ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensk medborgare död i okänt land  (läst 743 gånger)

2000-11-15, 18:45
läst 743 gånger

Utloggad Helene Randin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag söker min farfar Oskar Harry Nilsson-Randin f. i Berlin 17/8 1896. Hans mor var tyska men hans far svensk och han blev därför svensk medborgare. Jag vet att han levde i Stockholm några år på 20-talet och att han sedan återvände till Tyskland. Hans son/min far har aldrig blivit underrättad om att Oskar avlidit, men det utgår jag ifrån med tanke på födelseår.Det hela är en stor gåta som jag så gärna skulle vilja få klarlagd, därför behöver jag råd och tips till hur jag ska gå vidare.  
Finns det tex.en kyrkoförsamling eller någon statlig myndighet som så att säga har koll på svenska medborgare utomlands? Som får uppgifter om en svensk avlider utomlands? Eller som får uppgifter om en svensk byter medborgarskap? Pensionsmyndigheter;har en svensk bosatt utomlands rätt till pension?
Jag är tacksam för alla tips jag kan få!  
Mvh
Helene Randin

2000-11-15, 22:36
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej
 
Enligt Söderskivan står det att han var skådespelare och enligt Klaraskivan filmskådespelare. Detta kan väll vara en ledtråd att fråga efter i Tyskland.
 
Dom uppgifterna jag har fått fram enligt Klaraskivan:
 
In 3/3 1920 från Tyskland
Ut 19//10 1920 till rote 25 (Nytorgsroten)
hu
Valeria Leiner Nilsson 14/10 1891 Posen, Tyskland
son
Hjalmar Jöns Oscar Albert Nilsson 5/5 1920 Klara
 
Söderskivan:
 
In 26/10 1920 från rote 2 (Klara)
ut 8/11 1921 till rote 19
gift  
Valeria Randin/Leiner Pachulski 14/10 1891 född Posen, magilno
son
Hjalmar Jöns Oscar Albert Randin 5/5 1920 i Klara
 
In 11/1 1921 från rote 25
ut 21/7 1924 till Tyskland
 
sonen flyttar också med
 
Hoppas att det kan hjälpa något
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna