ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laudenbach  (läst 1073 gånger)

1999-01-10, 20:27
läst 1073 gånger

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Pappersmästare/pappersmakare Carl Friedrich Laudenbach dyker i slutet av 1700-talet upp i Karlskrona, av namnet att döma invandrad från Tyskland. Han lär ha varit född 1773-06-08 (enl. Liljas arkiv i Blekinge museum). Han omnämns 3 ggr i Tyska församlingens nattvardslängder, 1798, 1799 och 1800. Han gifte sig med besökaredottern Anna Maria* Petronella Söderberg i Karlskrona stadsförsamling 1798-02-16.
Makarna flyttar till den lilla byn Kättilsmåla vid Lyckebyån, troligtvis före 1806, och där grundar han Mariefröjds pappersbruk, priviligierat 1808-009-26. (Har förgäves besökt Riksarkivet för att få se privilegiebrevet!)
År 1826 låter fabrikören Laudenbach å auktion försälja dess ägande pappersbruk Mariefröjd jämte mjölkvarn å Kettilsmåla hemman i Augerums socken enl. notis i Carlskrona Weckoblad.
1829 flyttade han till Torhamn (K) och köpte en gård där, nr 67 (1/8 mtl). Han dog av gulsot 1830-03-22 och begravdes i Augerum, där makan vilade sedan 1817. (Hennes vackra kistplåt finns bevarad.)
Hur ska jag få reda på varifrån han kom i Tyskland? Enl. Svensk uppslagsbok fanns det mycket gott om pappersbruk i f d Svenska Pommern och där finns även en ort med ett namn som påminner om Laudenbach.
Är det någon som har några kontakter i trakterna? Har själv besökt Greifswald och sett deras arkiv utifrån (!), men det lär vara svårt att forska där, har jag hört.
Mycket tacksam för tips!

1999-04-01, 08:32
Svar #1

Ingrid Eriksson Karth

Svar till Eva Mårtensson Kangeman. Tråkigt att Du inte hittade privilegiebrevet Du sökte på Riksarkivet. Jag kan upplysa Dig om att det finns i Kommerskollegii arkiv, Huvudarkivet, volym B II a:64. Meddela Din adress så skickar jag en kopia. Hälsningar Ingrid Eriksson Karth, Riksarkivet

1999-04-01, 23:35
Svar #2

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Svar till Ingrid Eriksson Karth!
Helt underbart, Ingrid, om du kan hjälpa mig med detta! Min adress är Senoren, 373 02 RAMDALA.
 
Det är inte enbart av eget intresse jag har varit på jakt efter det där privilegiebrevet. Blekinge museum eftersträvar att kartlägga de tidiga industrierna längs Lyckebyån, så det är delvis för att komplettera arkivet på min gamla arbetsplats, som jag velat få tag på det.
 
Det håller också på att färdigställas en hembygdsbok om Kättilsmåla by genom tiderna, och jag tror att brevet i fråga vore gefundenes Fressen för dem som håller på med boken.
 
Hjärtligt tack på förhand!
Eva M K

1999-05-02, 22:40
Svar #3

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Till Eva Mårtensson Kangemann (10 jan 1999)
 
Om du inte redan fått svar direkt, så kan jag betr orten Laudenbach föreslå (antar att du ändå
har e-post) följande:
Skriv till geo@genealogy.net Skriv på ämne: _GEO_ Skriv LAUDENBACH som meddelande. Du får tillbaka (om några minuter) besked om sex olika tyska orter med detta namn. Gratis. Sedan får du pröva om din ana ev kan ha sitt namn från någon av dessa orter. Testa namnet i tyska telefonkatalogen med frekvenssökning: http://w3g.med.unigiessen.de/~geneal/bin/teleinfo2.cgi Välj Detail Hör av dig om resultatet så långt.
 
Jag såg nyss att du redan 1995 frågade på soc.genealogy.german om Laudenbach.  
Kanske det är idé att nu pröva en lista om Pommern. Allmän info om listor finns på
http://members.aol.com/gfsjohnf/gen_mail_country-ger.html  
 
Hälsningar Ingemar G

1999-05-13, 10:51
Svar #4

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Pappersmakare har ett speciellt vetande över deras
bruk, saa langa traditioner i familjerna fanns.
Sök efter literatur över Svensk pappersindustrin.
Pappersmakare oftast var släkt med andra familjer inom samma jobbet. Även i Tyskland finns literatur
över gamla pappersmakar släkter. Dom fick koncessioner fran fyrsten för ett speciellt omrade, fordi det behövdes gamla kläder för tillverkningen av paaperet och det var knappt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna