ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Chemnitz  (läst 1362 gånger)

2012-03-05, 22:43
läst 1362 gånger

Utloggad Eddy Löjdkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-27, 20:28
    • Visa profil
Hej!
Min mormors far,Bruno Albin Otto.Födelse 10 augusti 1876 i Chemnitz, Sachsen, Tyskland utvandrad till Sverige men hur bär man sig åt för att leta där? Är det via g-gruppen det också? Jag kollade deras hemsida men förstod inte riktigt hur de fungerar.

2012-03-07, 16:54
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Eddy!
Du har födelsetid och födelseplats. Den du söker är du släkt i rakt nedstigande led till. Då är det egentligen bara att lära sig litet tyska och resa dit, försedd med ett antal euro. Kyrkböckerna är upplagda enligt ungefär samma principer som i Sverige (fast det finns inga husförhörslängder), men du får antagligen inte läsa i dem själv utan måste betala någon för att göra det. Och flera än dina anor kan du inte räkna med att få några uppgifter om. (Eftersom du ändå inte får läsa själv, behöver du egentligen inte resa dit, men du måste skriva på tyska i så fall.) Adresser kan du hitta via G-gruppens hemsida.

2012-03-11, 19:27
Svar #2

Utloggad Eddy Löjdkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2023-08-27, 20:28
    • Visa profil
Tack Gunnar! Får undersöka möjligheterna via g-gruppen eller åka ner till Chemnitz helt enkelt... Min skoltyska är nig lite ringrostig är jag rädd...

2016-07-09, 18:47
Svar #3

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Jag har en anfäder som flyttade till Sachen 1912 vars barn är född i Chemnitz Sachen i Lutherska evangeiliska kyrkan. Finns det flera lutherska ev, kyrkor i Chemnitz?

Lennart

2016-07-11, 23:35
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej
Om du söker personuppgifter i Tyskland efter mitten av 1870-talet så är det i första hand den då införda statliga bokföringen som gäller, vid Standesamt. Det gäller olika sekretessregler för olika typer av uppgifter. För födslar gäller 110 år, giftermål 80 år och dödsfall 30 år. För att få ut uppgifter inom sekretesstiden måste du vara nära släkt. Så länge sekretess gäller finns dokumenten vid Standesamt i den aktuella orten. Därefter brukar de förvaras i något centralt arkiv. På den här engelskspråkiga sidan till Standesamt i Chemnitz finns en kontaktuppgift. Förhoppningsvis kan du då fråga dig fram till det du behöver veta. http://www.chemnitz.de/chemnitz/en/index.html. Men att få fram uppgifter kan kosta en hel del om du behöver anlita någon som gör det åt dig.

2016-07-12, 07:45
Svar #5

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se

2016-07-16, 14:28
Svar #6

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Anna, jag skrev till Lutherska Evangeliska Församlingen i Chemniz och fick kostnadsfritt den information jag behövde plus bonusinformation från församlingens dopbok, gratis. Mycket positivt. :)

Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna