ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-11  (läst 3351 gånger)

2001-01-06, 17:37
läst 3351 gånger

Janne Högdin

Hej!
Det ord du är osäker på är troligen LOSJERT, d v s
Jacob är sedan 2 år hyresgäst/inneboende på gården Naess.  
Det var ett dåligt svar, men ändå...
Hälsningar/Janne Högdin

2001-01-07, 23:06
Svar #1

Ann Månsson (Ann64)

Hej!
 
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med lite tips och råd.
Jag har i min forskning kommit fram till en person som ska ha utflyttat från Sverige till Kristiania i oktober 1897.
Min undran gäller dels om detta Kristiania vid denna tidpunkt torde vara Oslo samt hur man bäst går tillväga för att i så fall hitta denna person.
Finns de någon typ av inflyttningslängd eller kyrkobokföring att gå efter och vart vänder man sig i så fall?
 
Med vänlig hälsning
 
Ann

2001-01-08, 07:51
Svar #2

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Ann, Kristiania er Oslo. Du kan søke etter ham i Folketellingen 1900 
Velg linken (nederst på siden) kjeldetype
deretter folketelling 1900 og Kristiania. Når du fyller ut søkeskjemaet, husk å alltid velge (navn etc); begynner på slik at du får frem alle varianter i skrivemåten.
(Vær klar over at han like gjerne kan bo i østre eller veste Aker, som fra ca 1050 gikk inn under Oslo. Så søk også der.)
Riksarkivet og RHD har delt Kristiania mellom seg,
så finner du ham ikke i Digitalarkivet. prøv RHD

2001-01-08, 21:22
Svar #3

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Korrigering og linker:
Oslo og Aker ble selvfølgelig slått sammen rundt 1950, og linkene til arkivene har visst falt ut av forrige innlegg, så jeg prøver igjen:
Digitalarkivet: http://digitalarkivet.uib.no/
RHD: http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd/folketellinger.html

2001-01-09, 21:56
Svar #4

Hilding Jacobsson

Söker uppgift om dessa personer och efterkommande till:
 
Agnes Teodora, född 1890-01-04 i Dalen, Tjömö.
 
Moder: Pigan Tomine Kristiane Haraldsdotter.
Fader: Sjöman Anton Andersson från Sverige.
 
Agnes T blev konfirmerad 1898-02-02 i Styrsvig.
 
Hade svenska fosterföräldrar: Julius och Marie Josefsson, Mariestrand, Nötterö.
 
Tack på förhand!
 
Hilding

2001-01-12, 13:01
Svar #5

enar

Hej!
 
Jag söker anor till Ole Sivertsen, som grundade Nordvika utanför Röros, Norge.
Eller till hans frus (en av hans fruar) far, Anders Jensen byggmester ved kobberverket.
 
Ole Sivertsen  
Death: 1715, Nordvika  
Family 1: Emerentia Andersdatter  
Marriage:  
Berit Olsdatter Nordrevig  
Family 2: Anne Olsdatter (1)

2001-01-12, 22:44
Svar #6

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Undrar över hur man går till väga när man funnit släkt i Ålen, Norge? Familjen hette Bakken. Hur går jag tillväga? Tacksam för all hjälp.
Mvh, AnnBritt Sjödin

2001-01-13, 08:59
Svar #7

Mikael Andreasson

AnnBritt
 
Här är två ställen du kan börja söka på
http://www.slektsbiblioteket.com/
Lite som Anbytarforum
 
http://www.slekt.no/
Där finner du länkar till det mesta Folkräkning etc etc.
 
Hälsn Mikael

2001-01-13, 09:55
Svar #8

Janne Högdin

Hej!
Här får du en annan länk som jag brukar använda:
Du har inte angett någon tidsperiod, jag har därför som hastigast tittat på folkräkningen för 1900. Där  finns i Ålen 6 personer med efternamnet Bakken. Bakken är dessutom ett gårdsnamn. Du måste vara beredd på att den du söker kan ha ett fadersnamn med tillnamnet Bakken eftersom  hon/han kan vara född eller har bott på Bakken.
Prova på http://digitalarkivet.uib.no  Klicka vidare på Kjeldetype-Folketeljingar-1900-Sör-Tröndelag-1644 Ålen.
På ”kjeldetype”  kan du välja på andra typer av källor.
Lycka till/Janne Högdin

2001-01-15, 01:01
Svar #9

Elisabeth Hertzman

Min farmor Hildur Lovisa Viktoria Stenberg, född 1888-10-27 i Norge. Var kan jag söka henne? Fadern var Jonas Stenberg (troligtvis belgare)och modern Karine Marie Bäklund. Finns det något motsvarande Landsarkivet i Norge?

2001-01-15, 18:02
Svar #10

Utloggad Sonja Rudström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-03-11, 09:54
    • Visa profil
Hej!
 
Har tidigare haft inne en fråga,angående min morfar. Han hette Kristian Nyvoll levde mellan 1903 07 29 - 1942 09 22. Han var född i Balsfjord och avled i Tromsö. Det var ingen som hade några uppgifter om honom då,men kanske någon kan tala om för mig vart jag ska börja att söka efter honom? Min mormor har avlidit,så henne kan jag inte fråga och min mor säger inte mycket. Själv bor jag i grannlandet Sverige.
 
M V H Sonja

2001-01-23, 19:41
Svar #11

Gunilla Källström

Hej Norge! Söker ättlingar till Karl August Cederqvist, född Olofsson den 8 okt 1878 i Gladhammar församling, Västervik, Sverige. Han emigrerade till Halden utanför Oslo omkring sekelskiftet 1900 och hade enligt uppgift trädgårdsmästeri. Kanske någon i Oslotrakten forskar om trädgårdsmästare/trädgårdsmästerier och kan lämna upplysningar. Tacksam för svar. Vänlig hälsning Gunilla Källström

2001-01-23, 22:53
Svar #12

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Hej Gunilla,
Det  finns säkert möjligheter att hitta ättlingar i Norge till Karl August Cederqvist, därfor att detta är ett typiskt svenskt namn som inte bärs av andra än svenskättlingar. Börja leta i Halden, som inte ligger i Oslotrakten utan 110 km från Oslo, bara någon mil från svenska gränsen, och länge i tävlan med Narvik om att vara Norges svenskaste stad,där kanske var femte vuxen var född i Sverige ca 1900,framför allt i Dalsland och Bohuslän, men en del kom långväga ifrån till denna expanderande industristad. Halden kommun ligger i østfold fylke (län). Mitt förslag: Låna telefonkatalogen för østfold, skriv till de Cederquist/-qvist/-kvist som finns i Halden och fråga. En hastig koll i Oslos telefonkatalog ger 13 personer som heter Cederkvist/-quist. (Ingen -qvist). Man håller på och lägger ut folkräkningen 1900 på internet, men jag har upptäckt att städerna i østfold inte finns inlagda än. Om du har problem med att få tag på norska telefonkataloger, kan jag evt. kopiera sidorna till dig, om du ger mig din adress eller telefonnummer. Min e-mejladress är: larsall@frisurf.no Jag håller på med ett projekt om invandring från Sverige till Norge, så jag vill gärna hjälpa dig, i hopp om att jag kan få ett exempel till min planerade bok.
 
MVh Lars Alldén

2001-01-23, 23:08
Svar #13

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Hej Sonja,
Du skriver att din morfar avled i Tromsø 19420922. Om han bodde i Tromsø stad, kan du skriva till Tromsø skifterett, NO-9000 Tromsø (det räcker som adress) och fråga om var han bodde vid sin bortgång och vem som ärvde honom, i och med att han är din morfar. (Ange det i ditt brev.) Du kan också skriva till det som motsvarar pastorsexpeditionen i Balsfjord och be om hans födelseuppgifter. Balsfjord är en kommun ca.100 km söder om Tromsø stad i Troms fylke (län). Jag kan inte ta fram adressen hemma, men jag ska se vad jag kan hälpa med från jobbet. Skicka gärna mer detaljerade uppgifter (t.ex. hans patronymikon, viktigt för norska namn även om det finns ett gårdsnamn som familjenamn) till min e-mejl-adress: larsall@frisurf.no
 
MVh Lars Alldén

2001-01-24, 07:46
Svar #14

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Folketellingen 1900 er utlagt komplett. Tellingen er delt mellom Digitalarkivet: http://digitalarkivet.uib.no/
og RHD: http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd/folketellinger.html
I digitalarkivet velger du linken nederst på siden til høyre (liten blå skrift) kjeldetyper. Velg deretter Folketellinger og så 1900
Ved å velge Østfold får du opp alle kommunene i Østfold. Husk at Halden i 1900 het FREDRIKSHALD.

2001-01-28, 18:13
Svar #15

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med information om en kvinna? Hon hette som gift den korta tid det varade; Annie Abrahamsson, gift med en svensk; Birger Abrahamsson. Hon avled i samband med att hon födde tvillingarna Kaare och Anders, där bara den förste överlevde. De fanns i Stokkens församling, August-Agder enligt de uppgifter jag har. Vad hette Annie som ogift? Ålder? När gifte hon sig? Hon ska ha varit bonddotter, men på vad slags gård? Hennes man gifte sig sedan igen och blev min morfar. Jag försöker skriva en liten bok om min mormors liv och därför skulle jag behöva veta mer också om de sociala sammanhang som Annie levde i. Tacksammast för sakuppgifter men också för råd hur gå vidare.

2001-01-29, 07:26
Svar #16

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil

2001-01-29, 12:22
Svar #17

Gunilla Källström

Hej Lars och tack för svar! Det låter ju bra - jag skulle som du förstår bli väldigt glad om du kunde hjälpa mig. Sänder dig adress och telefon per e-post. Vänlig hälsning Gunilla

2001-01-29, 20:47
Svar #18

Jenny Wiklund

Hejsan!
 
Jag har nu funnit en JOSEFIN JACOBINE ANDERSEN född 1846 i Norge.
Det jag vet är att hon 1881 kom, med sin man James Henry Brooke född 1846 i London, till Köpenhamn (vet ej vart ifrån). Där föddes parets fyra barn Robert, Henri, Lucy och Mary.
Är det någon som känner till något om denna kvinna ?????
 
/ Jenny

2001-01-30, 08:23
Svar #19

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Annie, gift Abrahamssen avled i samband med förlossningen 10 augusti 1916. Ytterligare frågor utöver de från 28 januari, är när Annie föddes och om hon verkligen fick tvillingar. Om hon ej avled detta datum så måste det ha varit inom några dagar därefter. Se alltså detta och vad jag skrev 28 januari. Hoppas Du Kari och/eller andra kan hjälpa mig.

2001-01-30, 17:16
Svar #20

Ketil F. Hanssen

Jenny:
 
Henry James Brooke, f. 1845 i England, ingeniør, ugift, og
Josephine Andersen, f. 1846 i Kristiania (Oslo), ugift, forsørges av Henry,
finner du i folketellingen 1875 for Kristiania, se   http://draug.rhd.isv.uit.no/
At Josephine forsørges av Henry kan vel bety at de er forlovet.

2001-01-30, 23:12
Svar #21

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Tack Janne Högdin samt Mikael Andreasson för tipsen. De var varmt välkomna.
Mvh, AnnBritt

2001-02-04, 22:44
Svar #22

Britt Marie Wetterstrand

Inflyttade från Norge till Lersjöed i Värmland
 
Varifrån i Norge kom familjen Paul Olsson f 1743 och Carin Jonsdotter f 1741 samt barnen Ammund, Anna, Jacob. Paret återfinns i Lersjöed AI:10B och flyttar till Storfors 1795 enl Lersjöed/Färnebo hfl.
 
Tacksam för alla slags tips så att jag kan leta vidare!

2001-02-05, 17:38
Svar #23

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Denne familien flytter før den norske folketellingen i 1801 og lar seg da vankselig spore med så få opplysninger. 
Prøv å finne innflyttingen til Sverige, for å se hvor de kom fra eller om de har med seg noen presteattester, som kan knytte dem til sted i Norge.
Du kan jo også prøve et søk i mormonerbasen http://www.familysearch.com/
dersom du ikke har gjordt det alt.

2001-02-05, 21:10
Svar #24

Utloggad Anja Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2014-11-07, 09:48
    • Visa profil
Åshild Bogdanoff Kiberg ca:85 år idag.
vet nån hennes föräldrar syskon mm?

2001-02-05, 22:07
Svar #25

Utloggad Bernt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-09-27, 16:08
    • Visa profil
Du har väl inte glömt bort mig, Kari Nicolaisen? Jag sätter mitt hopp om hjälp på mina frågor till dig. I synnerhet som du frågade efter komplettering.
Hälsningar Bernt Andersson

2001-02-06, 16:40
Svar #26

Utloggad Kari Nicolaisen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2017-03-27, 21:45
    • Visa profil
Beklager, det må ha skjedd. Som leder av DIS-østfold får jeg utrolig mange henvendelser om hjelp og oppslag, og mht til egen slektsforkskning og henvendelser blir det av og til så store mengder mail, at noe kan forbli ubesvart underveis. (I tillegg har jeg jo full jobb som lærer og spes.veileder)
Har gått igjennom innmail og de jeg har puttet i boksen besvares senere uten å finne deg. Men når jeg nå blar meg oppover på Anbytarforum ser jeg at du har ditt spørsmål der og at de var stilet til meg eller andre. Mitt spørsmål til deg var å få vite når hun levde, ellers er det jo umulig å sjekke hvilke kilder som jeg kan slå opp i. Når det så ikke kom svar, var det fordi jeg ikke hadde mulighet å sjekke nødvendige kilder.
Linken til din private mailadresse virker ikke, derfor svar her.
Det eneste jeg kan gjøre for deg, er å klippe ut ditt spørsmål å sende til lederen for DIS-Aust-Agder. 
Til andre lesere av Anbytarforum som trenger hjelp andre steder i Norge enn østfold og kilder som ikke finnes på nettet. Bruk Slektsbiblioteket (linke Genealogiske ressurser - Norge)via DIS-Norges hjemmesidehttp://www.disnorge.no/. Der finner du folk registrert etter fylker, som har meldt seg villig til å gjøre oppslag og i hvilke kilder.
mvh Kari

2001-02-06, 20:21
Svar #27

Berit Johansson

TANGEN.Efterlyser en Tangen,som ägde en fastighet med Hotell och Krog I SVERIGE,ARILD,SKÅNE.
Hotellet hette MOR CILLA,efter en F.D. ägarinna
Han gifte sej med MOR CILLAS fosterdotter.Detta hände nå'n gång på 1850-1870-talet.
 
Någon som hört talas om detta.
Vänligen B.J.

2001-02-08, 13:13
Svar #28

Utloggad Lars Alldén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 14:32
    • Visa profil
Hej Berit Johansson,
 
När du har placerat denna fråga under Norge beror det nog på att du antar att Tangen kommer från Norge. Vad har du för underlag för antagandet? Vore det inte bättre att leta under rätt socken i Skåne? Vigsel- och husförhörslängder ca. 1870. Det finns en Bergenssläkt med namnet Von Tangen eller Von Tangen Jordan, och under Anbytarforum:Länder:Tyskland:Von Tangen har Ulla Kristoffersen 23/11-99 erbudit sin hälp med detta namn.  
En tange på norska och danska är en tånge,en udd, och det är mycket vanligt som efternamn framför allt i Norge, ursprungligen placerat efter ett patronymikon för att identifiera den gård eller det torp som personen kom ifrån. Under 1800-talets senare hälft används dessa gårdsnamn alltmer som släktnamn och eftersom det finns många obesläktade Tangen måste du få ett bättre grepp om en eventuell norsk anknytning först.
 
Mvh Lars i Oslo

2001-02-11, 19:41
Svar #29

Mikael karlsson

Hej!
Jag söker info om min Mormor Och hennes föräldrar och bakåt i tiden  
Min mormor hette :
Dagmar Alexandra Hammond Moe  
f 27/2 1910 Oslo
D 19/5 1968 Hällevadsholm svarteborg-socken
 
Hennes far skall ha hetat:
Emil Hammond Moe  
f enligt hörsägen 1876
d septemeber 1914
 
Hennes Mor Anna  
skall ha varit född ca 1881
i sverige i trakterna runt Naverstadssocken Norra Bohuslän.
 
Emil Hammond Moe far skall ha varit Prost.
Tacksam för all hjälp jag kan få om dessa personer och bakåt i tiden
Hälsningar Micke i Trollhättan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna