ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter - avhopp & bosättning i England?  (läst 1047 gånger)

2010-10-20, 14:50
läst 1047 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om det i ett husför anges att en person emigrerat 1869 till Amerika, kunde han hoppa av i England och bosätta sig där istället. Visst åkte man först till England för att sedan fortsätta resan till Amerika? Var det enkelt att hoppa av under resans gång. Kunde man till prästen meddela att man skulle till Amerika, men sedan ångra sig, när man köpte biljetten?
 
Många frågor, då jag misstänker att en person som utvandrade 1869 kanske gifte sig i England 1879.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-10-20, 19:03
Svar #1

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Här kommer ett utdrag ur ett brev skrivet av emigranter till Usa 1884. Det berättar hur det gick till att resa på den tiden.
 
 
 
Vi reste från Stockholm kl. 11 på tisdagsmorgonen ock vi kom till Hallsberg i Örebro län kl. 9 på qvällen der vi lågo öfver natten, sedan reste vi ifrån Hallsberg på onsdagsmorgonen kl. 6. Vi kom till Göteborg kl. 1 der vi blefvo emottagna af agenten och visa till våra nattlogi.
 
Dagen derefter kl. 6 fm. voro alla samlade på poliskontoret för att få ändra billjetter, sedan följde agenten oss till sjön der vi stego ombord på små båtar som förde oss på den stora och ståtliga ångare Orlando. Vi reste från Göteborg fredags förm. kl. 11, ock lungt och vackert väder på Nordsjön så att vi spelade och dansade på hela Nordsjön.  
 
Vi kom till England kl. 10 söndag morgon men fick ej inkomma in i hamnen före klockan 6 efter der de hade bön åt den ena änden af fartyget ock dans åt den andra. Vi fick gå i land se litet i Staden men vi tordes intet gå nå långt för der var så många busar som bara sökte efter att lura emigranter vid deras framkomst till England så att vi lågo på båten om natten. Om morgonen finge vi alla gå opp till stor matsal. Der var så god mat som vi finge, vetbröd smörgåsar med kött skifvor på samt köttsoppa.  
 
Sedan vi har ätit gingo vi alla till station. Vi åkte på jernväg 6 timmar från Hull till Lifverpool der vi lågo i 2 nätter. Vi rest igenom 6 tunnlar i England. På onsdagen klockan 2 reste vi på det stora ångfartyget Amerika vilket endast har gått öfver atlanten 5 gånger förut, det var den 6te.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2010-10-20, 19:34
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Katarina!
 
Det var kul med dans på den ena änden och bön på den andra  
 
Jag antar att man hade betalat hela resan i Göteborg och då verkar det konstigt om någon valde att stanna i England. Kanske det fanns möjlighet att ändra sig och bara köpa en resa till England, om någon önskade det.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-08-25, 06:20
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Metodfrågor/17-Emigration
(Rubrik tillagd av moderator)

2013-01-22, 19:21
Svar #4

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej ! och svar till Ann Mari Bäckman !
 
jag tror att han kanske av på okänd anledningen inte kom fram till USA, blev hemskickade via England. Väl framme i england bestämde han att bosätta istället i England. Kanske var han sjuk, blev kär eller ändrade sina planer. Stanade kvar och jobbade några månader eller år, sedan ny försök komma iväg till USA med ny namn med engelskt klingade namn eller till Australien.  
 
Jag har tidigare skrivit och frågat dem om vad händer då när man avlidit på båtresan till t ex USA och har några tillhörigheter som finns kvar, men vad hände med det? Då måste släktingar veta vad det som har hänt. Man kanske inte visste vart ska man skicka papper till anhöriga i Sverige, trots han har bott i England. Det kan också skapa flera frågor.
 
För jag hade hittat en släkting till min farmor som emigrerade till USA, men kom hem igen och tillbaka till USA, men av okänd anledningen hamnade han istället i Australien. Nu ska jag söka honom i höst när jag är klar med svenska släktutredningen. Det är svåra frågor som man inte kan få svar men man ska inte ge upp vad. Men lycka till med det! // Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna