ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Büttner, Chemnitz och Borås  (läst 537 gånger)

2013-12-19, 08:20
läst 537 gånger

Utloggad Anders Törnberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-09-11, 09:54
    • Visa profil
Hej, Jag är intresserad av släkten Büttner, speciellt från Boråstrakten. Min farmors far Ernst Moritz Lindner (1858-1933) kom till sverige 1887 och arbetade som verkmästare och fabriksdisponent hos Borås spinneri fram till 1890. Vid samma tid fanns i Borås paret Johan August Andersson (född 1848 i kinna) och Sophie Antoine Andersson (född Büttner 1853 i Chemnitz). Tre av deras barn var födda i Chemnitz, så jag drar slutsatsen att Johan August har varit i Chemnitz och träffat sin hustru där. Jag har studerat Borås spinneris arkiv och funnit att det fanns en stor aktieägare i Chemnitz vid namn Robert Büttner, han ägde också firman som sålde maskinerna till spinneriet. Johan August finns också med i arkivet som ägare och försäljningsagent. Kvinnan som min farmors far (Ernst Moritz Lindner) skulle komma att gifta sig med (dvs min farmors mor Gertud född Winter i Dresden 1870) hade en mormor som var född Büttner (Auguste Adelheid Büttner 1816-1897 Dresden). Jag misstänker att alla dessa tre Büttner var släkt med varandra, och att min famors far träffade sin fru genom släkten Büttner. Probemet är att jag inte vet hur jag skall kunna kartlägga och belägga dessa tre Büttners inbördes släktskap.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna