ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frankenfeldt  (läst 1410 gånger)

2002-02-13, 22:10
läst 1410 gånger

Anne-Christine Norman

Provar för första gången att anlita detta forum för att söka hjälp.
Jag söker uppgifter om August Fredric Frankenfeldt, född 1763 i Göttingen.Han var den förste i släkten som invandrade till Sverige och gifte sig här. I Svenska ättartal nr 10 från 1894 finns släkten utredd i Sverige. August Fredric var vinskänk och vinhandlare i Stockholm. Han hade 2 bröder (ej namngivna)som blev generaler i Hannover.Vet någon något mer om denna släkt i Tyskland?

2002-02-14, 23:37
Svar #1

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Ingen Frankenfeldt funnen men två Frankenfeld:
 
Frankenfeld, Gottfried Justus,1741-1808, Prediger.
Frankenfeld, Johann Heinrich Albrecht, 1771- , Jurist.
 
Enligt Deutsches Biographisches Archiv finns uppgifter om båda i:  
Rotermund, Heinrich Wilhelm,
Das gelehrte Hannover oder Lexikon von Schriftstellern und Schriftstellerinnen, gelehrten
Geschäftsmännern und K?nstlern, die seit der Reformation in und au?erhalb den sämtlichen zum jetzigen Königreich gehörigen Provinzen gelebt haben und noch leben,  
Bremen 1823 (2 Bde. A-K)
 
Uppgifter från http://www.biblio.tu-bs.de/acwww25u/wbi/log_li.html
 
En Libris-sökning visar ingen träff inom svenska biblioteks bokbestånd, tyvärr.
Hälsningar, Ingemar Goliath, G-gruppen.

2002-02-15, 15:56
Svar #2

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Anne-Christine, föreslår att du själv kollar om det finns någon anknytning till din Frankenfeldt på http://www.genealogienetz.de/genealogy_de.html  
 
Under Datenbanken, klicka på Metasuche o s v.
Jag såg i går ett antal Frankenfeldt och Frankenfeld där. Prova också Franckenfeld, Frankenfeldt.
 
Hälsningar, Ingemar Goliath, G-gruppen.

2002-02-15, 19:08
Svar #3

Anne-Christine Norman

Hej Ingemar
 
Den databank du föreslår har jag redan varit inne och kollat på. Hittade inget där. Jag ska se i svenska arkiv om det finns några uppgifter om honom vid tiden för invandringen till Sverige. Kanske man kan få en ledtråd där.
 
Tack för hjälpen i alla fall.
 
Förresten! Var i Tyskland ligger hans födelseort, Göttingen?

2008-01-09, 18:29
Svar #4

Sven-Olof Brolin

Hej Anne-Christine
 
Ditt brev är nu visserligen nästan sex år gammalt så jag vet inte om Du fortfarande är intresserad. Du skrev i brevet och undrade över en tysk familj Frankenfeldt. Jag har en del kopplingar till den familjen. I sitt andra äktenskap hade min mor en svärmor (Helga Josefina Westfeldt, född 1872) som var dotter till civilingenjören och svenske generalkonsuln i S:t Petersburg, August Frankenfeldt gift med Wilhelmina Frankenfeldt (född Harting i Bielefeldt, Tyskland). På Norra begravningsplatseni Stockholm, kvarter 04A, gravnummer 200 finns flera medlemmar av familjen Frankenfeldt gravsatta. Den förste som anges (utan förnamn) är gravsatt där 1847 och var vinhandlare. Hans hustru A.M. Frankenfeldt (gravsatt 1856) och en bror Theodor F. Frankenfeldt ligger också gravsatta där. Om generalkonsuln August Frankenfeldts grav har jag ingen uppgift. I vart fall ligger hans grav inte i Frankenfeldts familjegrav. Han dog 1909 men jag har ingen uppgift om födelseår eller hemort. Kanske det här kan bidra till lite mer information.    
 Sven-Olof Brolin

2008-01-09, 22:30
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sven-Olof, jag har problem med Helga Elvira Frankenfeldt, hon var född 1851 19/6 i Stockholm, men jag har inte kunnat hitta hennes födelsenotis. I mantalsregistret 1855 står hon som dotter till grosshandlaren Theodor Fredrik Frankenfeldt och hans hustru Sara Beata Ekwall, boende i Adolf Fredrik. Där finns också barnen August Theodor, f 1849 1/9, och Hilma Hermine, f 1852 4/10.  
 
Alla barnen är födda innan föräldrarna gifte sig, vilket skedde 1854 24/1 i Adolf Fredrik. Sonen August Theodor tror jag är född 1849 31/8 i Jakob av okända föräldrar, men jag hittar inte Helga och Hilma och har sökt i de flesta av Stockholms församlingar.
 
Jag har uppgifter om Theodor Fredrik och hans fru, om det är av intresse för dig.

2008-01-13, 23:04
Svar #6

Sven-Olof Brolin

Hej Elisabeth Thorsell!
Ja Frankenfeldt är en fascinerande familj. Men jag har faktiskt inte så mycket att gå på. Enligt webbsidan http://hittagraven.stockholm.se fann jag Norra begravningsplatsen,Solna med uppgift om den familjen Frankenfeldt och vilka som gravsatts i den graven, kvarter 04A, gravnummer 200. Den äldsta noterade där är en vinhandlare Frankenfeldt (förnamn saknas),gravsatt där  1847-11-15. Sen kommer A.M. Frankenfeldt, änkefru gravsatt 1856-02-13, förmodligen hustrun till vinhandlaren. Som nummer tre anges Theodor F. Frankenfeldt, grosshandlare, gravsatt 1880-05-23 vilken väl kan antas vara den person som Du anger i Ditt medd.Hans hustru Sara Beata f. Ekvall finns inte med i den här förteckningen. Inte heller sonen August Franken-feldt finns i denna familjegrav. Jag antar att det är just denne August Frankenfeldt som senare blev civilingen-jör och generalkonsul i S:t Petersburg men som innan dess vistades i USA. Han hade två döttrar, Helga Josefina född 2/12 1872 i New Jersey, USA och Louise Amalia också född i USA. Helga Josefina blev 1931 min styvfarmor men då hade pappan avlidit redan 1909. Min styvfarmor var gift först med en svensk musiker Berndt Claësson i Aulinkvar-tetten. De träffades förmodligen i USA eftersom deras tre barn alla är födda där. Den yngste Holger blev så småningom min styvfar. Han adopterades av styvfarmor Helgas andre man, ingenjören och uppfinnaren Axel Westfeldt. Min styvfarmor dog 1952.  
Mvh Sven-Olof

2008-01-14, 15:43
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sven-Olof, Enligt Emibas utvandrade August Teodor Frankenfeldt, ingenjör, ogift man, född 1849 1/9 i Jakob, Sthlm, 1893 29/7 från Kungsholm till Ryssland. Han finns inte med i Teknologföreningens matrikel över civilingenjörer, så han hade väl någon annan utbildning. Hans syster Helga Elvira gifte sig ca 1880 med biologen Anton Stuxberg, och August Strindberg var med och skrev på lysningen. Helga Elvira ingår i ett projekt jag jobbar med.
 
Din styvfarmor Helga Josefinas andra man, Axel Westfelt, var gift 1:o med min morfars faster Agnes Louise Nathorst (1867-1914), från vilken han skildes 1905. Världen är liten ibland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna