ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Bork - Nya Testamentet  (läst 1659 gånger)

2006-09-25, 18:10
läst 1659 gånger

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
Maria Bork - Nya testamentet
 
I min ägo finns boken Nya Testamentet tryckt år1833. På försättsbladet står: ”Maria Bork dett är mitt namn mig till heder och ingen skam. Dett är mig i dopet gifvet och i lifsens bock inskrivet”
 
Där finns vidare noterat ”Erick Wikström, född den 2 maj 1813 - Maria Bork född den 2 juni 1816. Limå bruk 1841.
 
Förmodligen vigdes paret nämnda datum
 
Vidare finns där noteringar om 8 barn födda åren 1843-1857.
 
Min undran är nu om någon känner till familjen och ättlingar till paret Wikström/Bork. Boken kanske intresserar någon av dessa. Kontakta i så fall undertecknad
 
Med släktforskarhälsningar
 
Sten Hofvenstam, Falun

2006-09-26, 00:36
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Sten!
 
Maria Bork föddes 21 juni 1816 i Säfsnäs. Hon var dotter till mästersmeden Peter Salomonsson Bork, f 1791 i Säfsnäs, gift 1812 i Säfsnäs med Anna Maria Olsdotter Geschwind, f 1792 i Säfsnäs. De flyttade 1817 till Limå bruk där Peter blev mästersmed.  
Maria Bork gifte sig 1842 med mästersmeden Erik Ersson Wikström, som arbetade vid Limå bruk i Leksand. Jag har inte följt barnen längre än till 1890.
 
Jag är ättling till Maria Olsdotter Geschwinds far, mästersmeden Olof Larsson Geschwind. Han och brodern Johan tog namnet Geschwind.
 
Hälsningar
Stig Geber, Uttran

2006-09-26, 18:34
Svar #2

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
Maria Bork - Nya Testamentet
 
Tack Stig,
 
Hoppas vi med hjälp av forskare i Dalarna kan få rätt på några nutida ättlingar till paret Bork/Wikström. Det vore trevligt att få överlämna Nya Testamentet efter närmare 170 år och de fick läsa om sin anfader/moder.
Hälsningar  
Sten i Falun

2011-03-24, 23:56
Svar #3

Utloggad Kim Teleman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:51
    • Visa profil
Maria Bork är min morfar Oskars mormor. Jag har inte vetat mer om Maria än namnet och att hon kom från Säfsnäs. Däemot vet jag mycket om paret Bork/Wiksröms ättlingar via deras dotter Johanna Maria Wikström f 1847, som allså är morfar Oskars mor. Det är inte länge sedan jag hittade Johannas grav på Rättviks kyrkgård.  
Det är ju spånnande detta med Marias Nya Testamente och hennes egna nedskrivna ord.
Jag berättar gärna mera.
Hälsningar
Tommy Melin
Född i Falun 1943. Numera bosatt på nordligaste Öland.
t.melin@telia.com  (använder hustruns login)

2011-03-28, 19:51
Svar #4

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
Hej Tommy,
 
Trodde ett tag att Nya Testamentet, tryckt 1833, försvunnit i samband med flyttning. Men idag fann jag boken! Det var ett Loppisfynd, som jag tyckte inte skulle komma i orätta händer. Kanske kan jag få leverera den personligen vid vårt fågelskådarbesök på Öland i vår.Förmodar det kommer att kännas gott att i sin hand få en bok med anteckningar gjorda för mer än 170 år sedan. Det är för övrigt tragiskt att på Loppmarknader finna böcker och fotografier, som inge längre vill kännas vid.
 
Med släktforskarhälsningar från
 
Sten i Falun

2011-03-28, 21:21
Svar #5

Utloggad Kim Teleman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:51
    • Visa profil
Fantastiskt! Det vore en ynnest att få ta hand om den nostalgiska dyrgripen.  
1980 fick jag ett brev från min mors kusin, där han berättar hur han fått se sin farmor Johannas bibel (dvs också min mors farmor tillika dotter till Maria Bork) och där hade hon skrivit:
Johanna Wikström är mitt namn
det är mig till heder och ingen skam
Citat gick uppenbarligen i arv.
 
Jag sänder till dig en artikel som jag skrev i Dalarnas spelmansförbunds tidning om mjölnaren och storspelmannnen Berg Anders Johan Eriksson och mer känd som EnsKvar-Kåntjön. Han är Maria Borks svärson dvs gift med dottern Johanna. Ni är förvisso inte släkt, men det kan ju vara trevligt i ett släktforskningsperspektiv - med ett loppisköp som utgångspunkt.
Hälsningar
Tommy M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna