ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valborg Henriksdotter från Äppelbo  (läst 691 gånger)

2006-09-01, 15:02
läst 691 gånger

Mats Sjödén

Valborg Henriksdotter (Hindriksdotter)gift 1746 med Jan Pålsson (f 1720) i Äppelbo är enl en släktutredning som Signe och Algot Nordlund gjort om min frus släkt, född 1720. Där anges inte var, eller namn på hennes föräldrar. Om man läser Hfl kan man hitta uppgifter om både 1720 och 1730 som födelseår, men jag kan inte hitta någon sådan Valborg i Fb för Äppelbo.  
Hos en annan släktforskare har jag hittat uppgiften om att hon skulle vara född i Norra Hörken, Ljusnarsberg 1728-11-12, och dotter till Henrik Persson f 1692 och Maria Nilsdotter 1702. Där hittar jag mycket riktigt en Valborg som stämmer, men efter några år är hon försvunnen ur Hfl och om jag följer Db hittar jag 1738-07-25 Hindrik Perssons dotter Valbor som dör 9 år, 8 mån och 2 dagar gammal. Det stämmer så när som på några dagar. Dessutom tycker jag Ljusnarsberg låter litet avlägset i sammanhanget.  
Då kvarstår frågan: Varifrån kommer min Valborg och vilka var hennes föräldrar?  
I Jan-Erik Björks f.ö. intressanta skrift om tidiga finnbosättningar i Äppelbo finns hon inte nämnd med namn, och jag kan inte hitta henne i något annat sammanhang.  
Finns det nägon som kan skingra dimmorna och hjälpa mig mad detta.  
Jag har nog tyvärr nappat på uppgiften om Henrik Persson och Ljusnarsberg och spridit den vidare utan att kontrollera den tillräckligt, och det visar ju bara än tydligare hur viktigt det är att kontrollera alla uppgifter själv.  
Tacksam för hjälp.  
Mats Sjödén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna