ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alfred Svensson Ramsebo Virserum  (läst 604 gånger)

2016-02-08, 18:41
läst 604 gånger

Utloggad Mats Waltersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 18:41
    • Visa profil
Jag forskade kring Alfred (1850 05 17) för ett 10-tal år sedan, och har därför en hel del uppgifter om honom. Son till Sven Peter Örn 1808 03 24.
Gift med Augusta Wilhelmina Strömgren. Familjens emigration från Fliseryd till Amerika 1885, och därefter flera resor fram och tillbaka över Atlanten, i olika familjekonstellationer. Enligt folkräkningen för 1900 bodde familjen då på 14 Sedgwick Court Chicago. Alfred är skräddare och ett par av flickorna jobbar också i företaget.
Utöver dessa uppgifter, har jag även kopior på Alfreds ansökan om amerikanskt medborgarskap från 1902, och godkännandet från 1904. Därmed har jag också ett exempel på hans namnteckning, vilket känns ganska märkligt.
Alfred kan säkert ha haft kontakt med andra släktingar som också emigrerat till Amerika.
Det skulle kunna vara hans brorsdotter (min farfar Erik Johan Svenssons dotter) Carolina Sofia f 18731006.
Hon utvandrade 1890 10 31, och kom till Sanford, Michigan. Död 1954, gift med Emil Segerlund.
1925 utvandrade min farbror, Sven Johan Hjalmar 1895 0807, också till Sanford Michigan. Om honom har jag inte fler uppgifter, tyvärr.
Alfred hade inga mellannamn, så det gör det hela lite svårare. Jag har också ett par datum, som skulle kunna vara dödsdatum för Alfred och Wilhelmina. Det är 1929 02 12, respektive 1937 12 11. Jag har också ett annat namn, Woohull, men det kanske inte har någon relevans i sammanhanget.
Det låter ju konstigt att Sven var min farbror och Carolina min gammelfaster. Men min farfar var över 60 år när min far föddes, och han i sin tur 48 år när jag föddes 1954.
Jag känner att det blev lite rörigt, men jag hoppas ändå att någon kan hjälpa mej med lite nya uppgifter.
 
Vänliga hälsningar
 
Mats Waltersson

2017-01-18, 14:09
Svar #1

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Waltersson! Har du hittat mer själv? Eller vad vill du ha för uppgifter?
Gällande Alfred och Augusta Wilhelmina:
Jag tror mig hittat döttrar, några barnbarn och barnbarnsbarn på familysearch.org. Fram till år 1940. Är det intressant?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna