ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harten, von  (läst 935 gånger)

2003-11-12, 09:12
läst 935 gånger

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Hej  
 
Jag undrar hur jag skall komma vidare på mina tyska anor. LUDWIG EMIL VON HARTEN föddes 8 jan 1816 i Jever, Oldenburg. Hans far hette JOHANN VON HARTEN och hans mor MARIA MAGDALENA LISTE. Hennes föräldrar hette CARL JOSEPH (1739-1806) och MARIA LISTE och verkar komma från Hildesheim.  
 
På universitetsbiblioteket i Göteborg hittade jag en bok som hette Oldenburgische Familienkunde och där fanns familjen von Harten med. Där stod följande:  
Ein zweig dieser familie, welche in Niedersachsen etc. verbreitet ist, kommt auch in Oldenburg vor. Ueber den Adelserwerber ist Nichts bekannt. Ein Zweig, ob verwandt, ist unbekannt, bluht auch auf der Insel Oesel.  
I boken kan man även se släktvapnet för den Oldenburgiska grenen. Ett hjärta genomborrat av två pilar och ovanför hjärtat finns en riddarhjälm med två vingar.  
 
Hur får jag reda på mer om min släkt?  
 
MVH  
 
Anna Carlsson

2003-11-12, 13:56
Svar #1

Magdalena Larsson

På hemsdian Institut Deutsche Adelsforschnung finns det tips om hur man kan gå vidare:
 
http://www.edelleute.de/
 
Gå t ex in på Tips før weitere Forschungen > Sonstige interessante Links 
 
MVH
Magdalena Larsson

2003-11-12, 16:32
Svar #2

Magdalena Larsson

På en amerikansk sida om släktforskning hittar du släktingar:
 
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=board&r=an&p=surnames.von-20-harten

2003-11-16, 13:27
Svar #3

Utloggad Anna Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 23:30
    • Visa profil
Magdalena,
 
Tack för dina tips. Jag skall kolla om jag hittar något där.
 
MVH
 
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna