ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Schulz  (läst 835 gånger)

2004-04-11, 09:36
läst 835 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag söker efter en Schulz familj i Tyskland möjligen 1910 eller 20-tal (Jag gör det även i Tyskland naturligtvis) Familjen (fadern var min farmors kusin, men kan också vara syssling) såg ut så här (ingen mor nämnd i mina papper):
 
fadern: Otto Schulz  
Barnen: Otto, Margaretha och Ulrich Schulz
 
Familjen om det finns efterlevande, kan vara en viktig nyckel till min Anna Martini efterforskning som jag utan resultat hållit på med i 1 1/2 år, så jag är väldig tacksam för alla trådar.
M.V.H. Steve

2004-06-01, 11:35
Svar #1

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Eftersom jag funnit några nya uppgifter, vill jag gärna ändra denna rubrik och tidigare uppgifter. Fadern hette inte Schulz det var modern som hette Schulz endast skriven fräulein Schulz i dessa ärvda handskrivna papper. Hennes make var Otto Erbrecht son til rittergutsbesitzer Christian August Erbrecht till B?low och min farmors mor Anna Martinis onkel. Alltså det tidigarelägger deras levnadsbana betydligt, så att de också måste har varit födda omkring 1850-talet som Anna Martini eller däromkring. De var kusiner till Anna Martini och inte till min farmor hennes dotter. Detta kusin samt onkel och tante används så ofta, också om avlägsnare släktingar än dem som verkligen var närmare släkt därav förvirringen. Doch är Ulrich, Otto och Margaretha Erbrechts efterkommare, också av intresse att finna för mig, samt den andre sonen/brodern:
Franz Erbrecht som var gift med en fräulein von Leutzow De innehade gods i Mecklenburg: Schwerin/G?strow området från 1916 och framåt slutet av 1800-talet eventuellt längre. Otto köpte rittergut B?low av äldste brodern Adolf (Anna Martinis fosterfar och tillika onkel) vid sidan av att han själv ärvt ett annat gods som jag inte minns namnet på just nu. Brodern Franz hade gut Tessenow. Annas mor Theckla (Erbrecht) Martini ärvde Charlottenthal som dock blev sålt tidigt (verkar det som). Dessutom lär Adolf Erbrecht och hans tvillingsyster Agnes ha delat på titterbesitzen (källa en lokalhistoriker/dokument i Sochorrow) till rittergut B?low så att båda paren Erbrecht: Adolf och hans maka född också Agnes Margaretha friherinnan Wachtmeister af Björkö och Friherren Elof och friherrinan Agnes Wachtmeister af Björkö 8två syskon par!) bebodde godset samtidigt på 1850-talet. Alltså ättlingar till dessa riddare (släkten fick titeln riddare 1833 av Storhertigen) som jag naturligtvis också söker i Tyskland är av intresse att finna.Vad det blev av Wachtmeister ätten vet jag ganska väl men allt om Erbrecht ätten och deras anfäder är av intresse.
 
M.V.H. Steve

2004-06-01, 20:30
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till den (riks?) grevliga ätten von Sulz? Har den månne samma ursprung som de släkter som skriver sig von Schulz...?
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-01, 22:32
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det låter ju intressant Ralf...var har Du den uppgiften från?
 
M.v.h. Steve

2004-06-01, 22:39
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nu när jag ser vad som har skrivits, jag har alltså svårt att se det på skärmen även om jag tycker att jag granskar ordentlig före jag skickar det: ska t.ex. det stå 1816 (iställtet för 1916 naturligtvis!!!) samt titterbesitzen ska naturligtvis vara ritterbesitzen kanske är därandra felstavningar men jag kan inte finna dem...
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna