ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Turkiet  (läst 2362 gånger)

2004-01-07, 16:39
läst 2362 gånger

Maria Gunnarsson

Hejsan allesammans!
 
Är det någon deltagare i detta eminenta forum som haft anledning att leta i TURKIET efter släktingar och kan ge mig några tips?
 
M v h Maria

2004-01-07, 23:03
Svar #1

Bengt Olsson

Nej Turkiet har jag aldrig forskat i men jag har tittat på det här forumet nån gång och där verkar det finnas folk som kan gör underverk ibland.  
 
http://genforum.genealogy.com/turkey/

2004-01-08, 09:17
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Är det forskning i äldre tid eller nu levande släktingar du letar efter? Vilken religionstillhörighet har dina släktingar i Turkiet?  Lite mer information om de sökta personerna kan underlätta eftersom källorna är olika i dåtid och nutid.  
 
De kristna armeniernas kyrkböcker (på armeniska) är mikrofilmade av mormornerna i USA. Dessa kyrkböcker börjar i regel i slutet av 1700-talet. Dessutom finns det olika skattelängder som de osmanska turkarna gjorde upp vari befolkningen redovisas utifrån familjeöverhuvud.

2005-02-04, 12:12
Svar #3

Maria Gunnarsson

Hejsan!
 
Det var ett tag sedan jag var inne under denna rubrik.
 
Min  8-månaders dotters far (som f ö är utvisad) är turk. Hans mamma är kurd och pappan turk, eller hur man nu ska uttrycka sig. De är muslimer.
 
När man talar med Migrationsverket fungerar ju folkbokföringen hipp som happ där även nu i modern tid. Det skulle ju vara intressant att veta hur man ska gå till väga. Men som sagt, det verkar svårt.
 
Tack för tipset, Niclas! Törs inte ens drömma om att komma så långt tillbaka som till 1700-talet ännu men vad är det då för människor som är med i de där skattelängderna? Vanligt fattigt folk också, eller bara de som hade en rimlig chans att betala skatt överhuvudtaget?
 
M v h Maria Gunnarsson

2010-12-07, 15:57
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Efterlyses: Uppgifter om släktforskning i Turkiet! Wiki-Rötter håller på att bygga upp en kunskapsbank för släktforskning i andra länder, bl.a. Turkiet. Nu efterlyser vi dig som har erfarenhet av att släktforska i landet och därför kan tillföra viktig kunskap. Du kan antingen gå in i Wiki-Rötter själv och fylla på med egna kunskaper, eller så kan du skriva e-post eller ringa till mig, så kan jag hjälpa till med att lägga in uppgifterna. Hjärtligt välkommen!
 
Till Wiki-Rötter: http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Turkiet

2013-01-11, 19:12
Svar #5

Utloggad Susanne Christensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2017-03-18, 10:39
    • Visa profil
Hej jag söker uppgifter om en person  som heter Mihaly ( förnamn)  
Maraczi ( efternamn) född 1935 i november i Imroz, Turkiet.
 
Hoppas någon kan ge mig information om denna person.
Han gifte sig med Maria Ilona Lakos född 17/7 1940 i Ungern
 
Hoppas någon kan ge mig lite information, det hade varit fantastiskt.
Var kan jag själv söka efter personer i Turkiet?
 
Hoppas på tur! Vänligaste hälsningar Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna