ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Danzig och West-Preussen  (läst 5464 gånger)

1999-09-07, 13:48
läst 5464 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
vi använder de gamla tyska namnen eftersom det i huvudsak  avser forskning före år 1914.
Sverige har haft många garnisonsbesättningar i dessa områden och handelsförbindelserna med Danzigs hamn har varit och är omfattande.
Här kan många hitta sina anor.
Brevledes kan man skriva direkt till arkiven. Ska
du besöka arkivet via en färjetur över Östersjön
så måste du först ha skaffat dig tillstånd i Warschawa.
hälsning Gustaf von Gertten  
SSGFs G-grupp som i höst lägger ut några webbsidor om forskning i detta område

1999-09-18, 13:27
Svar #1

Katarina Malmgren

Hej! Jag har anor från Västpreussen/Polen (utanför Danzig/Gdansk).  
I Bischöflisches Zentralarchiv i Regensburg,
St. Petersweg 11-13, bevaras en del katolska kyrkböcker från detta område.Annars kan arkivet
i Regensburg ge tips på adresser till lokal arkiv
i dagens Polen. Kanske där finns material att  
hämta om man har tur. Lycka till!
Hälsning från Katarina Malmgren

1999-09-22, 19:43
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Katarina
hoppas du varit inne på G-gruppens webbplats. Du får gärna bidra med synpunkter och tillägg på texterna där om Westpreussen-Danzig.
Vi använder de tyska namnen på tyska sidorna eftersom det än så länge mest är tyska forskare
som söker.
 
Var har du forskat i dagens Polen? Vilka arkiv har du skrivit till och med vilka resultat?
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-09-22, 20:11
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Av Gustaf von Gertten (Vgertten) onsdag den 22 september 1999 - 20.07:
 
 Hans Krügers forskning i Danzig.  
 Jag citerar här ur en epistel som Hans lämnat till G-gruppen.  
 Anor i Danzig av Hans M. Krüger  
 
 Vår släkt kommer från Danzig. Det var Otto Wilhelm Krüger, född 19/10 1806 i Katharinen Kirche
 församling i Danzig, som utvandrade till  
 Sverige. När detta skedde har inte kunnat fast-ställas, men han var till yrket guldsmedsgesäll och bosatt i
 Nicolai (Storkyrkans) församling i  
 Stockholm 1829. Han arbetade för Erik Lundberg, mästare 1823-1836. Han flyttade följande år till
 Norrköping och gifte sig 1835 med Anna Maria Timan.  
 Katharinen Kirche, där Otto Wilhelm föddes, ligger i det centrala, gamla Danzig. Kyrkan uppges vara den
 äldsta i staden.  
 Otto Wilhelms far, Daniel Herrman Krüger, född den 11/4 1780 i Trinitatis fs i Danzig var gift med  
 Anna Maria Fant (Vant). När sonen Otto Wilhelm föddes var fadern affischbärare vid teatern (Zettelträger
 vom Schauspielhause) enligt dop-handlingen. Bland dopvittnena finns von Klinkow-ström och Lundberg -
 en möjlig svensk anknytning.  
 Otto Wilhelm kom som vuxen att arbeta för guldsmedsmästare Erik Lundberg. Namnet Lundberg  
 återkommer således efter 23 år. Men något familje-samband har inte kunnat finnas.  
 --  
 Vilken teater har Daniel Herrman arbetat för?  
 Det fanns en teater i samma församling som invigdes 1801 och det är ju möjligt att pappa  
 Daniel arbetade för denna när sonen Otto Wilhelm föddes 1806. Teatern förstördes under andra världskriget.
 
 Otto Wilhelms bror hette Carl Ferdinand. Född 23/11 1804 i Katharinen k. Bland hans dopvittnen fanns
 Johann Bachmann, Schauspiel Director. Det var kanske teaterchefen som fadern arbetade för.  
 Varför var chefen dopvittne till en enkel teater-arbetares barn?  
 Kan det ha att göra med att farfar Carl Gottlieb  
 Krüger var musiker? Och vilken roll spelade det  
 att barnets moder hette Anna Elisabeth Schlüter?  
 Fanns vänskapsband från tidigare generationer?  
 
 Hans Krüger efterlyser synpunkter och information om teatern, teaterchefen och musikern. Vem vet
 någonting?  
 
 Förmedlat av Gustaf SSGFs G-grupp

1999-10-09, 10:04
Svar #4

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om Carl Ferdinand Krüger
i Danzig. Rätt födelsedag för honom är den 6 oktober 1804 meddelar Hans Krüger.
Till Hans kan jag berätta att i Hintzebiblioteket finns en tjock bok om teatrarna i Danzig.
Enligt Elgenstierna så var släkten Klinckowström från Pommern (det syns på det wendiska -ow) och
som många andra släkter splittrades den i en preussisk och en svensk del före eller efter 1815.
Bernhard Wilhelm Klinckowström f 21/6 1777 bodde i Danzig och var preussisk officer. Gift med Charlotta Weichman i sitt första äktenskap.
En son levde i Danzig.
hälsning Gustaf

1999-11-22, 08:19
Svar #5

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Om Benjamin Krüger född den 21 april 1776
i Trinitatis, Danzig.
Genom ett fynd i Hintze-biblioteket hos GF har  
Hans funnit att det fanns en skriftställare i Danzig som hette Benjamin Krüger och som skulle kunna vara farfar till Benjamin född 1776.
I båda fallen hade de med teater att göra. Nu efterlyser Hans på Agoff-listan. Nästa steg är
att utnyttja en högst rekommendable lista som heter famos. Testa en själv om du har anor öster om Oder-Neisselinjen. Det handlar om en Vereins-unabhängige deutschsprachige Liste zur Familienforschung
Anmäl din önskan om att delta i famos-listan genom att sända en rad till moderatorn för listan, den sympatiske forskaren muellers.buero@t-online.de
 
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

2003-08-17, 04:44
Svar #6

Patricia Brown

Our family stories say that our ancestor went from Sweden to Danzig Free State before 1862.  In 1862 Friedrich Wilhelm Christoph NEHLS married Elisabeth Hundrieser in Neustadt bei Danzig.  He was 28, so he was born 1834 (or 1833-35).  Friedrich died in Neustadt in 1889. There were no others in Neustadt by the name of NEHLS. There is no information on his marriage record in the church as to his parents - it says, Father dead, Mother gave consent.
 
I would like to know the place of birth and the names of the parents of Friedrich Wilhelm Christoph NEHLS.   Thank you.  Patricia

2005-04-04, 18:41
Svar #7

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Nu är Danzig, Polen och Preußen aktuella
I ett nytt nummer av Släkt & Hävd skriver Olle
Sahlin en utomordentlig artikel om sin forskning
på ”Hovkirurgen Balthasar Salinus och hans
släktkrets” . Olle skildrar där en grupp kirurger
och apotekare med anknytning till Danzig och
Marienburg, som i stormaktstidens Stockholm vann
en ledande ställning inom sina skrån och aktivt
medverkade i tillkomsten av ett för svenska riket
enhetligt medicinalväsen.
Artikeln grundas på arkivstudier både i Stockholm
och i Gdansk/Danzig
Lördagen den 9 april kl 10.00 startar ett
seminarium i Släktforskarcentrum på fyra timmar
Här får vi höra Hans Krüger berätta om sin
otroliga forskning om sin Krüger-släkt från
Danzig som leder till präster, teaterchefer och
"marknadschefen på Danzigteatern"
Jürgen Weigle, född i Danzig, flykting 1945,
berättar om staden och fristaten Danzig.
En film om denna unika Hansastad visas också.
Lars Craemer, webbmästare, har skapat ett
bildband med urkunder och historia.
Gustaf von Gertten presenterar Hintzesamlingens
skatter som berör Danzig, Westpreussen och
Ostpreussen.
Välkommen
Gustaf von Gertten www.g-gruppen.net
PS Hör av dig om du har anor i dessa områden
även om du inte kan komma till Sundbyberg. DS

2005-04-06, 09:02
Svar #8

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Några Rötterläsare har hört av sig till mig
och ifrågasatt en del av det jag skrev härom-
dagen. Jag ska ge ett exempel som visar
på Danzig ställning som samarbetspartner
till Stockholm.
I Stockholms Tänkeböcker för åren 1601-2
förekommer Danzig 18 ggr, Frische Nehrung=
Danzig 4 ggr, Preussen 1 gg, Königsberg 4,
Reval 8,  Livland 12, ,
Jämför med de västligare orterna Rostock 5,
Stralsund 2, Wismar 1, L?beck 10 och
Hamburg 1.  
Exempel på som visar hur vi idag underskattar
de historia förbindelserna i Östersjöområdet
och därmed inte alltid förstår varifrån våra
invandrare kom. hälsning Gustaf

2005-04-06, 10:13
Svar #9

Utloggad Jürgen Weigle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 0
  • Senast inloggad: 2018-02-08, 09:20
    • Visa profil
Det framgår inte av Gustafs inlägg vad några Rötterläsare har ifrågasatt. Men visst var förbindelserna mellan Sverige och Danzig på medeltiden betydelsefulla - inte minst för Sverige. Jag kan lämna ett annat exempel: 1634 kom hela 36 % av de totala svenska statsinkomsterna från Danzig.
 
Det skulle leda för långt att på detta forum beskriva betydelsen av förbindelserna mellan Sverige och Danzig med omnejd. Jag kommer att berätta mer om detta nu på lördag den 9/4 när vi träffas på Släktforskarcentrat i Sumpan. Hälsningar Jürgen

2005-04-06, 21:24
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu är väl händelser 1634 ett dåligt exempel på Danzigs {medeltida} förbindelser med Sverige.  Dock finns det mycket bättre exempel, till exempel att Karl Knutsson var verksam i trakten i ett par år när han inte var kung. (Läs om detta i Dick Harrisons Karl Knutsson.)

2005-04-06, 22:02
Svar #11

Utloggad Jürgen Weigle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 0
  • Senast inloggad: 2018-02-08, 09:20
    • Visa profil
Jag får väl läsa Dick Harrisons bok om Karl Knutsson och jämföra med Dr. Löschins beskrivning av denna händelse och den senare Carl XII:s föga hederliga agerande i samma ärende. Fast nog rörde det sig om betydligt mindre pengar år 1457 än 1634...

2005-04-07, 00:08
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag menade, men som på grund av felskrivna formateringskoder inte framgick så bra, var endast att 1634 inte var på medeltiden, och att medeltida exempel därför borde hämtas tidigare...  Karl Knutsson var första exempelet jag kom på... Och Harrison skriver en del om denna incident.

2005-04-07, 07:39
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Läs Dick Harrissons bok om Karl Knutsson!
Den uppmaningen instämmer jag i. Den visar
ännu tydligare på hur vi förträngt betydelsen av våra kontakter med sydöstra hörnet av
Östersjön och som skapat invandring till 
Sverige därifrån.
Läs också Gunnar Wetterbergs bok om Axel
Oxenstierna - som mer berör Jürgens exempel från 1634 - och Oxenstiernas kommentarer om nedlagda verkstäder i Danzig som sysslat med Osmundjärn.
Lördagen den 9 april  i Marabouhuset läggs ut
massor av  litteratur ur Hintzesamlingen som
handlar om  Königsberg, Memel, Danzig,
Marienwerder,  Heiligenbeil och Allenstein.
Och det är imponerande mängd böcker som
kan hjälp en svensk släktforskare.
hälsning Gustaf

2005-04-07, 13:27
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Maria Boguckas artikel Handelsbeziehungen im Ostseeraum: Der Handel zwischen Sanzig/Gdansk und Stockholm in der 1. Hälfte des 17. Jahrhunderts [s 38-47 i Klaus Friedland o Franz Irsigler: Seehandel und wirtschaftswege Nordeuropas im 17. und 18. Jahrhundert, referate und diskussionen der sektion C:6: Commercial relations between eastern baltic areas and foreign countries beim 7. internationalen Kongress f?r Wirtschaftsgeschichte in Edinburgh 1978, Scripta Mercaturae, Ostfildern 1981] visas att år 1643 var 20,4 % av de 166 inkommande fartygen till Stockholm ifrån hemmahamn i Danzig, Stralsund 15,2 %, L?beck 13,6 %, 12,6% ifrån nederländska hamnar och lika många portugisiska hamnar. Övriga föll under 10 %-strecket (ss Königsberg, Rostock, skotska hamnar, Stettin, Kolberg, Riga, Memel, Köpenhamn och Göteborg). Av 175 utgående fartyg ifrån Stockholm detta år var 26,8 % med destination till nederländska hamnar, 18,3 % hade Danzig som mål.  
Danzig var ett storhantverkscentrum i Östersjöområdet under denna tid och importerade råvaror och exporterade färdiga hantverksprodukter. Att personförbindelserna varit stora mellan Sverige och denna östersjöstad torde stå utom all tvivel.  En undran är då hur bra bevarat kyrkboksmaterialet i Danzig är? När börjar dess kyrkböcker och borgarlängder? Finns dessa på mikrofilm i Sverige ? Mormonerna bör väl ha låtit filma även dessa i så fall.

2005-04-07, 17:48
Svar #15

Bengt Nilsson

Egentligen anför nog Harrison föga nyheter, avsnittet ifråga bör i mycket hög grad bygga på Kjell Kumliens studie Karl Knutsson i Preussen 1457-1464.  
 
Karl XII:s politik gentemot Danzig är behandlad exempelvis i Hannes Saarinens B?rgerstadt und absoluter Krigesherr. Politiken mot Danzig var inte särskilt märklig. Staden hade redan vid det kaotiska kungavalet 1697 ställt sig på sedermera August II:s sida. När krigsutvecklingen ledde in Karl XII på beslutet att störta August II var det högst naturligt att han därvid ställde krav även på Danzig, något som August f.ö. gjort dessförinnan. Stadens ledning försökte i det längsta att navigera mellan Scylla och Charybdis. Den svenska arm?n, precis som så många andra på den här tiden, levde på vad det land man genomtågade kunde ge. Danzig var en rik stad. Följaktligen ställde Karl XII krav på Danzig, såväl ekonomiska som politiska.

2005-04-07, 18:10
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu är väl 1643 inget perfekt år att mäta Sveriges handel med Danmark, länderna befann sig från och med hösten i krig... Dock tvivlar jag inte ett ögonblick på Danzigs betydelse. Och Harrison refererar hela tiden till Kumlien, så det stämmer helt att han inte har så mycket nytt.

2005-04-07, 19:48
Svar #17

Bengt Nilsson

Jag ställer mig också frågande till den där siffran från 1634. Säger verkligen Wetterberg att 36 procent av de svenska statsinkomsterna kom från Danzig? Det låter högt, mycket högt.

2005-04-07, 20:35
Svar #18

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Oxenstierna registrerar enbart det faktum
att verkstäder lagts ner i stor utsträckning.
Inget annat. Min egen slutsats har att göra
med den kamp som i Sverige förts sen Gustav Vasa att minska råvaruexporten och öka utförseln av förädlad järnvara. Och att Oxen-
stierna inte rapporterade någonting betydelselöst.
Mitt syfte är att lyfta fram Danzigs betydelse för oss och därmed för invandringen. En släktforskare söker  dessvärre sällan eller aldrig sina anor därifrån.
I övrigt så vill jag rekommendera Olle Sahlins
artikel om bårdskäraren Salinius från Danzig
Den bygger bl a på arkivstudier i Danzig och
Marienburg.
Och vi hoppas att i september kunna arrangera ett  seminarium som bygger på
Olles forskning kompletterat med Thomas
Murrays berättelse om skottar i sydöstra
Östersjöområdet.
Och framför allt vill vi jaga rätt på så många
släktforskare som möjligt som har anor i
dessa områden.
hälsning Gustaf

2005-04-07, 22:01
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Gustaf!
 
Hur ser källäget ut för Danzig? Finns kyrkböckerna/borgarlängder att tillgå här i Sverige på något media (mikrofilm eller inscannat)?  Problemet med släktforskning i Nordtyskland är väl främst att man inte har tillgång till relevant kyrkboksmaterial här.  Att åka över och forska på plats är ju väldigt få förunnat och problemen är många.  
Satsar G-gruppen något på att tillgängliggöra tyska kyrkböcker på områden som haft betydande svenska kontakter?  
Satsas det något med att excerpera städernas tyska församlingars personuppgifter  (Karlskrona, Stockholm etc)? Härigenom skulle betydande nätverk med tyska områden kunna nystas upp (bla via efternamn).

2005-04-08, 10:04
Svar #20

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Niclas
genom projektet Över Östersjön hjälper vi många forskare att hitta en utgångspunkt.
I övrigt arbetar vi med en diskussionslista där
vi har  tyska, danska, finska, estniska och amerikanska forskare som deltagare, Som
medlemmar i tyska föreningar kan vi också
utnyttja deras slutna listor. Vi deltar i tyska
släktforskarseminarier frekvent.
Och vi arbetar tillsammans med GF för att
utveckla den unika Hintzesamlingen
Det kommer deltagarna i seminariet den 9
april att få veta mer om.
Hör av dig.  hälsning Gustaf www.g-gruppen.net

2005-04-08, 14:46
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker Niclas ställer viktiga frågor om källäget vad gäller kyrkböcker i Nordtyskland och deras tillgänglighet för svenska forskare. Kontakter med andra forskare i all ära, men man behöver även kunna forska i originalhandlingar. Hur ser det ut på den fronten?

2005-04-08, 16:24
Svar #22

Utloggad Olle Sahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-28, 11:28
    • Visa profil
    • www.sahlinska.se
Hej Anders,
 
Man skall vara medveten om att källäget på  
södra sidan av Östersjön av historiska skäl är långt mer komplext än vad som är fallet i Sverige. Gustaf von Gertten och andra i Föreningen G-gruppen har under de senaste åren lagt ned ett mycket stort arbete på att för svenska släktforskare kartlägga detta och mycket av detta finns redovisat på föreningens hemsida  
( www.g-gruppen.net ) under samlingsrubriken Släktforska i Tyskland.  
 
Betr. Niclas' välmotiverade fråga om det tyska kyrkboksmaterialet i Sverige är mig veterligen svaret att det till stora delar är ett arbete som ännu återstår att göra för den som är hågad; maskinskrivna register till äldre dop-, vigsel- och dödböcker från Tyska kyrkan i Stockholm finns t ex sedan länge i Stockholms Stadsarkiv.

2005-04-08, 17:28
Svar #23

Utloggad Jürgen Weigle

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 0
  • Senast inloggad: 2018-02-08, 09:20
    • Visa profil
Hej!
 
Vad som gäller mina uppgifter om 1634 resp Karl Knutsson så är källorna:
 
1) Erich Keyser: Danzigs Geschichte (1928)
2) Dr G Löschin: Geschichte Danzigs (1823)
 
Jag ber om ursäkt att jag uttryckt mig något slarvigt i fråga om medeltiden och 1634 (som dock var ett annat exempel).
 
Vad som gäller källäget i öfvrigt har Gustaf & Olle sagt det som behövs sägas. Vi försöker uppdatera & underhålla hemsidan & Hintze-samlingen efter bästa förmåga & tillgängliga resurser. Alla är välkomna att hjälpa till med detta arbete.
 
Hälsar Jürgen W.

2006-09-19, 16:30
Svar #24

Utloggad Åke Zander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-04-17, 16:33
    • Visa profil
Hej  
 
Jag söker min farmors rötter i Danzig. Hennes far hette Otto Hermann Zander född 1836 eller 1839 i Danzig. Föräldrarna var Johann Gottlieb Zander och Louise född Lentz. Otto utvandrade till St Petersburg. Finns det något sätt att gräva vidare i familjen Zander.
 
Mvh
Åke Zander

2009-04-11, 19:31
Svar #25

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej
Finns någon som forskar på namnet Glag? Vår Anfader Friedrich Glag(e) dog i Tiegenort 1718.
Harry och Dagmar Grieger
hhgrieger@spray.se

2010-05-09, 12:27
Svar #26

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej!
Vet någon något om släkten Koschinski från Danzig. Vi har en anfader Karl Benjamin Koschinski, skulle enligt Einwohnerverzeichnis vara född 1812 i Oliva, men kat. ark. i Regensburg säger nein.
Forskar någon i denna släkt, skulle vi, min make och jag gärna få kontakt.
mvh
Dagmar och Harry Grieger ( bis 1937 Koschinski.)

2011-01-22, 19:45
Svar #27

Sverker

de stora exportlederna från sverige under medeltiden var via danzig och stettin-där nådde man kanalsystemen via oder och weichel-som var mycket effektiva och sträckte-sträcker sig ut till medelhavet och engelska kanalen-man slapp sjörövare och den dryga öresundstullen-plus att det var kortare och snabbare-jag instämmer helt med gustav att danzig var nära befryndat med sverige(stockholm)-det fanns två bröder,johan och hans bismark som var borgmästare i stockholm på 1400-talet-de kom från en liten stad vid oder söder om stettin som heter bismark, bara som ett exempel.eftersom sverige, skam till sägandes, hade obetalda skulder till l?beck (gustav vasa och hans söner struntade i att betala)så sökte man sig till andra hansastäder som konkurrerade med l?beck! 1648-1720 var stettin svenskt. karl X gustav gjorde ett försök att ta danzig, karl XII hade högkvarter vid elbing och värvarde mycket soldater i dessa trakter, framförallt till sin andra arme´som skulle ta norge-landskapet där runt elbing heter ermeland-stavas även wermeland (Wermia)- eftersom denna arme´ på 80.000 man ställdes upp i värmland undrar man ju om sambandet? värmlands vapen är en svart örn, men var tidigare en bäver-har detta samband med svarta örns orden?

2011-01-22, 22:29
Svar #28

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Sverker. Svarta Örns orden, jag har bestämt för mig att det har samband med något fartyg som hette Svarta Örnen.
Ja! Snabb googling och så på deras hemsida:  
bildat i mitten på 1600-talet ombord på The Black Eagle,ett av flera fartyg som seglade europeiska flyktingar undan religionsförföljelser till Amerika
 
 
Intressant fundering om Warmia kan ha något samband med Värmland...  Skall fundera, men jag gissar att det är namnets ursprung är något från den lokala dialekten. De torde ha varit befryndade med grannarna i Mazurien.
 
Däremot jag kan tänka mig att de ställdes upp i Värmland avsiktligt, och genom någon grumlig förklaring försökte man inbilla soldaterna att de inte alls var enkom värvad trupp långt hemifrån hos främlingar, utan att i själva verket var de allierade med ett befryndad folkslag, därmed så gott som hemma - och närapå försvarande sitt eget...

2011-01-23, 09:02
Svar #29

Sverker

hej stefan! jag känner till svarta örns orden-det var protestantiska utvandrare, tyskar? -men det finns också en preussisk orden och den svarta örnen var ju preussens symbol-karl XII kan ju varit inblandad i tyska ordens affärer-många svenska officerare var ju balttyskar som ju ville ha revansch för tannenberg, bevars....jag tycker som sagt det är märkligt, att värmland bytt vapen-det var erik XIV som hittade på bävern. man kanske var ute efter järnhanteringen i värmland-mycket gick på den tiden till england. även mastvirke-granar var en stor artikel.

2011-01-24, 23:00
Svar #30

Sverker

har sett på en fornnordisk karta i en isländsk-dansk gammal historiebok där det står wermland vid mälardalen-alltså kan man vända på steken att namnet  s e n a r e kom ner till danzigtrakten?

2011-01-25, 12:35
Svar #31

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan skriver Sverker Unnes att en armé på 80.000 man ställdes upp i Värmland. Vad bygger han detta på ? Siffran låter som tagen ur luften med tanke på dåtida befolkningssiffror.

2015-06-05, 18:38
Svar #32

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Adress- och invånarböcker för Danzig med förorter mellan åren 1897 till 1942 finns att läsa digitalt här:
http://www.pbc.gda.pl/dlibra/publication?id=34802&from=&dirids=1&tab=1&lp=1&QI=

2015-10-10, 16:09
Svar #33

Utloggad Margaretha Hamrin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 16:13
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter uppgifter om Helga Gertrud Dumke född i Deutsch Krone, Tyskland, som jag förstår tillhör det numera Polen, de flyttade till Västtysklandi samband med kriget. Var kan jag finna uppgifter om deras boende och om släkten ursprungligen kommer därifrån?

2017-08-14, 12:12
Svar #34

Utloggad Hans Theander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 18:02
    • Visa profil
Hej, såg att Du är bevandrad inom rubr. område så jag chansar med att ställa en fråga:


Tänkte höra om Du möjligen kan tipsa om hur jag kommer vidare när det gäller en ana som är född där, Johan Wilhelm Hägerström, f. 1812-04-06. Han arbetade senare som hautboist inom Livgrenadjärerna i Stockholm och bokhållare på Tanto sockerbruk.


Finns det t ex kvar accessbara register i Danzig? Via internet?


mvh, Hans Theander
Åkersberga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna