ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vermund, Norge  (läst 1535 gånger)

2006-01-26, 15:37
läst 1535 gånger

Utloggad Elisabeth Bolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2011-10-30, 22:09
    • Visa profil
Hejsan
Finns det någon som känner till familjen: Halvar Danielsson Vermund f. 1865 i Norge ohh Johanna Carlsdotter (Veteläinen)f. i Medskogen, Värmland, Sverige. Båda är begravda tillsammans i Åsnes Finnskog Kyrka.Jag söker efter deras ättlingar. Två av barnen heter Jenny o Astrid. Känner inte till mer men söker efter uppgifter.
MVH Elisabeth Bolin (släkt)

2006-01-27, 15:57
Svar #1

Odd Brede

Her er Halvar med kone og barn i 1900 tellingen for Åsnes:
 
Informasjon om bosted 
 Forrige bosted  Neste bosted   
Informasjon om bostedet:
 
Tellingsår: 1900
Kommune: Åsnes
Kommunenummer: 0425
Navn på bosted: Vermunden
Antall personer registrert på bostedet: 10
 
Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet 
Halvor Danielsen hf g Gaardbruger S & Landhandler 1866 Aasnes Hed   
Johanne Carlsson hm g Gaardmandskone 1869 Sverige   
Astrid Halvorsdatter d ug Datter 1894 Aasnes Hed   
Jenny Halvorsdatter d ug Datter 1896 Aasnes Hed   
Harald Halvorsen s ug Søn 1898 Aasnes Hed   
Dagmar Halvorsdatter d ug Datter 1900.03.27 Aasnes Hed   
Carlotte Sagbakken tj ug Tjenestepige 1885 Aasnes Hed   
Anna Svartberget tj ug Tjenestepige 1884 Aasnes Hed   
Petter Halvorsen tj ug Tjenestegut 1881 Aasnes Hed   
Ole Sagbakken tj g Kjørekarl 1874 Aasnes Hed 
 
Legger du inn en etterlysning på Digitalarkivet i Norge, vil du sikkert få mer hjelp.
 
http://www.digitalarkivet.no/ og velg debattforum.

2006-01-27, 16:42
Svar #2

Mari Johansson

Elisabet, vem är föräldrarna till denna Halvor f. 1865.
Jag söker nämligen efter en Daniel Simonsson f. före 1837 norge el. sverige.
År 1873 så ska han ha 6 barn och då är han på besök hos sin moder i värmland.
 
Han kan ha bytt efternamn för hans bröder har gjort det.
 
Troligtvis så ska han bo i norge, för jag kan inte hitta han i sverige.
Skulle vara intressant och höra vad halvors fader hette.
MVH
Mari

2006-01-28, 12:35
Svar #3

elisabeth

Odd Brede
Tack för att du hjälpte mig på traven. Jag skall se om jag kommer åt digitalarkivet för vidare information.
MVH Elisabeth
 
Mari Johansson
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med föräldrar till Halvor. Hans namn och födelsedata har jag fått genom gravstenen på Åsnes Finnskog kyrkogård. Du kanske kan höra i den kyrkan!? Du får gärna berätta vad kommer fram till.
MVH Elisabeth

2006-01-28, 13:36
Svar #4

Utloggad Elisabeth Bolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2011-10-30, 22:09
    • Visa profil
Hej igen
Med anledning av tidigare inlägg måste jag erkänna att jag inte klarade av att söka i digitalarkivet.no
Jag har några kompletterande upplysningar som kanske kan hjälpa mig att få kontakt med någon släkting i Norge.
Halvor o Johanna i Vermund, Aasnes Hed har ytterligare 5 barn än de som Odd ovan nämnt, enligt min mormors 3-männing, Sigurd Bograng. Min mormor Anna Danielsson gift Arvedson var kusin med Halvors alla barn.
 
Enl. S.Bograng:
Astrid blev gift m Årstein Posås och fick 7 barn.
Jenny blev gift m Ole Stokke och fick 2 barn.
Karl blev gift m Kornelia Westbakka och fick 5 barn.
Olof bodde ogift i Linna.
Petra blev gift m Oskar Ottosson. Barnlösa?
Mathilda blev gift m Petter Westbakka och fick 9 barn.
Solveig blev gift m Olof Gransjön och fick 2 barn.
Jag har ingen aning om vilka alla dessa barn är eller när Karl, Olof, Petra, Mathilda eller Solveig är födda/döda, eller vart de tog vägen.
Barnbarnbarn till Halvor är alltså mina 4-männingar. MVH Elisabeth

2006-01-29, 11:01
Svar #5

Mari Johansson

Elisabeth, om du får reda på föräldrarna till denna halvor och du ser att det kanske passar in på min förfrågan så kanske du kan hojta till *ler*
Mvh
Mari

2010-11-19, 22:36
Svar #6

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker också efter Halvar Danielsson i Vermund, Norge. Han är far till min farmors far, David Jonathan Halvardsson, f 1885 12 07 i Södra Finnskoga (AD, C:5, Bild 68). Jag har hittat honom (Halvar Vermund) i HLF 1900 i Digitalarkivet, men finns det inga födelseböcker för Åsnes 1866? Eller har han flyttat in ?
 
Hur ska jag komma vidare??
 
Tacksam för råd och tips  
 
Vänligen
 
Antoinette

2010-11-19, 22:45
Svar #7

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Hei Antoinette!
 
Åsnes var inntil 1861 et sogn i Hof kommune, så du må søke i kirkebøkene for Hof.
 
Hilsen Rolf

2010-11-19, 23:05
Svar #8

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Jeg ser at kirkebøkene for Hof er ufullstendige. Rolf Rønning har en artikkel på nettet. Kanskje dette utsnittet kan være til hjelp? Det gjelder Vermund:
 
En annen som råkte ille ut var Daniel Danielsen Veteläinen fra Gransjøen. På Nilsen befaling ble han fordrevet fra hus og hjem av tømmermerkeren Ole Oudensen. Dette skjedde ca. 1816. Dette fordi han nektet å bli tvangsutskrevet til arbeid i Christiania- traktene. De som ikke våget å nekte, måtte pent gå til Nilsens gård Sagdalen ved Lillestrøm, der de måtte arbeide i uker og måneder.
Flere ganger ble de utkalt, sommer som vinter, og vi kan jo tenke oss hvor vanskelig det var for familiene deres å klare seg. Riktignok fikk de tvangsutkalte lønn, men den var så lav at de spiste den opp, bokstavelig talt.
Daniel Danielsson flyttet til Tolgraven på svensk side av grensa.
 
De som bodde i Breisjøberget ble også kastet ut av Ankers representanter. Det ble sagt at Fall skulle ha det til seter. At brukerne på Fall aldri brukte det er ikke så underlig, i og med at de som bodde i Breisjøberget var i nær slekt med de som bodde på Fall. Gottlund forteller i sin dagbok fra 1821 at Breisjøberget var lagt øde av Ankers folk.

2010-11-23, 20:53
Svar #9

Utloggad Antoinette Herron

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2019-05-08, 20:33
    • Visa profil
Hej igen släkting !
 
Tack för det intressanta svaret. Jag hittar Daniel Danielsson f 1777 i Norrige med H Karin Hindriksdotter f 1767 i Norrige, i Thorgraven (Ukonhärvat ?) i Dalby AI:15, s 131. Med finns 2 söner, Amund Danielsson f 1804 och Halvard Danielsson f 1806.
I Dalby AI:16, s 335 har Amund och Halvard flyttat (1829). Amund till sidan 154, (Höljes/Långflon), och Halvard till s 206. Amund är dessvärre inte noterad på s 154. Halvard är noterad på s 206, men flyttar till s 164, men är inte noterad där, (Kindsjön ?). Vart tar de vägen?
 
Sista spåret jag har (jag har inte kollat dödböckerna ännu) är Södra Finnskoga AI:1, s 165, där det står att Daniel Danielsson är blind och att han och hustrun är utfattiga samt lär bo i Rögden tidetals. Min Halvard Danielsson Vermunden gifter sig med en piga från Medskogen (efter barnet med min farmors farmor).
Frågan är vem av sönerna Amund och Halvard, som är (trolig) farfar till Halvard Danielsson i Vermunden år 1900 HLF?
Amund och Halvard är inte med i utflyttningslängden. Jag har också läst sockenstämmorna, men de nämns inte där heller.
 
De verkar ju som om de köper tillbaka gården Vermunden på sent 1800-tal, men vad har de gjort emellan??
 
Hoppas du vet mer  
 
Vänligen,
 
Antoinette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna