ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Depken / Döpken  (läst 1859 gånger)

1999-07-19, 19:54
läst 1859 gånger

Yvonne Korn

Undrar om det finns någon utredning gjord på de hanseatiska släkterna Trummel och/eller Depken? Söker främst anor till Margareta Trummel, gift med Henrik Markusson (grundare av släkten Jernstedt, rådman i Västerås de första seklerna av 1600-talet). Margareta är antagligen identisk med den Margareta som återfinns i Västerås db C:2 1683 20/3. Hennes far var Jacob Trummel, också han rådman och borgare i Västerås.
Om hennes make står det i en bok om Västerås borgerskap att han gifte sig till pengar genom bröllopet med Margareta Trummel (en ätt från hansans Lübeck, besläktad med ätten Depken). Såg i ett svar under en annan rubrik här i Anbytarforum namnet Döpken och misstänker att det kanske rör sig om samma släkt?

1999-07-22, 17:06
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Yvonne
en skeppare Döpken var inblandad i import av
hästar och soldater (Militieräkenskaper 1609 KrA och Biographica-von Gertten RA) Broder Simon
var då redan rejält kopparförmögen i Västerås och Gamla Stan.
Jag finns just nu på Österlen och först i alutet av augusti kan jag föra ditt namn till listan över
Döpken-ättlingar. (I Sverige tog de namnet Depken)
Skeppare Döpken var inte borgare i Lübeck men
jag gissar att han hade Lübeck som bas för sin
verksamhet. Han förekommer i varje fall i handlingar därifrån.
Döpken är ett av de namn jag tänker geförtur under hösten. Jag har bl a en amerikansk vän,Erik,som
vill ha hjälp.
 
hälsning  Gustaf SSGFs G-grupp
(sök i Rötter efter SSGFs G-grupp så ser du att
jag uppger Döpken bla)

1999-07-23, 11:02
Svar #2

Yvonne Korn

Hej Gustaf, det var intressant! Återstår dock att fastställa släktskapet mellan Trummel och Döpken innan du kan sätta upp mig på listan över Döpken-ättlingar, är ju kanska bara ingift sådan. Ser mycket fram emot vad vidare efterforskningar kan ge!

1999-07-26, 20:19
Svar #3

Eva Fahlén

Jag har sett att det på ett par ställen finns nämnt namnet Depken. Jag är intresserad av att få veta mer om släkten Depken. Har själv släktskap till en Gerdt Henriksson (Hindersson) Depken. Troligen son till Henrik Simonsson Döpken vilken var son till Simon Depken (Döpken) d.y. i Västerås, och son till Simon Depken (Döpke) d.ä..

1999-07-26, 22:34
Svar #4

Eva Leksell

I ett tryckt exemplar av Gävle stads tänkebok som jag bläddrade i på KB (Kungliga biblioteket) stötte jag på en borgmästare Simon Döpken nämnd 1648 (sid 125). Det är inte min släkt så jag fördjupade mig inte i saken utan krafsade bara ner detta och minns inte nu om han uppgavs vara borgmästare i Gävle eller någon annanstans. I alla fall tolkade jag det som att det var i Gävle.

1999-09-08, 23:51
Svar #5

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Christopher Depken var 1670 jordägare i Folkarbyn i Vika sn i Dalarna enl Revningslängd i Kopparbergs hövdingedöme, Näsgårds län 1670, pag 1115.  
Källa: Sture Norberg, Stenhuggaren Simon Jöransson Hack (1605-1672).

1999-09-15, 23:36
Svar #6

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Jag har hittat en Räntmästare Christopher Debken som var dopvittne i Gävle 1731-04-13 och hans fru (ej namngiven) var dopvittne 1731-05-05.

1999-10-28, 11:01
Svar #7

Eva Skog

Hej!  
 
Jag har en Andersdotter Trummel, Sophia Christina född 1741 ibland mina anor. Hon var dotter till Mattsson Trummel, Anders född 1716 och Johansdotter, Anna född 1713. Hon var gift med Hindricsson, Sven Jacob.

1999-12-30, 18:46
Svar #8

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag letar efter ättlingar till Anna Depken, g m stadskassören i Falun Laurentius Winblad, f efter 1656 i Sibbo socken, Nyland, Finland (son till kyrkoherden Laurentius Winblad i hans äktenskap med Agneta Bröijer - Bröijer är f ö en släkt med ursprung just i Lübeck). Är det någon som kan hjälpa mig med att finna Annas ättlingar?
 
Tack på förhand!
 
Stefan
 
adr: Köpmanvägen 31
950 40  TÖRE
tel: 0923 - 64 00 11

2000-01-09, 10:45
Svar #9

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Släkten Depken finns ju redovisad i Svenskt biografiskt lexikon, där det bl.a. finns uppgifter om den svenske anfadern Simon Depken (-1620), som skall ha varit mycket förmögen. En gren adlades Anckarström och återfinns där. Denna ätt bytte sedan namn till Löwenström av vissa förklarliga orsaker.
 
Vad gäller övriga ättlingar känner jag inte till någon bra sammanställning. Jag själv härstammar dock från lanträntmästare i Gävle Peter D (1667-1713), son av handelsmannen i Falun Christoffer D (-1682), son av handelsmannen Clas D (-1634) son av ovannämnda Simon. Om dessa kan jag lämna en del upplysningar till den som så önskar.
 
/Olof C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna