ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liepe/von der Lippe  (läst 1586 gånger)

2014-02-12, 13:54
läst 1586 gånger

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Söker upplysningar om släkten Liepe, från vilken två bröder invandrade från Berlinområdet till Sverige och Göteborg i mitten av 1800-talet. Dessa var Heinrich Ludwig Liepe f. 1831 d. 1904 och C.F. Liepe f. 1819. De hade 14 syskon och ett av dessa kan ha hetat Emma. Fadern hette också C. F. Liepe men det är oklart om namnen är desamma på far och son. Modern eller farmoderns namn till utvandrarna var Maus (ev. Mauz) och deras Farfar hette Johann Friedrich Liepe.  
 
Släkten hette tidigare von der Lippe men p.g.a. giftermål under egen rang blev man av med titeln. Släkten tros ha sitt ursprung i Detmold, då den så kallade Detmoldrosen spelar en central roll i vapenskölden. Jag vet att det finns andra släkter von der Lippe i Tyskland men huruvida det finns ett band där är oklart.
 
Vet någon något om antingen släkten Liepe eller von der Lippe vore jag tacksam för upplysningar.
 
Mvh,
Ludwig Liepe

2014-02-12, 21:57
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Har von der Lippe-släkten någon koppling till det kungliga huset Lippe och den gamla tyska staten Lippe?

2014-02-13, 14:53
Svar #2

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Jag har ännu inte kommit så långt bak i forskningen att jag kunnat fastställa det men jag vet att en Liepe gick under namnet Präsident Liepe/Lippe då det stod på baksidan av en tavla av honom. Huruvida han har kopplingar till det kungliga huset Lippe är dock något jag inte kan svara på. Har du kopplingar till den släkten?

2014-02-13, 15:11
Svar #3

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Jag gjorde en snabb googling på staden Detmold, vilken jag vet har en central roll i min släkts ursprung då den s.k. Detmoldrosen ingår i vår vapensköld. Alltså finns det en sannolikhet att min gren von der Lippe har kopplingar till kungahuset och ganska klart att det är en koppling till Staten Lippe.

2014-02-13, 17:25
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Jag har en möjlig koppling till Lippe, men extremt avlägsen (12th cousin...) och där ingår ett osäkert far-son-förhållande. Så inte riktigt...
 
Detmold var ju huvudstaden i gamla grevskapet, senare furstendömet, ytterligare senare förbundsstaten Lippe. Så det är väl grunden för alla Lippe. Det blev ju en arvs- och makttvist omkring år 1900 mellan de olika Lippe-linjerna, Lippe-Biesterfeld gick vinnande ur den och är ju också ingifta i Nederländska kungahuset.

2014-02-16, 13:17
Svar #5

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Då gäller det alltså att hitta en Lippe-gren som förlorade sin titel runt 1700. Vet du hur dokumentationen i Tyskland ser ut. Är den till nåon hjälp om man vill få tag på fakta?

2014-02-16, 13:39
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har ingen aning om dessa är relevanta, men FamilySearch har följande böcker som PDF:

The Vanderlip, Van Derlip, Vander Lippe family in America; also including some account of the Von Der Lippe family of Lippe, Germany, from which the Norwegian, Dutch and American lines have their descent
Booth, Charles Edwin, 1849- New York, Pub. priv. [Press of L. Middleditch co.]
 
Die Herren und Freiherren von der Lippe : urkundliche Familiengeschichte; Pt. 1
Lippe, Victor von der; Philippi, Friedrich
 
Die Herren und Freiherren von der Lippe : urkundliche Familiengeschichte; Pt. 2
Lippe, Victor von der; Philippi, Friedrich
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-02-16, 14:49
Svar #7

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej
Har du kollat i Berlins adressböcker? Där finns i alla fall diverse Liepe på 1800-talet. Länk: http://www.zlb.de/besondere-angebote/berliner-adressbuecher.html Hittar du några som passar så kan adressen vara en ledtråd till fortsatt letande i arkiv.

2014-02-17, 01:46
Svar #8

Utloggad Ludwig Liepe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2014-02-17, 01:53
    • Visa profil
Tack för hjälpen Claes-Göran! Ska kolla upp och se om man kan få någon ledtråd!  
 
Kanon Anna! Lyckades hitta den mannen jag tror är far till min gammelfarmors farfar Heinrich Ludwig Liepe. Där stod också en svårtydd titel jag ska försöka avkoda. Tack för tipset!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna