ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 00 Tysk adel  (läst 6146 gånger)

1999-06-18, 06:29
läst 6146 gånger

Nina Olds

Var kan jag få information om tysk adel och uradel? De har tydligen inget Riddarhus i Tyskland..
Min direktana var enligt Elgenstierna(under Grundel) brorsdotter till Gotthard Von Ketteler, hertig av Kurland, men jag har ingen aning om hur jag skall hitta pappan till henne.  
Kvinnan i fråga var Anna Maria Kettler, gift med Johan Grundel.I ett tyskt uppslagsverk står det att det var en tysk uradelssläkt. Tacksam för hjälp!

1999-06-22, 09:01
Svar #1

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Tysk adel. Det finns inte ett Tysk adel, men så vi
fortfarande är et forbundsrepublik, fanns där ett flertal länder och de hade sitt adel. Ketteler stammar ifrån Westfalen, och finns fortfarande i flera linjer. So man söker i de speciella adelshandböcker som kommer ut årligen och med litet tur hittar man dom.

1999-07-03, 16:51
Svar #2

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Det finns en CD WW-Person, Verlag Degener & Co.
Postfach 1360, D 91403 Neustadt/Aisch
där finns alla adelsfamilier ifrån greven upåt.
Gotthar II. Kettler född (1480) dog 9.2.1556,
var gift med Sybilla Sophie von Nesselrode (1490 - 1571) Börn:
1) Wilhelm Ketteler, Bischof von Münster, 1557
2. Johann Kettler, gift med Agnes Anna Schenck von Nydegg, ingen barn känd
3. Wirich Kettler, ingenting känd
4. Godhard Ketteler, Herzog von Kurland (1517-17.5.1587, gift med Anna von Mecklenburg (-1602)
barn: 4
4) Wilhelm Kettler Prinz von Kurland (20.7.1574 - 7.4.1640)
 en son: Jacob, Großvater von Friedrich Landgraf von Hessen
3) Friedrich, Herzog von Kurland, hade inga barn

1999-09-08, 19:07
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
Verlag Degerns CD finns hos GF, Hintzearkivet.
Ring 08-32 96 80. Det har ett dyrt bibliotek att
försörja så jag vet inte om de hjälper icke medlemmar.
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

1999-09-29, 00:50
Svar #4

Magnus Andersson

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp angående information om en anfader till mig som lär ha kommit av adlig familj från tyskland. Hans namn var Otto Philip Beuerman född 1688 i Bremen. Hans familj lär ha haft 2 riddargods ett i sallgrais provinsen, Sachsen, riddargård från slutet av 1600 el: 1700-1800- talet. Och eventuellt ett i Schwerz i Rittenfeldt?. Deras vapen lär ha varit en röd sköld  med vitt hjorthorn med hjälm och tre fjädrar. Jag är väldigt tacksam för all information angående min anfader,jag känner mycket dåligt till om detta hoppas därför på er hjälp om det är möjligt. All information av värde. Tackar varmast på förhand/ magnus

2000-01-30, 17:39
Svar #5

Björn Hertzberg

Hej!
Jag vet inte om detta eventuellt kan hjälpa några av er. Jag vet dock att det definitivt har hjälpt mig att undvika onödigt spill av värdefull tid på att söka i enskilda böcker. Jag har använt mig av bokserien Genealogisches Handbuch des Adels för att spåra levande ättligar till den tyska delen av min släkt samt förfäder. Rootweb har en sökmotor för dessa böcker och man behöver således inte inte beställa varje enskild bok.
 
Adressen är:  
 
   http://www.rootsweb.com/~autwgw/sgi/index.htm
 
Hoppas detta hjälper några av er.

2000-11-12, 19:31
Svar #6

Göran Johansson

Adelsgods i Westfalen under 1500-1600 talen. Var det praxis att familjens huvudgods övergick till den äldste sonen. Hur kunde i så fall karriären för övriga söner se ut? Hur var det i Sverige vid samma tid?

2001-03-01, 19:14
Svar #7

jerker cederberg

hej, allihopa!
Undrar om någon har hört talas om släkten Schmidt / Schmidt Scmiedeberg?  
Staffan Larsson Schmidt föddes i slutet av 1500-talet. Han var ursprungligen från Tyskland, men jag vet inte om han var född i Tyskland eller Sverige. Han gifte sig med en Christina Eriksdotter. Staffan var tydligen bergmästare vid järnbergslagen och bodde i alla fall ett tag i Morkarla socken i Uppland. Detta vet jag då hans enda? son (min anfader) föddes där i början av 1600-talet. Staffans sonson blev adlad runt 1680 och tog då namnet Schmiedeberg. När jag letade upp ätten i en adelsbok stod där att släkten antagligen var från Th?ringen ursprungligen och att det fr o m ca 1626 till ca 1850 fanns en Schmiedebergsätt i Pommern? Nu undrar jag om någon vet någonting om detta? Var det vanligt att tyskar flyttade till Sverige och kanske då jobbade inom gruvbranschen? Skulle vara väldigt glad för information angående Staffan Larsson Schmidts ursprung och om han kom till Sverige själv eller hade med sig släktingar.  
Tack på förhand!  
MVH Jerker Cederberg

2001-03-01, 20:22
Svar #8

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Jerker
gå in på webben för Föreningen G-gruppen
där det finns flera sökmöjligheter för dig.
Dessutom är vi representerade i ett flertal  
tyska föreningar.
Vi har också startat ett projekt Pommern-Dalarna
i samarbete med föreningen Pommersche Greif.
 
Webbadress:  http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
 
Hör av dig igen om du misslyckas.
hälsning  
Gustaf   G-gruppen

2001-03-02, 15:42
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Stamfadern i Sverige till släkten Planting, adlad Planting Bergloo, hette Johan Planting och var bördig från Tyskland. Han bör vara född någon gång i slutet av 1500-talet. Finns det någon forskning gjord på denna familjs anor i Tyskland?  
 
Mvh Anita

2002-09-20, 09:24
Svar #10

Ursula Sandberg

DER UNGARISCHE ADEL
Pauka.  (Taf. 355).
Wappen. In B. auf gr. Boden eine r. gewaffnete w. Taube, im Schnabel einen gr. Blätterzweig haltend; dar?ber, ein sechsstraliger g. Stern.- Kleinod: Zwischen offenem #Fluge, die Taube- Deckens: bs.- rs.  
    Adels- u. Wappenbrief v. Köning Karl III, d. d. 1717 f?r Michael Pauka.
    (Coll. Herald. No. 563)
 
Source:
J. Siebmachers gro?es Wappenbuch: Bd 33
 IV.Bd; 15 Abt; 1 Tl Czergheö, Geza von- Der Adel von Ungarn samt den Nebenländern der St. Stephanskrone.
 
Var jag kan översätta detta och förska vidare?
Mvh Ursula

2002-10-18, 08:56
Svar #11

Sven Engkvist

Hej!
 
Jag söker uppgifter om en viss Oberleutnant Graf af Trampe, officer i tyska arm?n under Första Världskriget (1918). När och var föddes han? I vilka militära förband tjänstgjorde han? Stupade han i kriget? Tacksam för alla uppgifter.
 
MVH
Sven Engkvist

2002-12-25, 18:00
Svar #12

Eva Paulsson

På kungliga  huvudbiblioteket i Stockholm finns tyska adelsböcker (även äldre) och även böcker med bild på adelssköldar, man får inte låna böckerna men det går bra att kopiera.

2003-10-25, 11:26
Svar #13

Stefan Lejon

Lichtmarck finns upptaget i en förteckning över
nordtysk adel. Finns här någon som vet mer om
denna familj? Anledningen till att jag frågar är
att jag har ett par anor som här i Sverige kallas
Ligtmarck, och var dessa kommer ifrån finns det
inga uppgifter om. Jag provar alla tänkbara in-
fallsvinklar, varav detta är en. Att den äldste
anen heter Johan Conrad försvagar inte, enligt
min mening, teorin om tyskt ursprung. Namnet
Conrad, eller Konrad, har jag inte sett i något
annat sammanhang från 1700-talets Skåne.
 
Någon?

2004-04-06, 07:37
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag söker med ljus och lykta efter släkten MARTINI möjligen från Pommern.  
 
Min farmors mor:
 
Martini, Anna Thecla Elisabeth (1852-1833)fosterdotter till sin mobror Adolf Erbrecht och hans hustru Agnes Margaretha född Wachtmeister af Björkö, de innehade et Mecklenburgskt ritterschaft och var rittergutsbesitzer på B?low i Mecklenburg. (Denna släkt känner jag lite bättre efter långt sökande!)  
 
Anna var gift med operasångaren/hovsångaren Helmer Strömberg (1848-1910)Hon kallas tysk riksgrevinna i boken Svenska män och kvinnor)
 
far:
Martini, Gustav Wilhelm (1808-1857) hauptmann 2 res Garde Artilleriregiment Berlin) gift med:
 
Erbrecht, Theckla Elise Augusta (1829-1859)född & uppvuxen på rittergut B?low i Mecklenburg.
 
farfar:
Martini, Gustav (född omkring 1770) kyrkoherde i en Pommersk by (skriven m. oläslig handskrift) gift med:
 
Perle, Friederike (född 1785)
 
Någon som känner till något. jag har sökt all tänkliga vägar på internet. Adelforsknings institutet. militära, kyrkliga och almänna siter frågat avlägsna släktingar i Tyskland etc. riksgreve är en tysk romersk titel om den är äkta eller ej vet jag inte, det kan vara ett missförstånd naturligtvis. jag vill bara finna Martini familjen gärna längre tillbaka men också verifiera de handskrivna uppgifter jag harom dem.

2004-04-06, 18:57
Svar #15

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Var kan jag hitta vem Otto von Bismarck var?
Det finns oäkta barnbarnsbarn till honom i Sverige!
Eva

2004-04-07, 09:40
Svar #16

Anna-Lisa Engman

Hej Eva!
Under rubriken Dödsfall i utlandet, BT 19991027, kan man läsa: Furstinnan Ann Mari von Bismarck Schönhausen, Friedrichsruh, Hamburg, har avlidit i sitt hem i Marbella, 92 år gammal. Ann Mari von Bismarck var dotter till arkitekten, professor Ivar Tengbom i hans äktenskap med Hjördis Nordin Tengbom. Hon förälskade sig som 18-årig elev på dåtidens Konstfack i den i Stockholm stationerade legationssekreteraren Furst Otto von Bismarck, som var sonson till järnkanslern Otto von Bismarck.
Paret gifte sig i Berlin 1928. Ett av deras 4 barn är Gunilla Bismarck-Ortiz, Marbella, (som då och då uppmärksammas i svenska veckotidningar).
En anfader till Ivar Tengbom lär vara Håkan Olufsson, Klintegården, Olunda, Flakeberg (R), f. ca 1660, bl a bondeståndets riksdagsman 1720-1731.
MVH
Anna-Lisa

2004-04-07, 16:49
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors mor Anna Martini (nämnd ovan) hade lustigt nog också en relation till familjen Bismarck; en släkt i släkten relation till fürst Otto von Bismarck genom Johanna von Puttkamers, Bismarcks hustrus nevö Erich von Puttkamer som var gift med Annas kusin och fostersyster (Annas morbror Adolf Erbrecht tog hand om henne när föräldrarna dog vid en tidig ålder) Agnes von Puttkamer som var född Erbrecht. Min farmor visade oss då och då ett foto från ca. mitten av 1890-talet där hon satt på onkel Ottos (hon kallade alla äldre släktingar onkel och tante när hon berättade om dem, inga titlar what so ever...) knä med sin mor Anna Martini och fadern Helmer Strömberg på ena sidan om länstolen som järnkanslern satt i och Agnes och Erich von Puttkamer på den andra sidan. jag har tänkt mycket på det fotot som varken min syste eller jag har, det är väck helt enkelt. Det verkade nästan som en slags rituell ting en välsignelse från the grand old man att de tog dit och blev fotograferade med den gamle kanslern?! Farmor tillsamans med sina syskon, växte delvis upp om somrar och andra lov på Treblin (Der Wasser Schloss) i Pommern som Erich v. P. ägde. Min farmors kommentar var att onkel Otto varit snäll, hon hade fått en karamell av honom, men att onkel Ottos stora mustasch kittlat så fruktansvärt i hennes nacke (det vågade ju inte ett barn klaga över på den tiden...) förlåt det var en annekdot, he he! men det kan ju ge lite liv omkring denne historiske person (han var snäll mot barn (också andras...)  
Men är det någon som djupare känner till dessa Pommerska adels släkter. Mina Erbrechtar var dock ifrån Mecklenburg och hade fyra gods omkring Schwerin (rittergut Bülow, gut Tessenow, gut Charlottenthal, gut Gross-Grabow) Erich von Puttkamer hade Treblin och Neuhof i Rummelsburg Pommern. Det skulle också vara ett gut i Stolpmünde. Möjligen ägd av Wachtmeisters. Wachtmeister af Björkö var också ingifta med Erbrecht i två omgångar (märklig nog en syster och bror Erbrecht gift med en syster och bror Wachtmeister) Friherrarna Wachtmeister hade historiskt sett också haft/hade gods i Pommern i slutet av 1800-talet. Fanns det förutom att de gifte sig med varandra (kanske också av ekonomiska orsaker?!)politiska band som förenade dem? De var politiskt konservativa landägare kan man förmoda. Fanns det en uppbakning omkring Otto von Bismarck från dessa pommerska släkter som kanske även gav dem privilegier i det nya Kejsarriket Tyskland (det så kallade andra riket) Jag tänker fortfarande på denna märkliga titel riksgreve/riksgrevinna som jag frågade om tidigare. Vet någon mer om detta, så skulle det kanske ge några trådar hur man ska söka vidare omkring en riksgrevlig ätt Martini.
m.v.h. steve

2004-04-07, 18:35
Svar #18

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Hej, jag söker mera om järnkanslern. En piga från Skåne ska ha blivit med barn när hon tjänstgjorde i Tyskland på 1800-talet

2004-04-08, 07:08
Svar #19

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej men Eva Axelsson...he he...det var ett långsökt faderskap (det var och är ju ganska många miljoner män i Tyskland...grin) Menar Du att hon hade varit anställd hos rikskanslern eller hans söner eller liknande och det då hade inträffat ett kärleksmöte som förde till en graviditet? Ja, Du får nog finna några flera trådar närmare maktens korridorer i 1800-talets Berlin och Potsdam etc. Innan vi kan hjälpa med att börja nysta i dem. Men den var rolig!
M.V.H. Steve

2004-04-08, 07:32
Svar #20

Rune Edström (Rune)

Hej Steve
Tycker nästan det verkar som du skrattar åt Evas fråga. Inte snällt. Hon kanske är nybörjare, som tycker sej få smäll på fingrarna, över sin fråga.
mvh
rune

2004-04-08, 08:35
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej Rune jag skrattar inte åt Evas fråga, men med Eva. Jag tycker den innehåller en massa riktig sund och äkta humor!
M.V.H. Steve

2004-04-08, 18:45
Svar #22

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Hej Steve och Rune!
Jag tror inte på kärlek, mera på plikt att utföra order för den tjänstgörande pigan! Historien förtäljer att hon fick stå på kyrkbacken i skam straff! Det skrattade nog inte hon åt! Hon födde tvillingar som liknar den förmodade fadern upp i dagen !
Glad Påsk önskar en Påskkärring!

2004-04-09, 02:11
Svar #23

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Du har nog rätt Eva. Det var också en fruktansvärd tid! Tiden kanske har förändrats till det bättre. jag vet inte Eva om så är fallet. Jo delvis! Det är så mycket annat som är svårt idag! Annat våld och andra eländigheter.jag tror bara att ett skratt då och då ska förbättra livets ständiga fruktan för nya grymheter. Inte att skratta åt någon, men för att man kan skratta med någon. Ursäkta mig om jag misförstod Dig! Nej den s.k.skammen att födda ett s.k. oäkta barn den gången måste ha varit förfärlig för en kvinna, liksom så många andra skam förhållanden den kristena religionen (och andra religioner!)pådyvlat människan...Om det var onkel Ottos barn i Skåne Du talar om...så varför inte  vända den s.k. skammen (som måste ha legat mer än hundra år tillbaka(?)) till något stort. Livet ska alltid bekämpa makthavarna (oansett kön etc)! som Pär Lagerkvist (trotsigt!) sa med en teaterpjäs (jag har regisserat en gång) Låt Människan Leva!
Varma Hälsningar Eva från Steve

2004-04-09, 16:53
Svar #24

Utloggad Eva Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2009-03-15, 17:32
    • Visa profil
Ja, tack för ditt svar och dina fina filosofiska tankar. Utnyttjande kan vi nästan dagligen läsa om, och det kan gälla ur flera perspektiv. Dessa två pojkar såldes troligen på auktion till lägstbjudande. En flyttade till Amerika och en stannade i Skåne och blev min mans morfar.Varje människas liv innehåller dramatik i något perspektiv, det är min erfarenhet. GLAD PÅSK !
Eva

2004-04-10, 13:08
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej är det någon som har familjerelationer till dessa min tyska släktingar från min farmors mors sida Anna Tecla Elisabeth Martini? Familjerna Martini, Degener, Erbrecht, von Puttkamer, wiegandt, Perle, von Zanthier. dvs. härstammar från Martini, Degener och Erbrecht familjerna från Norra Tyskland: Pommern, Mecklenburg, Braunschweig, Berlin/Brandenburg/Preussen med täta förbindelser till svenska släkter. Alla trådar är intressanta för mig.  
M.v.h. Steve Palmquist  
 
Generation 1:
 
DEGENER:
Kaufmann Johann Degener far til Caroline Henriette Elisabeth Degener (ytterligare data saknas)
 
Generation 2:
 
DEGENER:
 
Johann Franz Heinrich Degener (född omkring 1769 (?) död 21.1.1837 på Gross-Grabow i Mecklenburg)Oberamtmann och majoratsrat i Schwerin. Rittergutsbesitzer till B?low, hade dessutom 3 gutshäuser Gross-Grabow, Charlottenthal och Tessenow (som ärvdes av Erbrecht familjen hans dotter/svärson och deras barn)  
 
johann var gift med:
 
Caroline Henriette Elisabeth Degener född 22.6.1774 i Braunschweig (dotter till Johann Degener i generation 1.) man och hustru var alltså släkt! Hon dog 12.10.1840 i Rostock
 
ERBRECHT:
Andreas Friedrich Erbrecht född 1752 död 9.2 1816 in Bernburg/Anhalt. B?rger-u. Ratkellerwirt, Brauherr gift med
Marie Elisabeth Wiegandt, född 27.2 1759 i Bernburg död 14.7 1830 i Bernburg.
 
MARTINI:
Gustav Martini (född omkring 1770) Kyrkoherde i (oläslig skrift) by i Pommern  
gift med:
Frederike Perle (född 1885) ytterligare upplysningar saknas om dem!
 
WACHTMEISTER af Björkö:
 
Skulle rent tidsmässig räknas till generation 1
 
Axel Wilhelm Wachtmeister af Björkö född d. 21.6.1745 död 1795
 
gift med:
 
Catharine Lovise Charlotte von Lewetzow död 1794(?).
 
von PUTTKAMER:
 
Carl von Puttkamer född 1780 död 1836 gift med?
(Gerog Ferdinand Lorenz far) byggde Schloss Treblin (Der Wasser Schloss) i början av 1800-talet.
 
Generation 3:
 
ERBRECHT:
Christian August (Carl Andreas?) Erbrecht (född 3.1.1791 i Bernburg (Köthen) död 23.11.1853 i Berlin. ligger begraven i L?dershagen i Kreis G?strow). Amtmann och rittergutsbesitzer“ på B?low.  
 
gift med:
 
Elisabeth Degner (född 22.9 1796 in Esbeck vid Braunschweig, död 1845 eller 12.6.1843 i Rostock.
 
WACHTMEISTER af Björkö:
 
Bleckert Gustaf Vilhelm Wachtmeister född 22.12.1786 död 11.1.1841.
Margareta Christina Charlotta, grevinnan Mörner
född  9.9.1796 död 2.2.1875
 
Generation 4:
 
ERBRECHT:
1. “Johann Adolf Carl Cristian Erbrecht föd 13.8.1823 på rittergut B?low död 15.1.1889 i Frankfurth am Main (står det men också Berlin och Schloss Treblin är nämnd andra ställen)
 
gift med:
 
 
“Agnes Margareta Wachtmeister af Björkö född 1823-01-21 på Torp i Husby-Oppunda socken,
Södermanlands län (fb), död 1874-06-24 i Berlin.
Gift 1845-09-22 på Ängsö slott i  Västmanlands län (vb) (syster till Carl wilhelm Elof, nedan)
 
syskon:
 
2.Agnes Marie Elise Wilhelmine Johanne ERBRECHT  född 14.08.1823 på  rittergut B?low i Mecklenburg död 29.07.1885 in Arolsen, Waldeck (tvilling med Adolf, se ovan! De delade även rittergut B?low, där båda syskon paren bodde tillsammans under en del år)
 
gift d. 13.08.1843 på rittergut B?low med:  
 
Carl Vilhelm Elof WACHTMEISTER af Björkö född 05.10.1816 på Grinda, Lilla Malma, Södermanland död
+ 10.10.1869 i Berlin. (se vidare stamtavla över ätterna Wachtmeister)
 
3. Carl Ernst Heinrich Franz Erbrecht besitzer till Gross-Grabow (övriga data saknas)
 
4. Otto Leopold Franz Friedrich Erbrecht besitzer till gut Tessenow (senare köpte han B?low av brodern Adolf) (övriga data saknas)
 
5 & 6 tvillingbröderna:
Edmundt Heinrich Friedrich Erbrecht född d. 15.11.1826 död den 28.11.1826
Ruhet johann Gustav Erbrecht född 15 .11.1826 död d. 4.12.1826    ...................
 
7. Thecla Elise Auguste Johanne Erbrecht (1829-1859) ärvde gut Charlottental
 
gift med hauptmann Gustav Wilhelm Martini(1808-1857 (se Martini!)
 
Von PUTTKAMER:
 
gifta 28.03.1844 in Treblin
 
Georg, Ferdinand Lorenz von Puttkamer
född 18.05.1810 på Schloss Treplin död 25.06.1853
 
gift med:
 
Elisabeth Pauline Wilhelmine von Sydow född 08.11.1821 i Graudenz död i Stadt Stolp 14.2.1906
 
 
 
MARTINI:
Gustav Wilhelm MARTINI (1808-1857) Hauptmann (kapten) vid 2 re Garde Artilleriregiment i Berlin.
 
gift med:
 
Thecla Elise Auguste Johanne Erbrecht (1829-1859) (se ERBRECHT 4 generationen)
 
Generation 5:
 
MARTINI:
 
Anna Thecla Elisabeth Martini (född d. 6 april 1852 i Berlin, död i Stockholm (Djursholm den 11 januari 1933)  
 
gift med:  
 
kungl. hovsångare: Helmer Anders Christian Strömberg född d. 29 november 1848, död 6 mars 1910,  
   
 
ERBRECHT/von PUTTKAMER:
 
Agnes Erbrecht
född 06.01.1847 B?low död  26.09 eller 27.09.1930 i Stolp (dotter till Adolf Erbrecht och Agnes Margaretha Wachtmeister af Björkö.)
 
gift med:
 
Erich von Puttkamer d. 08.04.1869 i Schönefeld bei Köpenick utanför Berlin“  
 
Karl Johann Erich von Puttkamer
född 10.03.1845 på Schloss Treblin i Rummelsburg i Pommern död 25.07.1935 på Schloss Treblin.
Herr auf Treblin und Neuhof, kgl.pru?.Major a.D.(EK II von 1871),
Landschaftsrat des Stolper Departements, Kreisdeputierter, mehrfach Abgeordneter des Preu?ischen Landtages, Mitglied des Preu?ischen Herrenhauses, Rechtsritter des Johanniterordens, 1918-1024 Vorsitzender  des Familienverbandes, 1926 Ehrenvorsitzender.
 
generation 6  
 
von PUTTKAMER:
 
 Erich (1845 - 1935) war mit Agnes Erbrecht verheiratet, (married to)
sie hatten 4 Kinder:
 
1.Editha (1870 - 1936) verheiratet mit H.E. v.Zanthier  
2.Georg-Henning (1872 - 1937) verheiratet mit Katharina von Eisenhart- Rothe  
3.Ingeborg (1873 - 1878)
4.Claus Anselm (1874 - 1876)“
 
 
STRÖMBERG:
 
1. Helmer     sjökapten
2. Frithiof    operasångare
3. Anne Marie   lärarinna
4. Signe        sjuksköterska
5. Vladimir   sjökapten
6. Dagmar (1889-1981)gymnastik Direktör
            gift m. Charles Palmvist    
7.      Daniel      direktör (VD)
 
ERBRECHT:
 
?
 
MARTINI:
 
?

2005-01-07, 14:14
Svar #26

jerker cederberg

Hej allihop.
 
Som jag skrivit innan så letar jag bakåt i leden bland mina anor inom Scmiedebergssläktet. Dessa skulle ju enligt Elgenstierna komma från Thüringen ursprungligen. SOm längst har vi kommit till Staffan LARSSON Schmidt som var Bergmästare i Järnbergslagen. Han var född i slutet av 1500-t. HAns far torde mao hetat Lars .. Schmidt. Är det troligt att han hetat Lars om han var född i Tyskland? Är detta ett vanligt tyskt namn eller ska jag anta att han föddes i Sverige. Vet ju inte i vilken generation jag ska börja övergå till att leta i Tyskland.  
Tack på förhand.

2009-01-24, 18:47
Svar #27

Utloggad Lisbeth Markoff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 09:55
    • Visa profil
Hej! Är det någon här som vet något om  familjen von Rintelen? Släkten kommer från Preussen vad jag förstår. Jag är speciellt intresserad av Bernhard von Rintelen. Han gifte sig med Elin Ille i Finland.
Lisbeth

2009-03-15, 15:53
Svar #28

Utloggad Jan-Axel Swensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 18:03
    • Visa profil
Känner någon till överste (överstelöjtnant) Anton von Pannewitz, som var regementschef över Preussiska infanteriregementet nr 18 åren 1698-1703 och infanteriregementet nr 13 åren 1715-1722. Jag söker hans familj, ev barn och anor. Jag antar att han finns i tyska adelskalendrar.
 
Kennen Sie ein Oberst (Generalleutnant) Anton von Pannewitz, Chefs des Regiments, der preußischen Infanterieregiment Nr 18, die Jahren 1698-1703 und Infanterieregiment  Nr 13, die Jahren 1715-1722. Ich suche seine Familie, Kinder und Ana. Ist Er in Deutsche Adel Kalendern?
 
Hälsningar / Gruß
Jan-Axel

2010-05-10, 11:14
Svar #29

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!
 
Jag har ett, trevligt problem.
 
Via Elgenstierna + Genealogisches Handbuch der baltischen Ritterschaften, Estland, Görlitz 1930 och citat från Genealogisches Handbuch des Adels (GHdA) från 1951 kommit fram till att jag härstammar från Johannes I von Tiesenhausen.
 
Han fick 1269 Kokenhusen i förläning av biskopen av Riga. Han var gift med Sofia von Kokenhausen och hade sonen Johannes (II) von Tiesenhausen som 1303 anges vara vasall hos biskopen i Riga.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Kokenhusen)
 
På stora vida internet (var annars ska jag finna uppgifter om dessa personer, nån som vet?) finns fina släkttavlor för Sofia von Kokenhausen där det bland annat framgår att hennes morfars mor var Anastasia Jaropolkowna. Vars släkt verkar härstamma från bland annat karl den store och massa furstar hit och dit.
 
Jag ser två alternativ framför mig
 
1) Börja mata in i mitt släktträd, med anteckningar på varje person om att uppgifterna är hämtade från internet. För att liksom avgränsa att här börjar en gren vars uppgifter jag inte kan kontrollera så lätt
2) Mata in som en separat gren, och länka från Sofia von Kokenhusen till denna gren.
 
Vad tycker ni?
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av MartinB 2010-05-10 11:17)

2010-05-10, 12:33
Svar #30

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Efter mer googlande och sökande (namnen skrivs olika överallt) kom jag fram till wikipedia som skriver att Sofias fars ursprung är oklart.. så hela den ovanstående grenen utgår nog ändå ;)
 
(http://en.wikipedia.org/wiki/Vyachko_of_Koknese)

2011-09-16, 18:25
Svar #31

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det är någon som vet om släkten von Bippen är en adelssläkt eller om det bara är baserat på ett platsnamnt?
 
mvh
Magnus

2011-09-16, 22:42
Svar #32

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
På sidan Institut Deutsche Adelsforschung http://home.foni.net/~adelsforschung/faq1.htm hittade jag denna släkt under:
 
Folgende Namen von Familien oder Einzelpersonen sind dem Stand der derzeitigen Forschung nach - dies bitte ist immer zu bedenken und in Zweifelsfällen teilen Sie uns bitte Gegenteiliges mit! - nichtadelig: von Bippen
 
Om jag förstått saken rätt så är von Bippen - så långt forskningen kommit - en icke adlig släkt.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna