ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svea Hedvig Ingeborg Berg 1891-1941 Kvarnström  (läst 891 gånger)

2006-10-03, 09:40
läst 891 gånger

maria spange

Hej! Är väldigt grön på släktforskning så kan någon hjälpa mig? Söker efter föräldrarna och barnen till Svea Berg som kan ha varit gift med Emil Theodor K(Q)varnström. Hon kan ha bott i Borlänge. Enligt ganska osäker källa kan hon ha dött 1941 i Rogsta främsta y-län se Orsa står det på en liten lapp hemma på vinden??
Är Svea mor till Eivor Konstance Kvarnström 1921-08-03 född i Maria magdalena församling Stockholm. Kort sagt är Svea och Emil Eivors föräldrar? Har någon mer information om Emil och-eller Svea. Paret Svea och Emil var troligen Tivoliägare. Eivor var veterligen Tivoliägare.
Tacksam för den hjälp jag kan få.

2006-10-03, 13:34
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Hej Maria,
en av anledningarna till att jag intresserade mig för Eivor Konstance var att jag såg kopplingen mellan Q/Kvarnströn och Orsa.
Det finns två olika släkter Q/Kvarnström i Orsa och jag har rätt bra koll på båda dessa.
 
Det finns en Emil Teodor Q. född 14/5 1891 i Tryserum (Östergötland), han vistas på Söder tillsammans med sin mamma Kristina Albertina Andersson f.1852 på samma ställe.
De kommer från Norrköping 1908 och flyttar tillbaka dit 1910
Fadern var Lars Alfred Q. född 1843 i Älvestad.
 
Jag har ännu inte hittat några kopplingar till Orsa eller Svea Berg.

2006-12-05, 08:51
Svar #2

maria spange

Hej Torbjörn!
 
Tack för ditt svar. Jag har hittat på Svea via Berg släkten men inget mer angående Emil Teodor.
/Maria

2006-12-05, 20:04
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Maria,
om du nu inte redan gjort det - skicka ett mejl till Stockholms stadsarkiv och be om ett uppslag i Södra BB:s födelsebok. Eivor Konstance föddes troligen där men är förmodligen inte införd i Maria Magdalenas födelsebok, eftersom hon inte återfinns i rotemansarkivet för Södermalm och alltså inte var bosatt på Söder.
 
För kontaktuppgifter, se www.ssa.stockholm.se
Hälsar vänligen
Maud

2007-01-23, 11:00
Svar #4

Utloggad Monica Bergman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 14:08
    • Visa profil
Hejsan.
Jag ser att du söker efter anor till Emil Qvarnström.Det stämmer att hon var dotter till Emil och Svea. Hon har även 2 bröder Arne och Rune kvarnström. Och en halvbror Göte Berg inte släkt med Svea. Han var Emils son innan Svea.
Emil hade 9 st syskon varav en var min farmor.
Maria vad har du för relation till denna familjen.
Hälsningar /Monica Bergman

2007-02-27, 20:54
Svar #5

Linda Bjelkendal

Hej Monica!
Är Amalia Ottilia Qvarnström ett av dessa syskon? Hon är född 1872 i Tryserum.
I så fall skulle jag vara tacksam för all information du har om hennes familj!
Vänliga hälsningar
Linda Bjelkendal

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna