ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skipsreder Sören Christensen, Drammen (1817-1902)  (läst 802 gånger)

2003-10-26, 11:37
läst 802 gånger

Marie Roos

Jag söker uppgifter om min morfars morfar Sören Christensen, som var skeppsredare i Norge. Efter vad jag kan förstå skall släkten komma från Skoger, Drammen.  
Sören var gift 2:a gången med en Caroline.  
Han var född 1817-11-23 och dog 1902-04-15.
De hade tillsammans 7 barn (två tvillingpar), varav Magdalena Amborg var min morfars mor.  
Jag söker uppgifter om med vem han var gift med innan Caroline och om det finns ev. barn i detta gifte. Enligt uppgifter från Holmestrands museum skall han vara morfar till konstnären Sören Onsager.  
Tacksam om det finns någon som har lite upplysningar ang. detta.

2003-10-26, 16:14
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Jag tog en titt på folkräkningarna i Digitalarkivet og hittade 1865 följande familj i Drammen:
skeppsredare Sören Christensen med hustru Amborg Marie, 51 år.  Två d?ttrar Christine Annette 21 år och Laura Dorthea 8 år.  Din morfars mor var alltså uppkallad efter S?rens första hustru, ganska vanligt här i Norge.Antagligen var hon då också första dottern i det sista äktenskapet.  
 
   
paa Tangen  Drammen    
   
11016  1  1  S?ren  Christens.  Husfader  Skibsf?rer & Rheder  g  49  m  Drammen  
11017  2     Amborg Marie     Kone     g  51  k  Holmestrand  
11018  3     Christine Annette  S?rensd.*  Datter     ug  21  k  Drammen  
11019  4     Laura Dorthea  S?rensd.*  Datter     ug  8  k  Drammen  
11020  5     Maren Helene  Christophersd.     Tjenestepige  ug  23  k  Hofsogn  
 
Har inte hittat familjen 1900, men återkommer om jag hittar mer.
Hälsningar
Ulla

2003-10-26, 16:53
Svar #2

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej igen!
1900 fanns följande familj i Drammen;
S?ren  Christens.  m  b  hf  g  Skibsreder  1817    
Karoline Marie  Christens.*  g     1844      
 
Magdalena  Christens.*  k  b  d  ug     1873  
 
1900 fanns följande familj i Kristiania (=Oslo):
Martin  Onsager  m  b hf  g  Apotheker i Arendal. Af helbredshensyn boende i Xania  1849  Hole, Ringerike      
Laura Dorothea  Onsager  k  b hm  g  Husmor uden s?rlig Erhverv  1858  Skoger Prgjeld        
Elisabeth  Onsager  k  b        d  ug  Husgjerning i Hjemmet  1876  Drammen  
 
MVH
Ulla

2003-10-26, 18:18
Svar #3

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Hej igen!
 
Har du varit inne på Google och sökt på Sören Onsager?  Där ligger en hel del om honom.  Han var tydligen en stor konstnär av döma av priset på hans bilder.  Han var en period direktör för det norska Nationalmuseumet (Nasjonalgalleriet). Mer kan du läsa på Google.  Han var alltså barnbarn till S?ren Christensen og barn av hans dotter Laura Dorotea, men vid folkräkningen 1900 befann han sig antagligen inte i Norge, för jag hittar honom inte där. Studerade kanske konst i utlandet. Om du vill kan jag leta reda på skeppsredarens andra barn nästa gång jag är på Riksarkivet här i Oslo (nästa regnvädersdag). De bor tydligen inte hemma 1900.
MVH
Ulla

2003-10-27, 14:30
Svar #4

Marie Roos

Tack så hemskt mycket Ulla för alla upplysningar. Ska kolla vidare när jag kommer hem från jobbet i kväll.  
 
Mvh
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna