ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nelson (Nilsson?), Edward & fam, Lindsborg KS  (läst 706 gånger)

2008-05-14, 20:24
läst 706 gånger

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon har information om svenska farmare i Oklahoma. Svenska Johanna Peterson träffade svenska Edward Nelson (Nilsson?) i Lindsborg, Kansas runt 1873. De bildade familj och han arbetade som farmer i Saline, Kansas under många år. Runt 1894 vid en ålder av 44 år och med fru och minst 7 barn flyttar han till Oklahoma. Jag har honom boende på en (rented)farm i Tonkawa Kay Oklahoma 1900 med fru och 10 barn.(De återvänder senare till Kansas och finns där 1910) Min fråga är nu Varför flytta fån Kansas till Oklahoma? Och varför Tonkawa Kay? Jag har försökt att hitta information på nätet om detta ställe men finner bara knapphändig information. Fanns det en svenskkoloni där? Vad var det som lockade? Det är alltid roligt att förstå våra förfäders orsaker till handlingar men här har jag gått bet på någon information.
Tacksam för all hjälp
 
mvh Petra
mvh Petra :)

2008-05-14, 21:15
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det skulle kunna bero på att Tonkawa eller rättare sagt Kay County var indianland som delades ut till nybyggare. Många rusade dit för att få land men det visade sig snart att det var mycket dåligt land som var mest sand och öken.

2008-05-17, 18:59
Svar #2

Utloggad Petra Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 20:40
    • Visa profil
Tack. Det kan ju förklara varför han och familjen återvände till Kansas igen.
 
mvh
Petra
mvh Petra :)

2011-06-17, 08:33
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna