ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stettin  (läst 1215 gånger)

2001-01-22, 11:27
läst 1215 gånger

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Jag söker efter en R. Mattsson som vistades i Stettin på 1930-talet. Han bör vara född ca 1895.
Han försörjde sig där på att måla skeppstavlor av besökande fartyg. Troligen har han ett förflutet som sjöman. Tacksam för ledtrådar.
m.v.h. Johnny Riert

2001-01-27, 09:43
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Johnny
din störta möjlighet att finna denne man är
via tyska adresskalendrar. Fanns han i Stettin
1945 är det via Heimatkarteien som gjordes
åren efter 1945. Kyrkobokföringsvägen eller  
Standesamtsvägen är stängda för dig.
Och enklaste vägen är att gå med i en av de
tyskspråkiga listorna för Pommern. Jag minns
inte nu om det finns en också för Stettin.
Kolla på listorna
http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
eller
http://www.hinterpommern.de
och leta dig fram till rätt lista som du kan
gå med i medan du söker.
hälsing Gustaf   Föreningen G-gruppen

2001-01-28, 00:15
Svar #2

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Hej Gustav von Gertten
tack för tipset. Jag var in och tittade på webbsidorna utan att finna något direkt. Jag hade nog mera hoppats på att någon anhörig till R. Mattson i Sverige skulle kunna ge mig en ledtråd om var i Sverige han kom ifrån. En sjöman som träffade honom i Stettin 1937 berättade att han borde vara född ca 1895 och att han talade mellansvenska utan dialekt. Han vistades fler år före kriget i Stettin, var välvårdad inte nergången, men försvinner sedan. Efter kriget dyker en målare upp i Kielkanalen och kallar sig R. Matthias och målar skeppstavlor i samma stil. Kanske är det samma man. han har efterfrågats på flera sjöfartsanknutna ställen i Tyskland men är okänd. det fanns före kriget en aktiv sjömanskyrka i Stettin där han troligen var känd och möjligen inskriven. Finns möjligen dessa papper numera i svenska arkiv? Mattsson är ett vanligt namn i Roslagen så det är inte otroligt om han kan ha kommit därifrån.
M.v.h. Johnny Riert

2007-07-15, 21:55
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Söker information om en plats Hohenkrug (Kr. Greifenhagen) som låg öster om staden Stettin (nuvarande Szezcin) i dåtida Pommern, Tyskland. Platsen heter idag Szezcin-Struga och kom 1945 efter fördrivningen och etniska rensningen av tyskarna att tillfalla Polen.
Under den tyska tiden fanns vid Hohenkrug en järnvägsstation och en större fabrik. Ovisst om där funnits en kyrka och varit en egen församling?
 
På mormonernas Familysearch har jag konstaterat att det finns mikrofilmat material på Zivilstandsregister för Hohenkrug 1864-1945. Det finns även mikrofilmat material för civilståndsregister för ett TBC-sjukhus i Hohenkrug 1915-1939. Kan ej hitta några äldre kyrkböcker för Hohenkrug hos mormonerna och undrar nu vilken församling som denna ort tidigare tillhörde, eller ifall dess äldre tyska kyrkböcker förstörts under kriget?
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna