ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ransonering i krigstid.  (läst 918 gånger)

2003-03-06, 17:46
läst 918 gånger

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Min mormor flyttade till Norge 1918 från Stockholm. Det var krig och ransonering i Sverige. Ransoneringen var illa hanterad och människor hade det svårt. Just 1918 var det svåraste krigsåret. Men hur var det i Norga under kriget? Fungerade ransoneringen lika dåligt i Norge?

2003-03-06, 21:51
Svar #1

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Hej! AEven om det inte var krig i Sverige og heller inte i Norge, påverkade sjælvfallet førsta værldskriget också de tre neutrala skandinaviska lænderna. Det finns en omfattande litteratur om knappheten på mat, det bildades arbetarråd och hølls stora demonstrationer. Om detta kan man læsa mycket, t.ex. i Knut Kjeldstadli: Et splittet samfunn 1905-35, band 10 i Aschehougs Norgeshistorie, Oslo 1994 eller  i Per Fuglum: Norge i støpeskjeen 1884-1920, band 12 i Cappelens Norgeshistorie, Oslo 1978 eller i øyvind Bjørnson: På klassekampens grunn, 1900-1920, band 2 i Arbeidervegelsens historie, Oslo 1990.
Den svenska emigrationen till Norge faller drastiskt under førsta værldskriget, så det har kanhænda varit mer individuella skæl for din mormors utvandring. Bodde hon længe i Norge?
 
 
Lars i Oslo

2003-03-16, 12:14
Svar #2

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Min mormor bodde i Norge i 10 år. Hon gifte sig med en svensk där och fick fem barn. De bodde på Karmöy och han var elektriker. Han dog under tragiska omständigheter, det var så att hans son lekte med två andra pojkar, de åkte kana i snön ner mot isen på havet, och isen brast. Fadern, birger, gick då ned i vattnet/isen på en stage och försökte finna pojkarna. Det gick inte, dom försvann och återfanns aldrig efter vad jag fått berättat för mig. Birger drog på sig ett hjärtfel i det iskalla vattnet, som han sedan dog av. Familjen fick då vänners hjälp till att resa till Sverige. En parentas är att en dotter som då var tre år, senare gifte sig med en norrman i Sverige, och hennes två döttrar for vid olika tillfällen till Norge, och gifte sig med norrmän och nu är kvar där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna