ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boineburg-Lengsfeld  (läst 1048 gånger)

2004-06-09, 21:37
läst 1048 gånger

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Det fanns en tysk adlig släkt Boineburg-Lengsfeld, ibland står herrarna som grevar och ibland friherrar, som lär vara utdöd sedan den ende sonen till den siste greven/friherren, stupade i slutskedet av andra världskriget, endast 17 år gammal. Jag har en uppgift att hans mor var Siri Löfberg från Kalmar, född på 1880-talet och gift med en greve Boineburg-Lengsfeld. Har någon tillgång till tysk genealogisk litteratur?

2004-06-10, 00:21
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Sigismund Graf und Edler Herr zu Boineburg und Lengsfeld  
 
* 16.4.1925, Kassel, + 14.7.1944, Ryssland
 
Hans fader var Alfons Sigismund Karl Max Moritz Graf und Edler Herr zu Boineburg und Lengsfeld ; * 18.7.1887, Gehaus,  + 15.2.1941, Jena
Hans moder var Siri Maria Löfberg;  *26.6.1880, Kalmar, Sverige.
 
Källa: Herbert Stoyan, WW-Person (CD)
 
som källa till uppgifterna ovan anges på CDn:
Gothaisches Genealogisches Taschenbuch der Gräflichen Häuser; J.Perthes, Gotha, 1941.

2004-06-10, 00:29
Svar #2

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Siri Maria Löfberg avled i sin hemstad Kalmar enligt Sveriges dödbok 2:
 
 
18800626-9305
 
Zu Boineburg Und Lengsfeld, Siri J.M
 
Slottsv 7 A
381 00  Kalmar
 
Död 19/3 1976.
 
Kyrkobokförd i Kalmar, Kalmar kn, Kalmar län. Mantalsskriven (1974) på samma ort.
 
Född 26/6 1880 i Kalmar (Kalmar län).
 
Änka (15/2 1941).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Kalmar domkyrkoförs, Kalmar kn, Kalmar län
Sankt Johannes, Kalmar kn, Kalmar län
Heliga korset, Kalmar kn, Kalmar län
Sankta Birgitta, Kalmar kn, Kalmar län
Två systrar, Kalmar kn, Kalmar län
 
Födelseförsamling i källan:
KALMAR (Kalmar län)
 
Källor:
RTB 76, MTL 71

2004-06-10, 09:56
Svar #3

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Stort tack för dessa uppgifter. Då stämde i stort vad jag skrev/påstod. Nu fick jag alla dessa exakta uppgifter betr namn och datum.  
Går det att hitta anorna till dessa grevar?

2004-06-10, 10:04
Svar #4

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Var aldrig Siri Löfgren gift med den tyske greven? Hon står ju i dödboken med sitt flicknamn.

2004-06-10, 10:11
Svar #5

Utloggad Bengt Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2020-04-02, 18:55
    • Visa profil
Ursäkta!
Jag läste nog lite för fort. Jag ser nu att hon står under Boineburgnamnet!

2011-10-23, 04:10
Svar #6

Christer Löfberg

Siri zu Boineburg und Lengsfeld var min pappas faster. Siri's föräldrar var Knut Löfberg(Handlanden) och Jenny Chtristina Löfberg(född Thernström). Kalmar Köpmannaförening bildades på initiativ av Knut Löfberg, som alltså var min farfars far.
 
Siri gifte sig med Alphonse 1923, visade upp honom för släkten i Kalmar, och flyttade ner till Gehaus 1924.
1941 dog tyvärr Alphonse och nu var deras ende son Sigismund kvar i livet. Siri trodde att genom att låta Sigismund gå i skola skulle hn slippa bli inkallad av Hitler, men tyvärr blev han det ändå. Vid sin första insats i Ryssland blev pansarvagnen där Sigismund befann sig träffad av två granater. Alla ombord dog ögonblickligen, branden var explosionsartad så att syret tog slut.
Nu var Siri ensam, Alphonse och Sigismund var döda. Nu hade också hennes mamma i Sverige avlidit. Hon fick bo kvar på slottet för den övriga släkten zu Boineburg und Lengsfeld sörjde för hennes uppehälle.
Vid krigsslutet blev hon tvingad från slottet av ryssarna och bodde hos en familj i närheten av slottet. Under stora umbäranden tog hon sig till Sverige och Citadellet i Landskrona, 1947, där hon blev satt i karantän i ett år och sedan hämtade min pappa henne i Landskrona hem till Kalmar. Hon bodde först hos sin bror(min farfar) på Baggensgatan, därefter bodde hon på Västerlånggatan 19 och därefter på ett hem, som idag är Slottshotellet. Sedan blev hon sjuk och flyttades över till Norrlidshemmet där hon avled 1976.
 
Jag har själv besökt slottet i Gehaus, där Siri bodde, två gånger. Ena gången själv för att fira Valborg med folket i Slottsparken. Besökte även det lilla kapellet, som ligger i slottsparken, där dom gifte sig. Jag besökte även en militärkamrat till Sigismund, Ruprecht von Butler. Han är idag ca 85år. Jag har fortfarande väldigt fin kontakt med folket i Gehaus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna