ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: PERSSON, Nils Alfred*, f. 1865  (läst 867 gånger)

2016-02-18, 22:52
läst 867 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Nils Alfred* Persson föds i Västra Sönnarslöv år 1865. Han flyttar direkt efter födseln med sin mamma till Helsingborg där även fadern bor. Föräldrarna gifter sig 1874. 1888-89 gör Alfred sin militärtjänst varefter han i husförhörslängden noteras som frånvarande 1890, 1891. Han är sedan försvunnen tills han återfinns i Göteborg år 1943 tillsammans med sin son Rudolf Nils* Persson, född 1907, förmodligen i Tyskland. Alfred är då änkeman sedan den 23 maj 1941 och han och sonen bor hos Alfreds syster Ebba som är rektor vid Vasa Kommunala Flickskola. Vem hans maka var går inte att återfinna.
 
Det går heller inte att finna sonen Rudolf Nils* födelseplats, plats okänd enligt Sv. Dödbok.
 
När sonen avlider 1943 noteras i dödboken att han förmodligen kommer att gravsättas i Tyskland, därav har jag dragit slutsatsen att han också är född där och att det är där som hans far Alfred befunnit sig sedan han försvann från Sverige. Jag har också dragit slutsatsen att de återkommit till Sverige någon gång efter 1941, då de inte finns med i mantalslängderna för Vasa fs. i Göteborg 1941. Kanske de kom de då Alfreds hustru avlider i Tyskland och kriget blivit något för hett för att vara kvar i Tyskland. I Göteborg driver de företaget Lindblad & Persson AB, en handels-, import- export- och expeditionsfirma där sonen Rudolf Nils* är verkställande direktör fram till sin död i november 1943.
 
Vad jag söker är egentligen tips om hur jag ska kunna verifiera att de inkom till Sverige från Tyskland då Alfred förmodligen fortfarande var svensk medborgare och därmed inte noterats som flykting eller immigrant (han hade ju officiellt aldrig emigrerat). Jag behöver få veta varifrån de inkom, dvs var de bott i Tyskland, detta för att kunna finna sonen Rudolf Nils* födelse. Om samtidigt någon råkar känna till dessa personer och kan fylla i med hustrus namn och eventuellt andra barn än Rudolf Nils* blir jag oerhört glad.

2017-07-10, 15:06
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Lena, har du hittat något?
Jag antar att du sökt bouppteckningar för Nils Alfreds föräldrar? Där bör han ju vara omnämnd.

2020-09-27, 16:01
Svar #2

Utloggad Inger Schale

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-09-29, 15:18
    • Visa profil
Hej, Nils Persson var bror till min "morbror" Sven Persson. Han var gift med min moster Gudrun. Båda två var födda i Bremen, Tyskland. Nils 4 augusti 1907 och Sven 7 juli 1906. Båda är gravsatta i familjegrav på Nya Kyrkogården i Helsingborg Kvarter: III:U
Gravplats: 0905-906 . Där ligger "alla". Sven o Nils mamma finns dock inte där, utan är troligen gravsatt i Bremen. Alfred Persson var affärsman. Min morbror Sven berättade att han handlat med elfenben. Han nämnde även något om tillverkning av förbandsmaterial i Italien.
Jag vet inte hur länge Alfred och pojkarna var kvar i Tyskland efter hustruns/mammans död. Men jag vet att morbror Sven upplevde bombning av Bremen och att deras hem raserades. Mvh Inget

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna