ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ringsaker  (läst 458 gånger)

2007-09-06, 11:03
läst 458 gånger

Mona Johansson

Ole Johannessen f 1869 Ringsaker
 
Hej jag skulle vilja veta lite om Ole Johannessen.Hur hans far och mor och hur många syskon dom var föddelse datum om det går jag har för sökt själv men har lite svårt att förstå deras skrivelse.Mvh Mona Johansson

2007-09-06, 18:46
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Vad är det du kör fast på - är det den norska texten i databasens menyer kan du prova att klicka på English i den blå listen nertill på sidan. Är det den norska texten i själva databasen (yrken, hur folk är släkt m.m.), kanske en norsk online-ordbok kan hjälpa (även om den är norsk-norsk). Eller är det handskriften i kyrkböckerna som är svårläst?
 
Enligt folkräkningen 1875 finns det sex stycken Ole Johannesen födda 1869 i Ringsaker. Det jag kan komma på som du kan göra för att hitta vilken person som är rätt, är att leta upp honom i vigselboken. Det brukar nämligen stå i vigselnotisen även vad brudgummens och brudens fäder heter. Då borde du kunna se vilken familj i folkräkningen 1875 som är rätt. Gå alltså till de skannade kyrkböckerna och öppna Ringsakers Klokkerbok eller Ministerialbok för rätt år (antagligen 0-2 år innan första barnet föds) och titta bland Ekteviede/Vigde/Marriage records beroende på vilket språk du har valt.  
 
Att det ofta finns både Klokkerbok och Ministerialbok för samma tidsperiod är för att man ville ha backup - både klockaren och prästen skulle föra var sin kyrkbok, och sen jämföra med varandra ibland för att kolla att allt kommit med. Bra för om den ena är svårläst kan man försöka med den andra.

2007-09-07, 08:39
Svar #2

Mona Johansson

Hej Anna-Carin jag gör ett nytt försök.Mvh Mona

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna