ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länk  (läst 615 gånger)

2003-08-26, 15:20
läst 615 gånger

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
22/7 1868 flyttar sytrarna Ingrid Maria och  
(MM MM M)Christina Svensdotter Länk till Schleswig Holstein.
 
*Ingrid Maria f. 12/6 1847, Aringsås, Kronobergs län.
 
*Christina f. 12/12 1838, Aringsås, Kronobergs län.
 
Christina återvänder 9/12 1872 till föräldrahemmet gravid.
Dottern Nanny Maria föds 2/5 1873 och får efternamnet Karlsson.
 
Ingrid Maria syns ej till efter att hon flyttat till Schleswig Holstein.
 
Vem var Nanny Marias fader?
Vart tog Ingrid Maria vägen?
Hur går jag vidare i mitt sökande?
 
Tacksam för hjälp.
 
Mvh, Anne-Lee Wilson.

2011-11-18, 18:57
Svar #1

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
De tre systrarna:
 
Christina Svensdotter Länk (min mm mm mor)
F.12 Dec 1838,Aringsås(G)
D.28 Aug 1906,Aringsås(G)
 
Ingrid Maria Svensdotter Länk
F.12 Jun 1847,Aringsås(G)
D.?
 
Augusta Svensdotter Länk
F.29 Jan 1853,Aringsås(G)
D.?
 
Föräldrar:
 
Sven Petersson Länk
F.8 Jan 1806,Torpet Mossen under Aringsås gård,Aringsås(G)
D.27 Sep 1870,Gärdesgård,Aringsås(G)
 
Brita Stina Jacobsdotter  
F.7 Mar 1813,Hjertanäs Jönsagårds Soldatetorp Madkälla, Lekaryd(G)
D.31 Oct 1878,Gärdesgård,Aringsås(G)
 
 
Ingrid Maria och Christina reste till Schleswig-Holstein 22 Jul 1868:
 
Post 235934
Svensdotter Länk, Ingrid Maria
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 12/6 1847 i Aringsås, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 22/7 1868 från Aringsås Gärdesgård, Aringsås, Kronobergs län (Småland) till Schleswig-Holstein, Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 249
Emibas emigrationsakt: Aringsås G 1868 012
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Schlesvig Holst
Destinationsland: Tyskland
 
Post 235932
Svensdotter Länk, Christina
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 12/12 1838 i Aringsås, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 22/7 1868 från Aringsås Gärdesgård, Aringsås, Kronobergs län (Småland) till Schleswig-Holstein, Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 249
Emibas emigrationsakt: Aringsås G 1868 010
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Schlesvig Holst
Destinationsland: Tyskland
 
Christina återvände till Aringsås(G) ifrån Schleswig-Holstein 9 Dec 1872 och födde en oäkta dotter i Aringsås(G) 2 May 1873 (Nanny Maria, min mormors mormor).I släkten sägs det att fadern var tysk och att han kom till Sverige för att leva med Christina och barnet men han trivdes ej och flyttade igen. Tyvärr finns det inga som helst uppgifter i kyrkoböckerna i Aringsås som bevisar att så var fallet.
 
Jag fick nyligen reda på att Ingrid Maria tydligen gifte sig i Holstein (och möjligen bosatte sig där för gott?).  
I husförhöret i Aringsås(G) 1871-1875 har jag fått texten vid deras moder Brita Stina,, tydd till:Lemnat till Pastor, på begäran, giftomans samtycke för dottern Ingrid Maria f 17(?)/6 47 att gifta sig i Holstein  
Källa:Alvesta AI:14 (1871-1875) Bild 271 / sid 261 (AID: v18212.b271.s261, NAD: SE/VALA/00010
Ingrid Maria har jag ej funnit i Sverige igen än så länge (men jag vet ju inte vilket efternamn hon använde som gift).
 
Augusta reste också till Tyskland fast senare:
 
Post 268994
Länk, Augusta
Piga (ogift kvinna)
f. 29/1 1853 i Alingsås, Älvsborgs län (Västergötland) (OBS! Det står fel födelseort och län på Emibas!)
Utvandrad 17/10 1879 från Östrebo, Växjö landsförs, Kronobergs län (Småland) till Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 490
Emibas emigrationsakt: Växjö landsförs G 1879 004
 
Hon kan ju möjligen ha rest till sin syster Ingrid Maria, vet ej om Augusta stannar i Tyskland, jag har ej funnit henne i Sverige igen än så länge.  
 
Hur kan jag finna ut mer om Ingrid Maria, Christina och Augusta i Schleswig-Holstein/Tyskland? Det finns ju så mycket jag skulle vilja veta om dem.
Jag skulle ju vilja se om det är möjligt att finna den okända fadern till min mormors mormor, Nanny Maria. Jag skulle vilja ta reda på vem Ingrid Maria gifte sig med i Holstein ca. 1871-1875 och hennes vidare levnadsöde. Jag undrar ju givetvis också om Augustas vidare levnadsöde.
 
Jag vet ju inte ens VAR i Schleswig-Holstein/Tyskland de bodde eller någonting.
Hur kan jag finna ut mer? Som jag förstår det är det inte så lätt att släktforska i Tyskland och att det inte finns husförhörslängder och andra kyrkböcker etc. online?
Finns det något mer jag kan finna i svenska register/kyrkböcker/domböcker etc. som kanske skulle kunna ge mig fler ledtrådar?
 
Två syskon till dessa tre systrar stannade i Sverige men de båda gifte sig och fick barn så de tre systrarna nämns nog inte i deras bouppteckningar. (Jag har precis postat en förfrågan om eventuell bouppteckning för föräldrarna, Sven och Brita Stina, under Anbytarforum » Källor » Bouppteckningar här på Anbytarforum).
 
Jag tar tacksamt emot tips och förslag!
 
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson

2011-11-19, 20:15
Svar #2

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Tyvärr har det visat sig att det ej finns någon bouppteckning efter föräldrarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna