ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Le?  (läst 670 gånger)

2010-01-03, 11:27
läst 670 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag behöver tips hur man kan bekräfta och komma vidare med en del uppgifter från Tyskland. Det gäller en släkt Le? (Leu) som inkom till Sverige i mitten av 1800-talet med tegelslagare Joakim Henrik Christoffer Le? (f 1825 i Cramon, Mecklenburg-Schwerin, d 1875 i Södertälje).
 
En antavla i ett par generationer finns på
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=:2741956&id=I21
och frågan är nu hur jag bär mig åt för att kolla dessa uppgifter. Jag har ett par namn på amerikanska forskare som tagit fram detta, men deras epostadresser fungerar inte längre. Det gäller en Michele Stephens och en Sue Smith.
 
Alla tips om dessa personer är av intresse. Det gäller alltså förutom Le? också namnen Bollmann, Bornemann, Dettmann och Farklam.
 
En uppgift i antavlan att Fieck Lief Dettmann (c1764-1870) blivit 106 år gammal känns som den behöver styrkas!

2010-01-03, 15:11
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
en idé är nog att titta på G-gruppen
http://www.g-gruppen.net/

2010-01-14, 11:52
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack, det finns mycket på G-gruppen, och många bra länkar till tyska sajter. Det verkar som att i Mecklenburg så finns det dåligt med bevarade kyrkböcker före ~1780, vilket väl förklarar att den här släktkretsen inte kunnat följas längre.
 
Det finns en tradition i släkten att Mecklenburgs Le? skulle ha släktskap med Le? i Schweiz, men det kanske blir svårt att bevisa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna