ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gjorde min mormors far i Berlin under WW2?  (läst 1092 gånger)

2013-08-09, 01:26
läst 1092 gånger

Utloggad Hannah Söderblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-08-11, 16:04
    • Visa profil
Hej allihopa!  
 
Jag släktforskar på min mormors far, Gustaf Verner Hagman. Han föddes den 30/6 1896 i Högbo, Sandviken. Gustaf var under 1940-talet god vän med Erik Myrgren, den svenska prästen som var placerad i Berlin under WW2. Myrgren lyckades under denna tid rädda flertalet judar och tilldelades 1987 en israelisk utmärkelse för detta. Det har nu framkommit att min mormors far ska ha befunnit sig i Berlin tillsammans med Myrgren under denna tid, det är dock oklart vad han gjorde där. Under en tid var han placerad i Bohuslän för att arbeta. När min mormors far var bortrest så var han borta under längre perioder och mormor och hennes syster fick aldrig veta var han befann sig eller vad han gjorde.  
 
Jag förväntar mig inga raka svar på den här kluringen, men om ni har tips på hur jag kan ta mig vidare så skulle jag verkligen uppskatta det. Jag vill veta vad han gjorde där. Varför åkte han till Berlin? Var det en placering? Hjälpte han judar att fly?  
 
Mvh  
Hannah

2013-08-09, 06:32
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-08-09, 19:59
Svar #2

Utloggad Hannah Söderblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-08-11, 16:04
    • Visa profil
Jag ringde en äldre släkting idag och enligt henne så arbetade Gustaf som mekanisk chef vid Ljusne-Woxna AB innan och under kriget. Däremot försvann han till Västkusten och Blekinge under vissa perioder, bland annat för att arbeta vid en smör och margarinfabrik. En ort som hon nämnde var Landskrona. Det är dock bara under en viss period, annars är det luckor där ingen vet var han har befunnit sig. Ingen vet heller vad han gjorde vid dessa placeringar. Han ska ha varit en otroligt skicklig mekaniker, efter kriget byggde han t ex en egen bil.
 
Min mormor berättade att han kom hem efter krigets slut med ett skadat ben. I efterhand har det ryktats om att han skulle ha befunnit sig i Härnösand för operation och när han väl kom hem så hade han inte varit hemma på flera månader.  
 
Jag upplever det själv som extremt svårsökt. Tyvärr.

2013-08-09, 21:06
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Han tycks ha varit född 30/6 1897 (inte 1896). I församlingsboken för Hofors 1927-32 (AIIa:13) är Hagman införd under Hofors bruk (s. 246) med titeln förman. Mycket längre fram än så går han nog inte att spåra via det som har digitaliserats.  
 
Det förefaller väl rimligt att via församlingsböckerna för Hofors (och vart han sedan ev. kan ha flyttat) kartlägga Hagmans bostadsort under krigsåren och se vad som där framgår om hans anställning. Var han verksam vid ett större företag i en chefsposition bör det väl kunna existera handlingar i ett företagsarkiv som kan reda ut när och i vilken befattning han arbetade där.  
 
Erik Myrgren var, såvitt jag kan se, verksam i Berlin enbart under krigets allra sista månader. Dessförinnan var han sjömanspräst i Stettin. Om Myrgrens företrädare i Berlin Erik Perwe och dennes verksamhet utkom 2006 boken Bombprästen.

2013-08-09, 21:55
Svar #4

Utloggad Hannah Söderblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-08-11, 16:04
    • Visa profil
Precis! Jag klantade mig med födelseåret.  
 
Jag har några orter som jag vet att han har bott på innan krigsåren: Hällefors, Bredängs bruk och Enköping. Därefter var det Ljusne där han bodde och arbetade under 18 år innan han flyttade till Hästbo, Torsåker.  
 
Stettin, ligger i Polen?

2013-08-09, 22:15
Svar #5

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Stettin (idag Szczecin) hörde på den aktuella tiden till Tyskland. Det var först efter krigsslutet som den blev polsk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna