ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Persson, Per f1823 Järvsö. Utv fr Alfta/Ovanåker via Gävle 1849  (läst 1355 gånger)

2015-11-10, 18:18
läst 1355 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Jag undrar hur jag bäst letar vidare efter en ganska tidig emigrant till USA. Han hette Per Persson, var född 1823 i Järvsö socken, men bodde i Alfta socken när han emigrerade 1849, fast i en trakt som brukade betraktas som Ovanåker vad gäller kyrkotillhörighet. De sista åren innan emigrationen var han vallvaktare. Han var visserligen gift, men hustrun åkte inte med honom. Hon lovade följa efter, men det blev inte så. Kanske avled han på resan eller strax därefter. Hustrun anges först som änka i husförhörslängderna, men sedan verkar maken återuppstå, för makan anges i stället som hustru till förre bonden Per Persson. Vid 1875 anges hon återigen som änka.  
 
Hustrun gifte aldrig om sig och de hade inga barn innan emigrationen. Pers föräldrar dog 2-3 år efter hans emigration, men sonen finns inte med i bouppteckningarna.  
 
Jag är hyfsat säker på att jag har hittat hans utresa från Gävle. Registerdatum är 20 juni 1849, vilket jag förmodar är avresedatum. Men därefter hittar jag inga säkra uppgifter. Hur gör jag bäst för att hitta honom? Om det var så att  han dog på resan - kan man ändå hitta uppgifter om det? Hur gick resvägen efter Gävle? Direkt till USA och i så fall vanligen vart? Eller till annan hamn i Sverige, Danmark eller England?
 
En eventuell kandidat för ankomsten i USA skulle kunna vara en Per Persson som ankommer i New York med fartyget Pelu den 10 oktober 1849. Det verkar nästan som att det var en direktresa från Gävle. Kan han ha varit på resa så pass länge?
 
Var letar jag bäst för att få veta vart han tog vägen sedan (om han överlevde)? Han har ju inte precis något ovanligt namn och inga medresenärer som kan underlätta sökandet.

2015-11-10, 19:13
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Nils William Olssons och Erik Wikéns Swedish Passenger Arrival in the United States 1820-1850 (1995), så finns din Per registrerad som emigrant 3656, ankom till New York 1849 10/10. Han reste med en mängd andra emigranter från Gävle. Han fick sitt pass i Gävle 1849 20/6, vilket inte innebär att han reste den dagen. Men resor tog lång tid på den tiden, kunde ta många veckor. Skeppet han åkte med hete Pehr, enligt samma bok. Fler uppgifter finns inte om honom i boken.

2015-11-10, 20:10
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Men tack så väldigt mycket för den intressanta pusselbiten! Då stämmer tydligen den uppgift jag hittade om ankomst 10 oktober med Pelu = felskrivet Pehr. Då överlevde han åtminstone resan. Återstår framför allt frågan om hur jag eventuellt kan hitta hans vidare öden i Amerika?

2015-11-10, 20:38
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av moderator för flytt av poster som placerats under Hur gör jag - de är i praktiken en efterlysning.

2015-11-10, 23:03
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är nog bra svårt med ett sådant namn, men du kan ju låna boken och kolla alla de som var på samma båt. Och så kan du titta på USAs folkräkning (Census) för 1850, som finns t.ex. på FamilySearch.org, som är gratis, och då titta i Henry County, dit ErikJanssarna reste. De som hoppade av från den läran slog sig ofta ner i någon av småstäderna in närheten.

2015-11-10, 23:50
Svar #5

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Tack för tipsen. Jag tror inte att Per var en Erikjansare, men osvuret är förstås bäst. Jag inser problemet att hitta en anonym Per Persson i mängden. Men ett försök kan det ju vara värt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna