ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sachsen  (läst 3091 gånger)

1999-08-21, 16:34
läst 3091 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Kära Tysklandsforskare
floden Elbe, transportled nr 1 för svenska trupper under 30-åriga kriget, rinner från sydost mot nordväst.
Namnet Nederländerna betyder de landområden som ligger lågt och vid floden Rhens utlopp. Niedersachsen är ett annat sådant ord.
Niedersachsen och Sachsen-Anhalt ligger norr om Sachsen , alla med Elbe som sammanhållande länk.
Nu öppnar vi denna sida för de många forskare i Sverige som har anor därifrån.
Värdet med denna sida är att många får ta del av
problem och får tips om hur de kan lösas.
 
hälsning Gustaf von Gertten, SSGFs G-grupp

1999-08-22, 08:43
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Jag har inte lyckats få riktig klarhet i vilket Sachsen som mina förfäder kommer ifrån. Jag tror att det är Sachsen-Gotha och i så fall hoppas jag att även dessa får plats här.
Jag härstammar från trumpetaren vid Södra Skånska Kavalleriregementet Johannes (Johan) Bartholmäus Stede, som kom i tjänst vid regementet 1735. Han föddes 1714 och på krigsarkivet har jag hittat följande uppgift: Trumpetaren Johan Barthold Stede i nåder erhållen fullmakt som och trumpetare kommit från Sachsen-Gotha utgifven av Pastoren Johannes Welter vid Neuroda och Trassdorff 28 januari 1735 trumpetare vid Majorens Compagnie av nämnda dato 29 december 1744 undfått transport till Sallerups Compagniet. 1714 den 24 augusti är bemälte Trumpetaren barnfödd enligt överbringat bevis daterat den 2 augusti 1733.
 
Sökte på alla sätt efter fler Stede-forskare i Sverige och hittade en i en forskarförteckning från 70-talet, dock hade personen ifråga avlidit och efter mycket detektivarbete lyckades jag att spåra hennes forskning och fick möjlighet att gå igenom Stede-materialet. När jag hittade ett brev, daterat pastorsämbetet i Neuroda 1968 med uppgifter om familjen blev jag mycket glad. Föräldrarna hette Hans Hinrich Stede och Magdalena Brikin. Hans Hinrich även han trumpetare liksom många Stede-ättlingar i Sverige.
 
Jag håller på att utreda hela Stede-släkten, så om du har stött på någon med namnet i Sverige, Tyskland, USA eller någon annanstans, så tar jag tacksamt emot uppgifter om dem. Jag har nästan koll på alla svenska. Släkten ändrade stavningen av sitt namn till Städe på 1800-talet och en gren tog namnet Stedfeldt.
 
Vad finns det för möjligheter att forska vidare i Tyskland ? Har sökt efter församlingarna Neuroda och Trassdorff hos mormonerna, men det verkar som om de inte har filmat kyrkoböckerna (än?).
 
Många hälsningar och hoppas att någon Stede-forskare eller Sachsen-forskare hör av sig.
Niklas Hertzman

1999-08-22, 09:21
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Niklas
du bjuder ju på en intressant diskussion. För det första alla dessa tyska hertigdömen som förvirrar begreppen. Men tänk på att deras arkiv - var de nu finns idag- kan innehålla mycket intressant från undersåtarna.  
För det andra mormonernas filmning. De vill filma allt men får inte alltid. Vi kan nog mer hoppas
på de tyska släktforskarnas Verkartungen av KB.
Just nu ett virrvarr men energin är stor på sina håll.  
Nu bjuder jag in Gustaf E i samtalet som kan en del om detta.
Den tyska förening som det lönar sig att söka spår hos är AMF, finns på nätet, Arbeitsgemeinschaft
mitteldeutscher Familienforscher. Och så
har vi Zentralstelle i Leipzig.
Du finner adresser på nätet och hos G-gruppen
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-08-22, 17:53
Svar #3

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Niklas och Gustaf,
här den önskade Auskunft:
Ja macht nur Euern Plan! Det med Sachsen är ifrån medeltiden och där var det det nuvarande Westfalen och Niedersachsen, sen kom Kursachsen, sedan 1547 delat up i 2 gren Kur och Hertigdomet, vilka begge delats up och förts tillsammans flera gånger - fint att läsa! Neuroda var en Exklave av Gotha inom hertigdömet Sachsen-Weimar-Eisenach, eller en av dess delar. Ligger 10 km söder om Arnstadt - och inte i Sachsen, men i nuvarande Bundesland Thüringen. Prästen är inte hemma, han kommer igen efter 1.September. Adressen är:  
Pfarrer Bodo Ginder, Ilmenauer Str. 22, D 99310 Neuroda. Hälften av Hertigdömet Sachsen-Coburg-Gotha tillhör sedan 1920 till Bayern, den del Coburg. Landeskirchenarchiv är i Eisenach.
Prästen 1735 hette Joh. Walter, gift i Neuroda i 1718, dog 1760. Namnet Stede har jag inte påträffat.
Mvh Gustaf E

1999-08-24, 11:13
Svar #4

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Gustaf och Gustaf ! (Läs i vilken ordning ni vill :-))
Ett stort tack för era uppgifter. Många nya frågor dyker upp, vi får ta några åt gången.
Det var ju inte så konstigt att jag inte har lyckats att få klarhet vilket hertigdöme Neuroda tillhörde.
Gustaf E.: Har du någon uppfattning om det fanns många sådana här exklaver i Tyskland vid denna tiden ? Vet du hur stor denna exklav var och varför den var en exklav ? Fanns det något fint slott som man ville ha kontroll över ?
Har du tips på någon bra bok som förklarar alla dessa små hertigdömen och de ändringar som har gjorts i deras gränser. Jag är även intresserad av mer uppgifter om själva Neuroda och Trassdorff.
 
Det verkar nästan som om du känner till området, gör du det ? Känner du prästen i Neuroda ? Vet du om man kan få reda på vad det finns för kyrkoböcker och vilken tidsperiod de täcker ? Kan man skriva till prästen i Neuroda på engelska eller måste det vara på tyska. Hur gör man med betalningen ?
 
Oj, det blev många frågor. Men när man får ett sådant här napp, så blir man eld och lågor och vill veta så mycket som möjligt. Jag hoppas att du/ni har svar på några av mina frågor och blir det för långt svar att skriva här så skicka det gärna direkt till mig.
 
Många hälsningar och ett stort tack från Skåne.
Niklas Hertzman
Niklas Hertzman

1999-08-24, 15:47
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Niklas
till att börja med ska du alltid skriva på tyska.
Hellre dålig tyska än en aldrig så lysande engelska. Det är en internationell erfarenhet från dem som forskar i Tyskland.
Och det är helt enkel vanlig artighet.
(Schröder blev ju förbannad när finnarna uteslöt
det tyska språket under Finlands ordförandeskap)
 
Det finns en förteckning på nätet med alla kyrkliga adresser. Minns inte webbplatsen.
 
Skriv eller ring GF (tel 32 96 80) och fråga  
var kyrkobokföringen finns tillgänglig för den period du funderar över. (EZA Berlin?  Leipzig?)
 
Men vi hoppas väl att Gustaf E ska kunna ge bättre besked.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-08-26, 18:06
Svar #6

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Niklas,  
Tyskland ser (såg) ut som en sveizisk ost. Det fanns exclaver varsomhelst. Det blev ju inom tyska riket, men hade sina egna fyrstar, som delte up sina länder liksom en godsägare. Så tilhörde Neuroda och Trassdorf en gång graven av Henneberg och när dom dog ut, ärvde de saxiska hertigar var sin del, de var ju bröder och så delar man allt. Det är helt liten byer och tillhör nu til Plaue (Neuroda) och til Ilmenau (Trassdorf), varje by har egen kirka, men hade alltid gemensam en präst. I går var jag i Paderborn där firas 1200 år sammanträff av Karl (senare den store) och paven Leo III. år 799.
I 1997 fanns det i Coburg en stor utställning Ein Herz und viele Kronen (inte pengar), omkring hertigarnar av Coburg,  där fanns kataloger liksom i går i Paderborn som har en mängd av fakter omkring ämnet. Och Coburg har en Chronik der Stadt und der Veste Coburg, der Herren und Herrscher über Coburg und das Coburger Land, 7. Auflage 1989, Heinz Pellender (författer). Darin finns en mängt kartor (men inte Neuroda) av de åtskilliga delar av det Ernestinische Sachsen. I Dresden var det Albertinische Sachsen Kurfürsten och senare konungar av Sachsen. Mens provinsen Sachsen tilhörde Preussen (nu inom Sachsen-Anhalt).
Och Neuroda i Thüringen var del av östtyskland, man läste Ryska och inte Engelsk. Men vänta bara tils jag ringer till Neuroda i September, och har frågad var kirkoböcker är, och om han kan Engelsk.
Annansfalls skriver till mig och jag fragar honom.
Jag har en mängd anor omkring Arnstadt. Denna staden tillhörde greven av Schwarzburg och inte til ett saxisk hertigdöme, och det fanns liksom flera delar av Schwarzburg-Rudolstadt, Schwarzburg-Sondershausen, Schwarzburg-Arnstadt. Med bara 2 namn Günther och Heinrich (Heinrich XXXIV)
Det fanns fler små delar som inte tillhörde någon större stat.
Det räcker för i dag.
MvH Gustaf E.

1999-09-24, 20:04
Svar #7

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Niklas. Läs
den här boken tyskt 1700-tal av Tore Gjötterberg. Han har bl a en bra karta över Tyskland 1790. Med enklaver och märkliga gränser.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

2000-03-15, 18:36
Svar #8

Utloggad Angelika Tinred

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 18:53
    • Visa profil
Jag söker anfäder till släkten Wockatz som bodde i Sachsen under sent 1700 tal till 1900 talet.
MVH Angelika

2000-07-30, 18:34
Svar #9

Annette Biel J

En anfader till mig jag söker uppgifter om är fältmusiker Wilhelm Frank, f 17940212. I kyrkboken från Lunda förs står Saxen som födelseförsamling. Känner någon till något om denne man?

2001-05-24, 00:58
Svar #10

Utloggad Anders Åberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 12:38
    • Visa profil
Känner någon till Landstullbesökaren i Kristianstad Hans Seifferts (Seifert) ursprung. Han bör enligt flera åldersuppgifter, samt dödboksuppgift, vara född omkring 1684, och kom till Kristianstad omkring 1710 (ev tidigare). Uppges vara född i Saxen. Nämns första gången i Kristianstads kyrkoböcker i samband med sonen Christians födelse 29/10 1711. Var gift med 1. Elisabeth (Lisken) Larsdotter och fick med henne 9 barn, samt gift 2. med Susanna Maria Falkenberg (g  1733) och fick i detta äktenskap 2 barn. Hans Seifert nämns 1711 som tyske bakaren och sedermera som cronobagare vid Cronobageriet i staden. Från 1730 och fram till sin död tjänstgjorde han som landstullsbesökare vid Lilla Tullen vid stadens södra stadsport.
 
 
Anders Åberg

2003-11-03, 20:18
Svar #11

Nina Drake

Hej!
Jag har en fråga angående en Johan Hindrick Haucke (Heuca, Hucca m.fl.) som arbetade som trädgårdsmästare på många stora gods och slott i Skåne och Halland mellan början av 1800-talet och 1846, då han dog i Gråmanstorp. På de ställen en födelseort står nämd bland husförhör o flyttlängder, står han som född 1767-06-04 i Sachsen, det står dessutom på ett par ställen att orten är enligt egen utsago. Nu undrar jag om någon har någon id? om vad som kan menas med Sachsen, kan det vara att han är född någonstans i Sachsen eller syftar det på orten Sachsen i Ansbach, kanske finns det fler ortar som heter Sachsen i Tyskland.  
Tänker också att någonstans måste han ju utbildat sig till trädgårdsmästare, vart kan det ha varit? För man flyttade väl inte bara så där till ett annat land och hoppades att få arbete, han måste väl ha haft kontakt med godset han skulle arbeta på innan han flyttade och de i sin tur måste väl velat ha ett mästarbrev eller något som bevis på att han verkligen var trädgårdsmästare?
Det första stället jag hittat honom på är Catrinetorp och Petersburg i Bunkeflo församling där han verkar ha arbetat på båda ställena samtidigt, han står då som fadder till ett par barn från Bunkeflo och gifter sig 1808 med en kvinna från Västra Skrävlinge, så jag antar att han varit i landet ett tag redan, eftersom han har anseende nog att stå fadder.
Någon som har någon id? om hur hans namn kan sett ut i Tyskland?
Haucke och Hucka verkar vara de vanligast förkommande i kyrkböckerna.
Hoppas att någon kan bidra med några funderingar för jag är helt fast i detta och kommer ingenstans.
Mvh
Nina

2005-02-26, 12:22
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon berätta var dessa områden låg samt hur stora de var? Kanse även annan information....
 
Kurfurstendömet Sachsen
 
Sachsen-Gotha-Altenburg
 
Sachsen-Gotha
 
Sachsen-Altenburg
 
Sachsen-Lauenburg
 
Sachsen-Hildburghausen
 
Sachsen-Meiningen
 
Sachsen-Coburg-Gotha
 
Sachsen-Weimar-Eisenach
 
Sachsen-Weimar
 
Sachsen-Coburg-Saalfeld
 
Sachsen-Wittenberg
 
Ost-Sachsen
 
Sachsen-Saalfeld
 
Sachsen-Weissenfels
 
Sachsen-Zeitz
 
Sachsen-Eisenach
 
Tack för hjälpen!

2005-02-27, 21:22
Svar #13

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ralf!
En bra karta över Sachsen och dess olika hertigliga linjers områden finner Du - märkligt nog - i Atlas zur Geschichte - kartan Territorialgliederung Th?ringens um 1680. Det handlar alltså om situationen år 1680.  
Här finns: (ernestinska linjen)
Sachsen-Weimar
Sachsen-Eisenach
Sachsen-Jena
Sachsen-Gotha
Sachsen-Coburg
Sachsen-Meiningen
Sachsen-Römhild
Sachsen-Eisenberg
Sachsen-Hildburghausen
Sachsen-Saalfeld
 
albertiniska linjen
Kursachsen
Sachsen-Weissenfels
Sachsen-Merseburg
Sachsen-Zeitz.
Alla små områden!
 
Sachsen-Lauenburg ligger inte alls i Sachsen, alltså egentligen Th?ringen, utan söderöm Hamburg liggande delen av floden Elbe är ungefär södra gränsen för Sachsen-Lauenburg. Området sträcker sig därifrån mot nordost i riktning mot svenska Pommern.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-28, 14:33
Svar #14

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Tusen tack för informationen. Skall genast kolla efter den boken på Universitetsbiblioteket.

2005-10-22, 17:37
Svar #15

Lars

Hej Tysklandsforskare! Jag undrar om det är någon som har forskat i eller har uppgifter om härkomst/anor till Jacob Otto Barberare.Han föddes omkr 1550,ska härstamma från Sachsen.Han utvandrade till Sverige,var barberare i Falun,bosatt Åsen,Falun och dog 1612 Kopparberget,Falun. Han tog (åtm) med sig sonen Ludvig Otto med på sin flytt.Ludvig Otto,född omkr 1585 Sachsen?,Tyskland,död 1646-01-27 Kopparberget,Falun.Han var barberare/fältskär vid Kopparberget,Falun,sedan bergsman på Åsen därstädes.Bisittare i gruvrätten i Falun och rådman 1643 i Falun.Ludvig betecknas i stadsmatrikeln för Falun som Germanus,tyder på att hans fötts i Tyskland.gm Anna Hansdotter,f o 1585,d 1667. Ludvigs barn kända av mig;Aegidius,förstfödd son,född o 1615 Falun,d o 1696 Lund,Skellefteå. Johan 1616-1699,adlad 1666 Silfwerström.  Nu är det alltså inte uppgifter om Aegidius Otto eller Johan Silfwerström jag söker utan mer om Otto-släktens härkomst och eller ev anor i Tyskland,Sachsen efter vad jag sett i någons andrahandsuppgifter,vilkat skulle vara superintressant!!  Vänligen Lars

2007-08-01, 22:12
Svar #16

Utloggad Anneli Högvard

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-12-13, 21:08
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om någon känner till Fredrik Ludvig Hector som skulle vara född i Sachsen ca 1713? Tacksam för alla tips, Jag vet att han senare kom till Sverige. Mvh Anneli Högvard
e-post: anneli.hogvard@telia.com

2007-08-13, 16:47
Svar #17

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Jag söker Max Hennig, gift med Signhild Jacobsson född i Lappfjärd, Finland 1888-01-10. De blev utvisade från Helsingfors 1914 och färdades via Haparanda till hans föräldrar i Sachsen.Max Hennig stupade på Västfronten i november 1914, allt enligt uppgift i en tidningsnotis. Signhild fick en dotter Gunhild, vars far, födelseplats och -tidpunkt är för mig okända, som bodde i Tyskland under andra världskriget innan hon invandrade till Sverige med sin dotter i slutet av 1940-talet. Främst söker jag information om Signhild och Max Hennig eftersom hon gifte sig i Sverige med min farfar 1928.

2007-08-13, 17:32
Svar #18

Lotta Johansson

Hejsan, från källan Emibas
 
 
Post 973946
 
Henning, Signhild Desideria E
Ingenjörshustru (gift kvinna)
f. 10/1 1888 i Lappfjärd/Lapväärtti, Finland
 
Utvandrad 13/5 1913 från I:2 456, Gävle, Gävleborgs län (Gästrikland) till Helsingfors/Helsinki, Finland
 
Källa: Husförhörslängd, s. 4212
Emibas emigrationsakt: Gävle X 1913 038
Onormerade namnformer:
Utrikes födelseort: Lappfjärd
Destinationsort: Helsingfors
 
 
Post 972809
Henning, Max Johannes
Vaktmästare (ogift man)
f. 23/7 1882 i Sachsen, Tyskland
 
Utvandrad 20/8 1908 från I:2 82, Gävle, Gävleborgs län (Gästrikland)
till Helsingfors/Helsinki, Finland
 
Källa: Husförhörslängd, s. 3800
Emibas emigrationsakt: Gävle X 1908 039
Onormerade namnformer:
Utrikes födelseort: Sachsen
Födelseland: Tyskland
Destinationsort: Helsingfors

2007-08-13, 18:54
Svar #19

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej Jan, uppgifter från Sveriges Befolkning 1890
 
 
Post 4251265
Jakobsson, Carl Gust. Adolf
Klampare
f. 1854 i Göteborg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Gift man, far i familjen
1:sta Kvart. 2:dra afdeln.
Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Göteborg
 
 
Post 4251266
Rosenlund, Edla Sofia
f. 1856 i Finland
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Finne
1:sta Kvart. 2:dra afdeln.
Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Sideby Finland
 
 
Post 4251268
Carl Fredrik Teodor
f. 1885 i Finland
s.
Pojke, barn i familjen
1:sta Kvart. 2:dra afdeln.
Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Björneborg
 
 
Post 4251267
Signhild Desideria Eugenia
f. 1888 i Finland
d.
Flicka, barn i familjen
1:sta Kvart. 2:dra afdeln.
Gävle (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Lappfjärd
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
 
Sveriges Befolkning 1900
 
 
Post 3336520
Jakobsson, Karl Gustaf Adolf
Sågförman
f. 1854 i Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
Gift man, far i familjen
Sätra
Hille (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Karl Johan
 
 
uppenbarligen är han omgift:
 
Post 3336521
Forslund, Anna Sofia
f. 1857 i Torsåker (Gävleborgs län, Gästrikland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Sätra
Hille (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Torsåker
 
 
Post 3336519
Karl Fredr Teodor
f. 1885 i Finland
s.
Pojke, barn i familjen
Sätra
Hille (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Björneborg
 
 
hustruns dotter:
 
Post 3336518
Svea Sofia
f. 1885 i Torsåker (Gävleborgs län, Gästrikland)
d.
Flicka, barn i familjen
Sätra
Hille (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Torsåker
 
 
Post 3336517
Signhild Desid Eugenia
f. 1888 i Finland
d.
Flicka, barn i familjen
Sätra
Hille (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseort i källan: Lappfjerd
-------------------------------------------
 
Sveriges Dödbok 1947-2006
 
18850210-751
Jakobsson, Karl Fredrik Teodor
(Inga adressuppgifter)
Död 15/4 1948.
Kyrkobokförd i Gävle Heliga Trefaldighet (Gävleborgs län, Gästrikland).
 
Född 10/2 1885 i Finland, Björneborg.
 
Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007: Gävle Heliga Trefaldighet, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Gävle Tomas, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland) Gävle Maria, Gävle kn (Gävleborgs län, Gästrikland)
Födelseförsamling i källan: Finland, Björneborg
Källor: PA, DB
 
 
mvh Hanne

2007-08-14, 00:07
Svar #20

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Hej Lotta och Hanne! Tack för snabba och intressanta svar som klarat ut en hel del frågor, men samtidigt ställt upp nya: I Hille BI:5 anges att Signhild emigrerade från Avaström 4, (Wahlmans bostäder) Hille, Gästrikland den 22 maj 1903 som ogift kvinna (dotter) till Finland (Björneborg). På vägen fastnade hon tydligen i Gävle i tio år och gifte sig under tiden med Max som utbildat sig till ingenjör(?)och utvandrat fem år tidigare.  
 
Helt nytt var också att brodern KFT bodde i samma församling i Gävle som Signhild, i varje fall vid sin död.
 
Svea Sofia (utflyttad 19020502 till Nordamerika) har jag antecknad född som utomäktenskapligt barn till KGA Jacobsson mindre än en månad efter det att KFT Jacobsson föddes.  
 
Mvh Jan

2007-08-14, 00:21
Svar #21

Utloggad Jan Danielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2021-06-09, 09:36
    • Visa profil
    • www.hennanfakta.se
Hej igen Lotta och Hanne!
En liten komplettering: 1921-03-18 återvände Signhild från Helsingfors till Gävle V:127 (Gävle Heliga Trefaldighet BII:5 kort 2 #21, uppslag 2011 i församlingsboken, tysk undersåte).
Mvh Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna