ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandring från Tyskland till Sverige  (läst 2243 gånger)

2012-10-27, 23:31
läst 2243 gånger

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag söker en person som invandrade till Sverige någon gång under 1900-talet. Hennens namn var Lina Adelheit Pareigis f.Berenteit F.22/7 1882 och dog 1970. Jag skulle vilja veta när hon kom till Sverige och kom hon själv?
 
Tack på förhand

2012-10-28, 19:30
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej
Att döma av den här länken http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=memelland&ID=I82596&nachname=PAREIGIS &lang=de och uppgiften i Sveriges Dödbok 2009 om att hon blev änka 1945 skulle kunna betyda att hon kom hit någon gång efter 1904 med maken Martin Pareigis. Tillhörde tyska församlingen i Stockholm vid sin död. Men så långt vet du kanske redan? Jag vet inte var hon kan ha bott när hon kom hit.

2012-10-28, 21:44
Svar #2

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Hej igen den där Tyska sidan har jag oxå hittat. men jag tycker den är svår att tyda eftersom min tyska är väldigt dålig. Det vore så roligt att få reda på vilket år dom invandrade till Sverige. Och om hon hade maken med sig. För jag har hittat henne på hemsidan Hitta graven Men där är hon begravd tillsammans med sin son och hans fru. Så frågan är om hon kom hit med sin man.
Men tack för hjälpen ändå.

2012-10-29, 20:06
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hon gifte sig i alla fall i vad som väl var Östpreussen vid den tiden. Så om det var den maken som dog 1945 borde han väl ha följt med henne. Hon hette ju också Pareigis när hon dog, vilket skulle kunna tyda på att hon inte gifte om sig. Men jag hittar inte honom i dödboken. Han kanske går att hitta på annat sätt. På den tyska sidan står en del om deras föräldrar osv. Har du koll på dem?

2012-10-29, 20:55
Svar #4

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Anna, jag sände iväg ett svar i går kväll till Tommy som av någon anledning inte kom fram. Så jag sände ett mail till honom och berättade det att Charlotte Käte Blomberg som finns i samma grav som Lina är mycket troligt hennes dotter. Jag har hittat Charlotte i Brommas inflyttningslängd BI/56 sid 572. Hon står där som Pareigis och troligen så kom hon 1941 från Tyskland. Hon gifter sig samma år. Frågan är var modern med då, eller kom hon efter makens död? Jag har sökt i Tyska församlingen på inflyttad men har inget hittat där.
 
Anita

2012-10-29, 22:11
Svar #5

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Tack båda två för informationen. Och Anna...nej jag har dålig koll på föräldrarna som du skriver om. Och som jag sa tidigare, min Tyska är dålig. Så om du har lust får du gärna berätta mer om det du hittar.
 
Tommy

2012-10-29, 22:59
Svar #6

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Tommy. Jag återkommer, men inte idag

2012-10-30, 20:21
Svar #7

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
hej Tommy. Här är uppgifterna från hemsidan. Du hade väldig tur som fick napp. Det finns inte så mycket offentliggjort och källorna fattas ofta från det här området pga krigen. Det kan finnas fler uppgifter, så att det står här att det saknas information måste inte nödvändigtvis betyda att det inte går att få fram mer. Men det är förmodligen inte så lätt i så fall.
 
Lina Adelaide Berenteit, född 22 juli 1882 i Schmelz, distrikt/kommun Memel, Östpreussen (idag Litauen). Gift med Martin Pareigis, född 24 dec 1882 i Starrischken, distrikt/kommun Memel. Giftermål 15 okt. 1904 i Memel. Vittnen Adam Pareigis, fastighetsägare i Budsargen samt August Boettcher, köpman i Memel.  
Vid giftermålet anges hon som sömmerska i Schmelz. Maken anges då som murargesäll, boende på Veitstrasse 39. År 1919 anges han som arbetare i Memel-Janischken, Hauptstrasse 16. Inga kända barn noterade.
 
Linas föräldrar:
Pappa: Johann Berenteit, ej gift eller giftermål okänt. Arbetare i Schmelz (vid tidpunkten för dottern Adelaides giftermål 1904)
Mamma: Adelaide Sieg, ej gift eller giftermål okänt
Inga angivna syskon
 
Martins föräldrar:
Pappa: Jurgis Pareigis, födelsedatum okänt. Giftermål okänt. Död innan sonen Martin gifter sig.
Yrke (1 april 1878) Losmann (Ung. daglönare/statare) i Starrischken,
Yrke (20 juni 1881 och 27 dec 1882) arbetare i Starrischken,
Yrke (före 15 okt 1904) arbetare i Memel
Martins mamma: Annicke Skuddalle, född omkr. 1850.Giftermål okänt.
 
Martins syskon:  
Marinke Paregis, född 29 mars 1878 i Starrischken (ingen känd familj)
Annicke Pareigalle (feltolkning?), född 20 juni 1881 i Starrischken (ingen känd familj)

2012-10-30, 22:24
Svar #8

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för informationen. Nu är det bara en sak till jag är nyfiken på. Och det är ju om den här Martin oxå flyttade med till Sverige. Han finns ju inte med i några dödböcker och Lina är begravd tillsammans med sin dotter och hennes man. Men som jag fick veta invandrade dom hit 1941 och hon blev änka 1945. Då borde han ju varit med, men det ska jag väl själv klara av att forska fram.
 
Tack än en gång
Tommy

2012-10-31, 21:21
Svar #9

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Tommy
Jag gissar att Lina kom till Sverige efter det att Martin hade dött 1945, eftersom han annars sannolikt borde finnas med i dödboken och förmodligen också vara begravd tillsammans med sin maka. Men kyrkböckerna från den tiden är ju inte tillgängliga ännu. Inte heller tyska register är offentliggjorda så att man skulle kunna hitta Martin där. Om du vill kan jag göra ett försök att fråga efter om någon känner till honom på en tysk mailinglista? Inga garantier för ett svar dock...
Vet inte om du redan vet, men även Dottern Charlotte Kätes man Adolph Heinrich var född i Tyskland. I lysningsboken anges han som steward (på en båt kanske), men bara några veckor senare i vigselboken anges han som dekoratör. Charlotte föddes i Memel, Tyskland.

2012-11-01, 17:22
Svar #10

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Hej igen. Vad roligt det är att läsa allt ni kommer fram till. Och det stämmer att jag visste tills för bara någon vecka sen att även Adolf Heinrch var född i Tyskland. Han är far till mina barns morfar som är född 1942. Och jag har ännu inte berättat för honom om min forskning (eller er forskning).  
Jag hade tänk överraska honom med denna information. För han har berättat att han vet själv väldigt lite om sina anor.
Visst får du höra dig för på den där mailinglistan om du vill. Och även om det skulle kunna gå att få fram någonting mer om Adolf.
Nu har jag ju i alla fall lite kött på benen angående Charlotte.
Med vänlig hälsning, Tommy

2012-11-01, 21:34
Svar #11

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej. I inflyttningslängden till Bromma BI/54 1941 sid 57 så står det att Adolf Henirch Blomberg kommer inflyttat från Väsby 1941-03-20. Frågar är ju vilket Väsby, jag har sökt på olika sätt men kan inte komma på vart han kommer ifrån.
Att han var från Tyskland stod i Sveriges dödbok 1901-2009, kanske det är fel.
I vigselboken står bara Charlotte som tysk medborgare.
 
Tommy, du kan prova att ta kontakt med Riksarkivet Marieberg se länk.
Jag har talat med Stadsarkivet om immigrationer och de hänvisade dit.
Värt ett försök.
 
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=2241  
 
Hälsningar Anita

2012-11-01, 22:16
Svar #12

Utloggad Tommy Borlaug

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-09-29, 19:15
    • Visa profil
Hej igen
Först tack för dina ansträngningar. Men jag tror faktiskt att han kommer från Tyskland. Jag fick detta klipp av dig från något arkiv, och vad jag kan tyda där är han från Gettorf i Tyskland.  
Men jag ska prova riksarkivet. Så får vi se vad jag hittar.
 
Tack än en gång

2012-11-02, 18:44
Svar #13

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Tommy
Din bild är från just den sidan i Bromma inflyttningslängd som Anita skriver om. Jag vet inte om det finns mer än ett Gettorf i Tyskland. Ofta är det ju så med ortsnamn. Men om det är det Gettorf som dyker upp när man googlar så ligger det ju i Schleswig-Holstein i norra Tyskland. Om du har lust att leta vidare så finns det t.ex. dessa båda sidor där du ev. kan få hjälp. Den första gissar jag är bäst, även om de helst ser att man skriver på tyska. Men engelska går nog också bra. Man kan välja engelska som språk.  
http://list.genealogy.net/mm/listinfo/famnord
http://lists.rootsweb.ancestry.com/index/intl/DEU/SCHLESWIG-HOLSTEIN-ROOTS.html
 
Jag har ställt en fråga om Martin med familj på en motsvarande sida och fått ett par hänvisningar. Får se om det blir några napp.
 
Om Adolph Heinrich kom från Gettorf i norra Tyskland som steward kanske det inte är så ologiskt om han hamnade i Väsby i Höganäs i Skåne. Det är såvitt jag har kunnat se den enda församling som heter Väsby. Tyvärr är deras in- och utflyttningböcker inte digitaliserade för 1941, i alla fall inte hos Arkiv Digital. Upplands-Väsby är visserligen närmare Bromma, men är inte en egen församling. Har ändå tittat i församlingarna som ligger i Upplands-Väsby, men ingen Adolph Heinrich flyttar ut 1941.

2012-11-02, 20:49
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det står Schleswig Holstein på bilden, ovanför Gettorf.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna