ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grisbach  (läst 1543 gånger)

2006-11-12, 18:33
läst 1543 gånger

Utloggad Sonja Holmedal

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2015-08-14, 17:02
    • Visa profil
En av mina anor är Abraham Gostbach. Han är förälder till en av mina anor , en flicka som är född 1781 Brita Olofsdotter i Sangis,  Nederkalix.
Borde inte denne man vara tysk?

2006-11-13, 12:07
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag läser nog snurrigt, Sonja, eller menar du att denne Abraham Gostbach skulle ha en dotter vid namn Brita Olofsdotter? Det låter inte särskilt sannolikt, för nog borde hon heta Abrahamsdotter i så fall.
Tyvärr är jag oerhört obevandrad i tyska språkfrågor. För mitt otränade öga och öra så låter hans namn ganska tyskt, men eftersom jag studerat tyska i sammanlagt 0 minuter av mitt liv så är mitt svar ganska irrelevant.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2006-11-13, 17:10
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Sonja,
Var finner du uppgiften om Abrahams existens, hade du en källa så underlättar det för de som försöker hjälpa till.  
Antar att du har en födelsenotis, men kan du ange var du hittat den?

2006-11-13, 22:03
Svar #3

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Sonja!
 
Genline 1986.50.5200 anger från födelseboken Nederkalix C:3 att pigan från Torneå Stad Brita Olofsdotter den 6 april 1781 och efter dess berättelse Guld-f...(?) Lerlingen Abraham Gros...s (?) fick dottern Brita (i Sangis). Kanske någon kännare av denna födelsebok kan ge en noggrannare tolkning?
 
Hälsningar Ingemar Goliath

2006-11-13, 22:26
Svar #4

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Sonja!  
Om Britas far ev skulle heta Grosbach (min prel tolkning) så finns det namnet faktiskt på  
http://www.avotaynu.com/books/DJSGNames.htm dvs Surnames in Dictionary of Jewish Surnames from Galicia. Om Abraham var lärling i guldsmide (i Torneå?) kunde det möjligen då stämma att han var av judisk härkomst. En sökning på Grosbach kan ev ge besked.
 
Hälsningar, Ingemar Goliath.

2006-11-13, 22:30
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
se inlägg under Nederkalix Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Socknar: Nederkalix: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-14 den 5 mars 2005 av Rune Johansson, även om det inte svarar på frågan om varifrån Abraham kom, modern Brita Olofsdotter diskuterades även den 9-10 maj 2006.
 
Rune kanske vet mer.
 
Hälsningar,
Eva

2006-11-15, 08:47
Svar #6

Utloggad Sonja Holmedal

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2015-08-14, 17:02
    • Visa profil
Tack för dessa upplysningar. Det verkar en rimlig slutsats att Abraham troligen Grosbach hade judiska anor. Har tittat på förslagna sidor om att söka judiska anor. Var är lämpligast att söka eventuella judiska anor?
Sonja Holmedal

2006-11-16, 14:55
Svar #7

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Sonja!
 
Det blev måhända en alltför snabb invinkling på en ev judisk härkomst för din Abraham G. Bättre vore nog att först få till stånd en säkrare tydning av vad som står i födelseboken betr Abrahams yrke och namn, som ju är mycket finstilt skrivet. Om du inte har egna kontakter, kan du använda Anbytarforum Läshjälp. Titta på anvisningarna där först och ange Genline-beteckningen GD1986.50.5200 i din fråga.
 
Om Britas berättelse betr barnafadern är sann, kan väl antas att hon och Abraham träffats och umgåtts i Torneå, där Britas arbetsplats var belägen. Av andra uppgifter i Anbytarforum framgår att det vid denna tid funnits en guldsmedsmästare, handlande och rådman Sigfrid Carlenius  i Torneå.  Frågan blir då om Abraham bodde hos mäster och han kan hittas i någon av Torneås kyrkböcker. Dessa (förhörslängderna) finns inte skannade men är filmade. Se: SVAR Torneå Förhörsbok SE/RA/8204/SVAR/SVAR-F00022. Men titta också på http://www.g-gruppen.net/  Släktforska på Finland.  
 
Det kanske finns ett annat yrkesalternativ med anknytning till guldfyndigheten i Svappavaara/Svappavära?
 
Vänta med namnen från Galizien så länge, är mitt förslag!
 
Med hälsningar, Ingemar Goliath.

2006-11-16, 23:31
Svar #8

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Under Norrbotten: Socknar: Nederkalix diskuteras även denna fråga. Jag hoppas att Sonja och Ingemar m.fl. har noterat detta. Där framförs av Peder Andersson läsningen Grisbach, vilken jag tror är den rätta utifrån att själv ha läst den infogade, aningen otydliga bliden från Genline. Tyskklingande namn är definitivt ingen ovanlighet i Torneå vid denna tidpunkt. Några medlemmar från släkten Franzleben var just guldsmeder/guldsmedsgesäller i Torneå under senare hälften av 1700-talet. Medlemmar ur denna släkt Franzleben var även ingifta i brukssläkter från Kengis bruk, t.ex. Thun.
 
Brita Olofsdotters morbror var dessutom handelsmannen Lars Svanberg i Torneå och hennes kusin professorn Jöns Svanberg i Uppsala.
 
Det finns även en till ursprunget judisk släkt i Torneå, Zebulon. Är dock tveksam till om Grisbach är judisk. Här måste kanske ytterligare forskning komma till stånd innan detta kan sägas definitivt.
 
Noteras att Torneå stad redan vid mitten av 1730-talet besöktes av missionärer från Herrnhut i Tyskland. Anledningen till att de kom till denna avlägsna plats var dels att den var en betydande handelsplats för Nordkalotten (jfr vad Torneå och Haparanda är på väg att åter bli med bl.a. det igår invigda IKEA-varuhuset), dels att det i denna stad fanns tyskättade invånare.
 
Namnet Grisbach förekommer även i det mellan Tammerfors och Lahtis belägna Akaa socken. (Källa: HisKi).
 
M v h, Stefan

2006-11-17, 13:28
Svar #9

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej!
 
Namnet Grisbach finns förut nämnt på Anbytarforum: Landskap: Västmanland: Socknar: Hällefors: 22-24 september 2001. Dessutom finns namnet i GFs samlingar; se http://www.genealogi.net/sf_arkiv/listor/slktnamnsregistret/slktnamn_gre.htm    
 
Grisbach/Grissbach, vitt kort - ref till handskrifter.
Grissbach, blått kort - ref till tryckta verk.
Grissbach/Grisbach, vitt kort - ref till handskrifter.
 
Hälsningar
Ingemar Goliath

2007-01-07, 16:19
Svar #10

Ingrid Larsson (Elsetorsten)

Från Kristinehamn till Tyskland. Min farmors farmors syster- Sara Stina Andersdotter (född 5/9 1845 i Ölme flyttade från Kristinehamn till Tyskland den 28/6 1872 enligt utflyttningslängden.Även genline 500.7 sid 144/172 (och sidan 639 i hfl)
 
Dessförinnan hade hon fött (i Ölme och utom äktenskap) sonen Carl Helmer (född 13/3 1868). Fadern var Carl Gustaf Bengtsson född i Kristinehamn 11/8 1846 .
 
Lille Carl Helmer flyttade inte med sin mor till Tyskland- han togs om hand av sin biologiske far stadstjenaren C G Bengtsson i Filipstad som skriftligen förbundit sig att vårda barnet i moderns frånvaro.
 
CG Bengtsson gifte sig den 1/12 1872 med Wilhelmina Albertina Strömborg född 30/4 1841.Sonen Carl Helmer flyttade (från Kristinehamn) till sin far och styvmor i Filipstad först den 13 april 1874.  
 
Alla spår efter Sara Stina slutar i och med hennes utflyttning till Tyskland. Hennes och Carl Gustaf Bengtssons son ,Carl Helmer, stannade kvar i Filipstad och hos fadern och styvmodern fram till 1888 då han utvandrade till Chicago. Även Carl Helmer synes ha gått upp i rök. (Jag kan inte hitta honom i USA och hans ev.adress stod inte angiven i bouppteckningen efter far och styvmor- 1914 resp 1910).
 
För att göra en lång historia kort- Jag undrar hur pass vanligt det var med utvandring till Tyskland från just Värmland? Jag har fått för mig att den största delen av denna utvandring skedde från Småland och Blekinge? Varifrån kan Sara Stina ha fått id?n att utvandra till just Tyskland och finns det någon av delstaterna i Tyskland som kan vara ett mera sannolikt mål än en annan?
 
Jag är mycket tacksam för tips och nya infallsvinklar för jag har helt kört fast.  
 
Ingrid

2007-01-08, 12:36
Svar #11

Ingrid Larsson (Elsetorsten)

Fel rubrik.... jag ser att jag i hastigheten placerat  min fråga under fel rubrik- hoppas att det löser sig ändå.
 
Ber om ursäkt för mitt slarv.
 
Ingrid

2007-01-08, 20:31
Svar #12

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:44
    • Visa profil
Hejsan Ingrid, ingen direkt hjälp. Men en sökning på Emibas med födelselän Värmland och Tyskland som destination ger 131 träffar. Ffa nordtyskland som jag ser, Hamburg, Bremen Vor Pommern m.m.
Möjligen kan du få tips och hjälp genom att kontakta Föreningen G-gruppen (se Rötters startsida och länkar till medlemsföreningar). De är ju experterna på östersjöstaterna.
Lycka till,
Calle

2007-01-09, 11:45
Svar #13

Ingrid Larsson (Elsetorsten)

Calle,
 
Tack för att du ville ta dig tid med Sara Stina- då fanns det i alla fall en viss utvandring från Värmland till Tyskland. Intressant att få reda på detta. Jag ska kontakta G-gruppen.
 
Än en gång stort tack.  
 
Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna