ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ecken, von  (läst 645 gånger)

1999-03-23, 11:26
läst 645 gånger

Marie Eriksson

Kan efternamnet Von Ecken vara Tyskt? Är ej säker om det stavas så men uttalas så.

1999-03-23, 20:42
Svar #1

Utloggad Stefan Björn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:28
    • Visa profil
    • www.bondetorp.se/lungsund
Hej Marie!
Namnet von Ecken känner jag inte till, däremot har jag forskat en hel del på den tyska släkten von Ackern (stavas ibland lite olika, t.ex. von Acken & von Achern) som invandrade till Göteborg från Holland. Möjligen är urspunget Prag. Släkten utvandrade sedan till Pommern, för att åter komma till Sverige under 1700-talet! Var har du du hittat von Ecken?

1999-03-24, 03:11
Svar #2

Elsie V. Martin

Frun till Markus Kock (myntmästaren på Avesta kopparbruket) hette von Eyck.  Jag undrar om det är släkten som du eftersökas.
Elsie Ekström Martin in Minneapolis, MN, USA

1999-03-24, 21:55
Svar #3

Marie Eriksson

Hej Stefan!
Helga Johanna Kristina Von Ecken, Gift med Gottfrid Eriksson F. Lindsgård Sköldinge (D) ca.1880.
De ägde gården Stjärnvik, Sköldinge (D), de fick ca 12 barn tillsammans.
Jag har bara hört det uttalas och det ställer till det. Vet ej var Helga är född, jag vet att hon bara hade systrar så efternamnet fördes inte vidare. Roligt att höra ifrån dig, Von Acken är ju ruskigt likt. Har du mer att berätta om det namnet vore det kul .
MVH /Marie/

1999-03-31, 16:02
Svar #4

Marie Eriksson

Stefan.
von Ecken måste ha funnits någongång. Det ska finnas en tavla i Hallwylska palatset i Stockholm som en von Ecken är avbildad på, har jag fått höra genom släkten. Så det är nog inte von Acken i alla fall.  
 
MVH/Marie/

1999-06-13, 16:38
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Till den pågående diskussionen om en ev. ätt von Ecken:
 
Jag har en hypotes angående ämnet. Se mitt inlägg .

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna