ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dassau  (läst 558 gånger)

2008-10-12, 12:00
läst 558 gånger

Utloggad Leif Rondahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2008-10-16, 18:43
    • Visa profil
Enligt andrahandsuppgifter skulle Hans Dassau och Magdalena f Röder komma från Lybeck. Om dom bara bodde där eller var födda där vet jag ej. En son, Herman, föddes 1645 i Lybeck och dog 1714-12-05 i Torshälla(D). Direktör i Carl Gustavs stad i Eskilstuna (Järnmanufaktoriet). Enligt en handling från 1666 förde Herman Dassau då, (21 år gammal) Carl Gustavs Stads Manufakturverks talan i Kommerskollegium. Han etablerade sig snart som importör av bl.a. spannmål, salt, hampa och vin från Riga och Reval och var bosatt i Stockholm. Nästa son som jag har, är Hans f i Viborg, Finland och död 1740-04-26 i Stockholm (AB),Rådman. Jag har nu med hjälp av en hjälpsam människa(Ritva) funnit fler Dassau, men inte kunnat ännu knyta ihop dom. Om det är någon som har uppgifter, va det än må vara, på Dassau från Tyskland m m. så är jag väldig tacksam.
mvh
Leif Rondahl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna