ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hertzberg, von  (läst 652 gånger)

2000-01-30, 18:53
läst 652 gånger

Björn Hertzberg

Hej!
Min farfars bror genomförde vid ett tillfälle en släktforskning på vår släkt. Tyvärr har den dock förkommit och jag håller på att göra om denna forskning.
 
Namnet på vår anfader här i Sverige skall vara Philipp Andreas von Hertzberg och han skall ha invandrat till Sverige via Gävle från Tyskland. Hur kontrollerar jag dessa uppgifter? Jag misstänker att det är Krigsarkivet som jag kommer behöva vända mig till, men jag känner tyvärr inte till hur dessa bestånd ser ut (vilka uppgifter som finns var).
 
Jag vet inte vad Philipp Andreas hade för grad, vilket förband han tillhörde, eller varifrån Tyskland han kom, utan enbart hans namn.
 
Jag är tacksam för alla tips jag kan få.
 
Tack på förhand!

2000-01-30, 22:41
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om nu all tidigare forskning har kommit bort måste du börja från nutiden och gå bakåt, på det viset får du en fast grund att stå på. Du kan inte bara ta en gubbe med rätt namn på 1700-talet och tro att han är din, förrän du har alla mellanliggande led klara och säkra.

2000-02-05, 08:35
Svar #2

Björn Hertzberg

Tack för ditt inlägg Elisabeth. Detta är dock något som jag redan håller på med. Arbetet fortskrider så snabb jag kan, men jag är otålig eftersom jag troligen måste flytta utomlands till sommaren, och min släktforskning då kommer bli så mycket svårare. Jag vill därför skynda på forskningen genom att göra flera saker på en gång, nämligen både fastställa släktskapet genom att kontrollera alla kyrkoböcker, men även se om jag kan kontrollera redan nu varifrån det var Phillip Andreas kom, eftersom jag redan känner till hans namn.
 
Tack återigen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna