ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rumänien  (läst 2926 gånger)

2001-03-16, 01:02
läst 2926 gånger

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Hej.
 
Finns det någon som har släktforskat kring Bukowina i nuvarande Rumänien och Ukraina? Jag har ungerska anor från byn Hadikfalva (Dornesti idag). Dessutom är det en stor möjlighet att en del av mitt ursprung kommer från de tyska bebyggelserna i området.
 
Mvh
 
Jonny Geber

2001-03-16, 08:37
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Jonny! Jag har forskat i Transsylvanien, i Maramures som gränskar till Bukovina. I Släktforskarnas årsbok '95 skrev jag en uppsats om det, och den finns även här i Rötter fast utan bilder, under Tips&Råd > Innehåll > Olika länder > Rumänien.

2001-03-16, 21:14
Svar #2

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Jo, jag har läst din uppsats. Den var verkligen intressant, och jag önskar jag kan göra en liknande resa någon gång i framtiden...
 
Sedan mitt förra inlägg har jag förresten kommit i kontakt med en amerikan som är föreståndare för ett projekt som kartlägger den ungerska befolkningen i Bukowina fram till 1941. Så min släkt borde finnas med i deras arkiv, vilket de nu ska undersöka åt mig.
 
Om någon vill veta mer, så kontakta mig så kan jag vidarebefodra.
 
/Jonny Geber

2002-01-12, 01:28
Svar #3

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Bukovina-szekler
 
Hej!
 
Jag önskar komma i kontakt med forskare som har anknytning (eller kunskap) om detta ungerska folkslag från Bukovina i nuvarande Rumänien, Moldavien och Ukraina.  
 
Szeklerna från Bukovina kom dit på 1700-talet från Transylvanien.  
 
På 1880-talet migrerade ett stort antal till Banat i nuvarande Jugoslavien där de grundade tre byar: Sandoregyhaza (Ivanovo), Hertelendyfalva (Vojlovitica) och Szekelykeve (Skorenovac).  
 
Omkring 1917 flyttade ett annat stort antal till Saskatchewan i Kanada.
 
År 1941 flyttades ett stort antal till Vojvodina i norra Jugoslavien, men när krigslyckan vände för Ungern fick de bege sig till Tolna i sydungern (där tyskar i sin tur fick ge sig av).
 
Sedan har ett antal hamnat i Sverige i samband med den jugoslaviska immigrationen på 1960-talet. Vad jag har förstått bor många omkring Halmstad.
 
Mycket tacksam om någon kunde bidra med något. Vad gäller Bukovina-szeklernas genealogi har jag goda kontakter som skulle kunna hjälpa en eventuell släktforskare.
 
Med vänlig hälsning
 
Jonny Geber

2002-12-09, 12:20
Svar #4

Ida Cserkuti

Hej! Jonny!
 
Jag har en svår fråga.. Jag fick veta  av min mamma,innan hon dog att jag har en halv bror nånstans i Rumänien.Min pappa var skild, hade ett barn,gifte  sig med min mamma 1935, jag var född 1937, under min uppväxt ingen har meddelat att jag har en halvbror. nu provar meg släktforskningen.  
Min pappa hette Gyula L?szl?, född i G?borj?n,1904 12 08, Min farmor hette:Zsofia Barakony bodde i Ungern,  Bojt, R?koczi u 11,Bihar m, Född 1883 död 1963. Jag heter Ida L?szl?, gift: Ida Cserkuti.
Om jag minns rätt, staden kan vara Oradea.Jag hoppas att uppgifterna kann vara till hjälp. Var vänlig och svara på min E-mail adress. Tack för din hjälp.
 
Ha en trevlig Jul, med vänliga hälsningar:Ida Cserkuti.

2002-12-09, 15:14
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Ida! Om du mejlar mig uppgifterna kan jag höra med vänner i Oradea om de känner till honom.

2002-12-11, 16:59
Svar #6

Ida Cserkuti

Hej Carl!
 
Tack för ditt svar, här kommer uppgifterna:
Tyvärr jag vet inte min  halvbroders namn, förmodligen heter han också L?szlo som efternam.
Min pappa hette Gyula L?szl?, född i G?borj?n 1904-12-08.
Min farmor hette: Zs?fia Barakony,Född 1883, död 1963, var barnmorska, bott i Bojt, R?koczi u 11  
Bojt, Bihar megye
Mitt namn är Ida L?szl?, gift Cserkuti ?rp?dne,
Född 1937.
Om jag minns rätt de bodde i Oradea, men det kann vara Cluj också eller flyttat runt. Tyvärr jag har ingen adress, ingen som pratade för mig att jag har en halvbror. Det blir intressant, jag hoppas att de lever!!!
Tack för din hjälp,jag önskar en trevlig Jul!
 Du kan svara på min E-mail adress som kommer nedan, eller här. jag kontrollerar min E-post.
 
Med vänliga hälsningar: Ida Cserkuti.
Bojt, Bihar megye.

2002-12-12, 23:46
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Ida! Om du inte vet vad han heter eller var han bodde är det nog rätt omöjligt att hitta honom. L?szl? är ju dessutom ett rätt vanligt efternamn. Bara i Sverige finns något hundratal.

2002-12-13, 21:39
Svar #8

Ida Cserkuti

Till Carl Szabad !
 Hej! Tack så mycket för ditt svar, jag tänkte väl att det blir inte lätt.De flesta som kunna svara på frågan är död, tyvärr. Finns några gamla  släktningar i Budapest, som kände min far, kanske de vet något, eller kanske det finns noterat i pappas personbevis/ szem?lyazonoss?gi igazolv?ny/ att han var gift förut, sen skildes de, och barnets namn. Men var hittar jag den.? Min mamma och pappa var också skilda sen 1957. Jag vet att   det är krångligt, men jag blev mycket intresserad av släktforskning. Jag är ganska nybörjare. Jag tackar all tips och råd som jag kan få.
 
Med vänliga hälsningar : Ida Cserkuti

2002-12-19, 02:18
Svar #9

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Hej Ida!
 
Mina anor härstammar enbart från szeklerna (ungrarna) från Bukovina vilken är en ganska sluten etno-kulturell grupp. De bodde i huvudsak fyra byar: Hadikfalva, Andrasfalva, Istensegits och Jozseffalva. Mina kontakter gäller således enbart de ungrare som bodde i de här byarna.
 
Mvh
/Jonny Geber

2002-12-20, 19:50
Svar #10

Ida Cserkuti

Till Jonny Geber:
Hej Jonny! Tack för ditt svar.Jag ska forska vidare när jag flyger till Budapest, hos mina gamla släktningar som lever.Kanske de vet mera..
Lycka till med dina forskningar. Önskar God Jul och Gott Nytt År !
 
Mvh
Ida Cserkuti

2006-06-17, 12:26
Svar #11

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Behöver du hjälp (gratis eller mot betalning, beroende på mödan) med rumänska ta gärna kontakt.
 
Mvh Heikki Särkä

2006-09-10, 10:02
Svar #12

Utloggad Kaj Lindfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2015-10-26, 10:21
    • Visa profil
Hej.
Känner någon till det Rumänska ? efternamnet TILEA ?. Dom bodde nånstans nära ryska gränsen.
En son flyttade till Sverige där han gifte sig och fick 2 barn.
MVH kaj-lindfors@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna