ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reinhardt  (läst 786 gånger)

2004-05-14, 09:05
läst 786 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmors mormors farmors morfar. Var skomakare i Bernburg i Tyskland. Han hette Johann Zacharias Reinhardt måste ha levt från omkring 1710-20 talet (möjligen tidigare). Jag har fått uppgiften från ett arkiv i Bernburg, men där finns inga födelse eller dödsår. Jag utgår från hans dotterdotters födelse år 1759.
är det någon som känner till en släkt Reinhardt från staden Bernburg. Kan de ha varit av mosaisk trosbekännelse. jag tänker på den store teatermannen Max Reinhardt (inte för att jag menar att de skulle vara släkt men han var av judisk familj) och kanske också min anfaders ena förnamn Zacharias kunde peka i den riktningen. Även detta med skomakare tycker jag mig känna igen som ett judiskt hantverk, från bla. Isac Bashewi Singers noveller. Det kunde vara en spännande ana, mitt uppe i den konservativa Pommerska och Mecklenburgska lantadeln hans dotter dotter gifte in sig i. Är det någon med tyska Reinhardt anor som vet mer.

2005-05-08, 18:47
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Steve!
Det finns en familj Reinhardt i Göteborg med tyska anor. Dock inte från Bernburg, utan från Königsberg, Ostpreussen. Kurt Reinhardt (1911-1992) flydde undan nazisterna från Königsberg via den polska korridoren - Hamburg - Danmark och till Göteborg, dit han  kom 1937 som statslös. Det var en dramatisk flykt, bland annat satt Kurt en tid på F?ssbuttel utanför Hamburg, han lyckades fly därifrån.
 
Hans far Herman var byggnadsarbetare i Königsberg, och inkallad soldat i 1:a världskriget Kurts mor hette Elisabeth. Gunnar Adolfsson har skrivit en episod om Kurt, från tiden i Göteborg, i boken Timglasets sand.
 
Mvh
Kaj A.

2005-05-09, 10:47
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Kaj:
 
Jag skrev ett inlägg igår men det försvann visst! Undrar om Kurt Reinhardt hade judiska anor. Men det kan ju finnas Reinhardt namn med olika bakgrund, det är nog ett ganska vanligt namn i Tyskland? Men man vet ju inte mina tyska förf?der har flyttat runt ganska mycket.
Tack för boktipset Kai.
 
M.V.H. Steve

2005-06-18, 23:52
Svar #3

Vigdis Liljegren

Er det noen som kjenner til en Kurt Reinhardt som var i Trondheim, Norge i 1945. Har fått oppgitt at han var fra Baalnes ( vet ikke om det skrives rett)i Sverige

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna