ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttade till Berlin vid förra sekelskiftet  (läst 469 gånger)

2013-05-14, 08:50
läst 469 gånger

Utloggad Lars-Erik Spathon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2023-09-29, 15:12
    • Visa profil
Hjalmar Nilsson föddes i Kärrstorp, Bosarp den 27/12 1860. Flyttade till Berlin omkring 1900 och gifte sig med Paula Schmolls. De fick en dotter, Gerda den 19 april 1886 då de bodde på Langenbeckstrasse 10, 1tr i Berlin. Gerda har genomgått den Hagenska (dotterskolan?) i Berlin. Hon blev förlovad med filmfotograf Max Filipson i Berlin september 1919. Blev sedan gift med George Düring september 1921. Skild 1930. Som gift bodde hon i villastaden Erkner utanför Berlin. Efter skilsmässan flyttade hon åter till föräldrahemmet i Golm som hon sköter om efter moderns död. Hon var sista gången i Sverige 1939. Pappa Hjalmar dog i januari 1945 innan kriget tog slut när Ryskt artilleri fick in 20 fullträffar på deras hus i Golm.
 
Ovanstående information har jag funnit i dokument efter min far. I andra dokument har jag uppgifter om att fadern Hjalmar dog 1930. Var kan jag kontrollera vilka av dessa uppgifter som är de korrekta. Jag söker även uppgifter angående hustrun Paula och dottern Gerda. Hur länge levde de och fick Gerda några barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna