ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ABC-bok för tysk geografi  (läst 1721 gånger)

1999-08-24, 10:35
läst 1721 gånger

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
på denna sida hoppas jag få hjälp av andra som leverera lämpliga kartbilder t ex.
Av de diskussioner som finns under rubriken Tyskland är Pommern idag till hälften polskt,
Posen-Brandenburg öst och Schlesien helt polskt.
Men det handlar om tyska anor och det är i huvudsak tyska forskare och tyska arkiv som kan
lämna hjälp.
 
Här lämnar jag bara en adress för ortssökning.
Skicka ett ebrev till Geo@genealogy.net
Skriv i rubriken  Eutin (eller annat ortsnamn)
Skriv i texten  Eutin (eller annat ortsnamn)
men skriv inte en enda bokstav eller ens ett komma
i övrigt.
Svaret kommer inom en minut med ebrev.
 
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-08-29, 21:41
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Jag hjälper en bekant att ordna upp hans släktpapper med tyska anor, och har nu registrerat allt i Disgen. Dock har jag en del problem med de tyska ortnamnen, jag vet inte vad som är vad (församling, stad, kommun e.dyl). Och ibland står samma ort angiven på olika sätt i handlingarna. Var kan jag läsa mig till hur det ska vara? Mvh Christina

1999-08-29, 22:09
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
gå till G-gruppens webbplats  Rötter - SSGF osv
Här finns tips på webbsidor.
 
En enkel väg är att skicka e-brev
till    Geo@genealogy.net
 
skriv som rubrik:  Eutin (eller annat ortsnamn)
skriv som brevtext:  Eutin (eller annat ortsnamn)
 
Du får svar inom två minuter på e-post.
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp
som hoppas att vi snart får in kartor på den här
diskussionslistan.

1999-09-05, 17:14
Svar #3

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej
en komplettering till ortssökningen.
Geo@genealogy.net behandlar bara ortsnamn
för 1990-talets Tyskland. Således inga namn från gamla tyska områden i öst.
Här finns en fälla som du måste vara observant på.
I Tyskland finns många orter med samma namn t ex Neustadt och Landsberg.
De har därför utrustats med ett tillägg som anger vid vilken flod de ligger.
Om du söker Landberg - Warthe måste du gå till
http://expediamaps.com/PlaceFinder.asp
efter Warthe ligger i Polen. Pröva själv får du se.
hälsning Gustaf   SSGFs G-grupp

1999-11-23, 17:17
Svar #4

Leif Mörkfors

Hej !
På min antavla finns en man med namnet Johan Heinrich Adelhorn. Han var hattmakare i Bergen, Norge. Mitt tips är att han kommer från Tyskland och kanske en ort med namnet Adelhorn, är det någon som känner till en sådan plats ??

1999-11-23, 17:22
Svar #5

Leif Mörkfors

Fortsätter med ännu en fråga !
1885 4 juli tar Hugo Stanislav Lundgren ut arbetsintyg till Lubeck. Jag misstänker att han återvänder till sin hemort Karlskrona efter några år men han överförs senare till någon slag obefintlighetsbok om dyker 1905 upp i Baltimore,USA. Hur får jag reda på vad denne då femtonårige grabb gjorde i Lubeck ??

1999-11-24, 12:22
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Leif
börja med att orientera dig kring tysk släktforsk-ning:  http://home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm
 
Där får du tips på hur du kan söka på ortsnamn.
Du uppger inte när Adelhorn var hattmakare i Bergen. Det underlättar.
 
Han kan ju ha utvandrat via någon Pommernhamn, Lüb eck eller Hamburg. Det finns listor att söka i.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

1999-11-24, 14:26
Svar #7

Leif Mörkfors

Adelhorn var hattmakare under sent 1700-tal och tidigt 1800-tal !
Finns det sökmöjligheter på nätet ?

1999-11-25, 11:13
Svar #8

Vidar Flesland

Hei Leif.
Jeg vet ikke om du har søkt i det norske Digitalarkivet (http://www.hist.uib.no/arkivverket/). Der finnes en god del kirkebøker for Bergen, og jeg tror du finner din hattemaker. Men han er der ført med etternavnet Schnel, det er hustruen som har etternavn Adelhorn?
PS: Dette beveger seg jo et stykke bort fra 'ABC-bok för tysk geografi' så du kan vel kontakte meg på e-mail: vidar.flesland@vesta.no eller legge opp en ny rubrikk om du vil fortsette dette sporet.  
mvh Vidar

2000-11-04, 15:21
Svar #9

Göran Johansson

Wildeshausen stad och län tillföll Sverige efter Westfaliska freden. Kan någon ge tips om litteratur om stadens under svensktiden och årtiondena före (från ca 1600)? Finns kyrkböcker eller andra källor från denna tid bevarade?

2002-09-19, 22:26
Svar #10

Lisa Andersson

Hej
Vet ngn hur lycksele i västerbotten har fått sitt namn, vad betyder Lycksele?

2006-05-19, 22:34
Svar #11

Utloggad Linnea Blank

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2014-01-08, 11:29
    • Visa profil
hej! jag undrar var orten Bensen i Niedersachen i Tyskland ligger . Jag har sökt på kartan, men inte hittat den. Min mans far-fars far är född där 1852.Har kartan ändrats ,så att inte Bensen ligger i Niedersachen längre, är det någon som vet? Mvh LINNEA BLANK

2006-05-19, 23:15
Svar #12

Kirsti Ervola

Hej Linnea,
åtminstone två (rätt små) orter som heter Bensen kan hittas t.ex. med multimap.com, en ca. 50 km söder om Bremen och en ca. 15 km norr om Hameln. Mvh KE

2014-08-17, 15:49
Svar #13

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Göran Johansson skriver år 2000 om Wildeshausens svensktid. De flesta upplagsverk gör gällande att Wildeshausen tillhörde Sverige 1648-1679. D.v.s att Wildeshausen förlorades i samband med pantsättningen år 1679. Men av Riksregistraturet framgår att Karl XII pantsatte Wilshausen på nytt år 1700 (se nedan).
 
Kort bakgrund: Sverige fick genom Westfaliska freden den 14 oktober 1648 bl.a amtet Wildeshausen (Wilshausen). Drottning Kristina förlänade Wildeshausen till sin halvbror Gustav Gustavsson (af Vasaborg - född den 24 april 1616 som utomäktenskaplig son till Gustav II Adolf och Margareta Slots). I freden mellan Sverige och furstbiskop Ferdinand av M?nster i Nijmegen, den 19 mars 1679, utfästes ett skadestånd om 100000 riksdaler till furstbiskopen för vilket belopp han fick pant i form av amtet Wildeshausen.
 
Riksregistraturet:  
Datum Hummelbeck på Seland (30) Julius 1700
 
Till Brehmiske Cammaren swar angående dhet uprättade Contractet öfwer Amptet Wilshausen. Carl p. / C: Piper
 
Wår ynnest p. Tro Man p. Wij hafwa ehrhållit Eder underdånige skrifwelse, dat: d: 2/12 hujus, och see dher uthur, huru som I med Churfursten af Hannover och Hertigen af Zell till Wår wijdare ratification hafwe uprättat ett förpantningz Contract  öfwer Amptet Wildshausen emoot et af dem försträkt Capital af 94044 R:D: 4 st; Och som Wij intet twifla, at I ju Wårt Interesse där widh effter all möyeligheet lära hafwa i acht tagit; Ty hafwe Wij beröde medelst hoos gående Wårt öpne breef i Nåder welat ratificera och stadfästa, hafwandes I dhet samma till Wederbörande at extradera; Och Wij p. Carolus
 
Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/617 (1700), bildid: A0039112_00955 ff
 
Någon som vet om det blev hinder med nya pantsättningen eller när Sverige valde att ej lösa in panten av Wildeshausen från år 1700?

2014-09-10, 22:46
Svar #14

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Lite nytt efter att ha letat vidare om Wildeshausen:
 
Såsom Gouverneuren och GeneralLieutnanten, Baron Högwällborne Herr Otto Vellingk, lijkmätigt Kongl: Stats Contoirets den 17 nästledne Maj härifrån till honom afgångne bref, beordrat Magistraten utj Ystad, att emottaga de, den 26 dito, dijt anlände 5 st:n Cartus kiärror med des tillbehör, hwarutinnan de 60000 R:dr Specie, som till godzet Willshausens inlösen destinerade woro, nedfördes, ...
/.../
Datum Stockholm den 17 Augustj 1698
N. Schönberg
 
--
 
Såsom det Kongl: Stats Contoiret af den 17 hujus mig tillskrifwit och notificerat, det af Kongl: May:tz Artollerie i Stockholm, till den transport af de penningar, som till Staden och Amptet Wilshausens inlösen ifrån Biskoppen af Mönster giöras skall, är antagne 5 Cartus kiärror med deres tillbehör, begiärandes det wille Jag den anstalt förfoga, att enär penningarna utj Ystad äro aflastade, bem:te kiärror måge då af någon emot behörigt quittence blifwa emottagna och till wijdare Kongl: May:tz tiänst förwarade, särdeles som de äro heel nya, färdiga och gode, och intet giärna kunne tillbaka sändas, för den omkåstnad derpå wijd den händellsen giöras skulle, dessutan enär de sidsta penningarne blifwa med PåstJackten till Strålsund öfwersände, fölljer RenteCammarskrif:n Fries, jämte Officeraren och de gemene, som penningarne nedfört, med och stiga der, sedan lefwereringen richtig är skiedd, på någon Farkost, och gå directe der ifrån hemåt till Stockholm, ...
/.../
Mallmö d 27 Maij A:o 1698
 
wällwilligste
Otto Vellingk
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/62 (1698), bildid: A0065976_02195 ff
 
***
 
Enligt Svensk uppslagsbok, 1936 års upplaga:
Wildeshausen, stad i amtet W. /.../ 1803 kom det under Oldenburg

2015-10-29, 12:44
Svar #15

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I Svenska statsförfattningens historiska utveckling från äldsta tid till våra dagar av Hildebrand (1896) framgår rörande Wildeshausen  
 
Frederna 1719-23.
Det svenska stormaktsväldet störtade samman under Karl XII:s krig, och frederna efter hans död bekräftade  
dess upplösning. Uti freden i Stockholm 9/11 1719 afstod Sverige till konungen af England såsom kurfurste af  
Hannover hertigdömena Bremen och Verden jämte panträtten till amtet Wildeshausen; ...

2022-04-10, 21:02
Svar #16

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Dat: Stockholm 7 Aprilis A:o 1700
Till Brehmiske Cammaren med 1700 åhrs Stat.
Carl .p./C. Piper
Wår .p. Såssom Wij hafwe låtit afsluta innewarande åhrs ordinarie och Extraordinarie Stat för Wårt General Gouvernemente uti Hertigdömerne Grehmen och Verden; /.../
/.../

Och som I 5:to underdånigst tilkänna gifwe att effterföliande Betiänte allaredan wärkeligen äre blefne antagne till Administratorer af Ampt Wildeshusen, Nembl:n 1 Amptman för Twåhundrade Rijkz D:r, Een Hus Fogde fyrattijo Rijkz D:r, Een Skogwaktare a Fyrattijo Rijkz D:r, och en Portwaktare a Sexton Rijkz D:r, hwilket gör tilsammans Twå hundrade Nittijo Sex Rijkzdahl:r åhrligen. Så approbere Wij icke allenast i nåder hwad härutinnan är förordnat, beståendes där jemte Sextijo Rijkzdahl:r till resepenningar för Amptmannen, utan wele jemwäl att Kyrkioherden och Scholemästaren hwilka förrätta Gudstiänsten i Staden Wildeshusen effter gammal plägsed måge blifwa salarerade af Ampts medlen, den förre med Twåhundrade Rijkzdahl:r och den senare med Etthundrade Rijkzdahl:r om åhret; hafwandes till den ändan berörde Salarier på Staten låtit opföra. /.../
Carolus"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0039111_00895
Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/616 (1700)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna