ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olaus Laurentii släktförening i Gagnef söker kontakt med släktforskare.  (läst 3857 gånger)

1999-12-10, 20:21
läst 3857 gånger

Utloggad Göte Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • olaus-laurentii.liss.pp.se
Olaus Laurentius var under andra delen av 1500-talet kyrkoherde i Gagnef, Dalarna. Han är känd som många gagnefssläkters anfader och bekant för de flesta släktforskare med inriktning på Gagnef. Han är nog den mest bekanta av de äldsta kända personerna i Gagnef.  
 
Olaus Laurentii släktförening, har sitt säte i Gagnef. Medlemmarna i släktföreningen har tagit sig an uppgiften att reda ut släktskapet med Olaus och olika gagnefssläkter. Vissa släktgrenar är tämligen väl genomarbetade, medan andra är ganska okända. För att komma vidare med detta arbete och om möjligt täppa till de luckor som fortfarande finns, önskar föreningen därför komma i kontakt med släktforskare, som fått fram intressanta uppgifter om Olaus
Laurentius och hans efterkommande.
 
Kontakta gärna någon av oss:
Stig Eklund telefon 018-54 87 22
Maj Kämpe telefon 0241-103 18,  e-post: erik.kampe@telia.com
Göte Liss telefon 0240-148 22,  e-post: gote.liss@swipnet.se

1999-12-11, 16:18
Svar #1

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:01
    • Visa profil
Jag har en förfader vid namn Elaus Laurenti. Han var Kyrkoherde i Delsbo under andra halvan av 1500-talet. Kan det vara en bror till Olaus? Vilka var i så fall föräldrarna och tidigare generationer?
Med vänlig hälsning
Anders Ahlberg

1999-12-12, 18:48
Svar #2

Utloggad Göte Liss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • olaus-laurentii.liss.pp.se
Anders!
 
Laurentius är ju en latinisering av namnet Larsson och kan därmed nog inte anses vara unikt på något sätt. Nog kan väl Elaus (hette han verkligen Elaus) vara en bror till Olaus men sannolikheten är inte så stor och något sådant är heller inte känt. Olai föräldrar är heller inte kända.  
 
Olaus härstammade från Borlänge. Vet du varifrån din Elaus kom?
 
Hälsningar
Göte Liss

1999-12-12, 22:33
Svar #3

Carl Szabad

Laurentius är en latinisering av Lars, inte Larsson. Larsson blir Laurentii på latin. Prästen heter således Olaus Laurentii (Olof Larsson) som även framgår av rubriken, och inte Olaus Laurentius.
 
Och Elaus låter underligt, ska det inte vara Elias?

1999-12-12, 22:34
Svar #4

Utloggad Anders Ahlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:01
    • Visa profil
Nej, men hans dotter Gudelina Elofsdotter dog 1594 i Västerås.

1999-12-12, 23:48
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det här hör väl närmast till diskussionerna kring förnamn, men förmodligen kallades Anders Ahlbergs präst Elavus eller möjligen Elaus på latin, men hans svenska namn var Elof.
Vad präster kallade sig eller hur de skrev sitt namn kan kräva källforskning för att reda ut eftersom vissa herdaminnen konsekvent anger de latinska namnformerna före ca 1750 och de svenska därefter. Vad jag vet är det bara Carlquists herdaminne över Lunds stift som noga anger hur prästerna själva skrev sitt namn, eller hur det anges i samtida källor.
En annan Elof var Elavus Fryxell, kyrkoherde i Väse och stamfar för den kända släkten F.

2000-01-05, 20:09
Svar #6

Utloggad Jonathan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 02:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en ana vid namn Laurentius Beronis, född omkr. 1490, som sägs ha efterlämnat sig minst fyra söner, varav ett flertal var proster/kyrkoherdar, bl. a. Zacharias Laurentii. Alla dessa söner dog på 1620-talet. Lars (Laurentius) var son till Björn Hansson Bagge (kallad Björn skeppare i Stockholm stads tänkeböcker). Lars mor var född Algotsdotter, och hennes far var borgmästare i Köping. Han var katolsk präst tills Sverige blev protestantiskt, varpå han skaffade barn efter protestantismens intåg i Sverige. Kan denne Lars vara far till Olaus?
 
Mvh
Jonathan Jonsson

2000-01-06, 12:42
Svar #7

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. I boken som Olof Ljung i Dalsland skrivit fanns en kyrkoherde som hette Ingewaldus Laurenti Kyrkoherde i Ör Dalsland Har ingen ålder på honom men han har barnbarn som är födda på 1500-talet. Han är min svärdotters ff mf ff ff mf ff.
Vet inte om han kan ha något med din Laurentius.
Kerstin Persson.

2000-10-25, 00:14
Svar #8

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag har en förfader som hette Sveno Laurentii putt
som gifte sig med Columba estrogothus dotter till biskopen Johanes Jacobus Westrogothus.
Dem fick minst en dotter som hette
Karin Svensdotter Putt.
Jag undrar kan denna Sveno Laurentii Putt vara släkt med Olaus Laurentii på något sätt.
Han har i alla fall levt på 1500-talet.
MVH Per

2000-10-25, 00:39
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Per! Du skriver inget om var din förfader var verksam så då är det svårt att säga. Men Sveno Laurentii betyder inget annat på svenska än Sven Larsson, liksom Olaus Laurenii är detsamma som Olof Larsson.

2000-10-25, 17:38
Svar #10

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Förlåt att jag glömde en del viktiga saker.
Han blev kyrkoherde i Särestad. Han insattes i denna befattning 1573 av Johan III efter den förjagade Johan Benedicti emedan han var vän av liturgin. Efter sin död 1593 efterträddes han av svärsonen Andreas Westla.
Här fick du veta lite mer om min Sveno Laurentii Putt. Jag är ledsen att jag glömde att nämna detta sist. Nu är det nog lättare att svara på min fråga.
MVH Per

2004-08-03, 12:27
Svar #11

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej!
Jag Ove Renger har kommit till Björn Bero * ca 1520. Kyrkoherde i Söderala (X). Fyra Barn Andreas Beronius * ca 1550; Laurentius Beronius Helsingius *ca 1550; Ericus Beronius Helsingius *ca 1560; Martinus Olai Helsingius * 15.. Min hustru och jag har kommit till samme stamfar. Hör han ihop med Olaus Laurentii? Ser med intresse fram mot ett svar!
Mdbh, Ove!

2004-08-04, 11:06
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ove!
 
Du skriver 'fyra barn', och så nämner du tre män som enligt angivet patronymikon bör vara söner till en Björn ('Bero'). Den fjärde, däremot, är son till en Olof.  
Så det är lite förvirrande.  
 
Hälsningar,  
Mikael!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna