ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Record of aliens held for special inquiry"""" - betydelse ?  (läst 945 gånger)

2012-01-18, 18:09
läst 945 gånger

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej!
På traden Liverpool-New York gick S.S. Saxonia i reguljärtrafik.
Den 20 december 1902 avgick hon från Liverpool och ankom till New York den 30 december 1902.
På Ancestry har jag funnit Record of aliens held for special inquiry och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara vad denn lista betyder beträffande Axel Rehnstrom? Var han efterlyst i Sverige, eller...?
 


 
Vad förmedlar denna lista?
 
Hälsar
Christian

2012-01-18, 18:18
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
LPC, stands for Likely Public Charge. The LPC exclusion was introduced to US immigration law in 1891 and was the most common cause of detention and grounds for exclusion/deportation. Immigrants were most likely considered a likely public charge if they had little money AND no family, friends, or prospects, OR if they were disabled in some way that would prevent them from earning their own living. The majority of LPC exclusions were overcome during the Special Inquiry process, usually when friends, family, or some Immigrant Aid organization came and vouched for the person or posted a bond for them. (Källa)
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-01-18, 20:19
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rubriken till denna tråd är justerad, eftersom den i grunden inte bara handlar om traden Liverpool - New York utan är generell.

2012-01-19, 11:20
Svar #3

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Tack Claes-Göran för den snabba informationen
och tack Sinc för att Du ändrade rubriken så den passar bättre!
 
Kan man gå vidare i arkiven och se vad som hände med dessa personer?  
 
Hälsningar
Christian

2012-01-19, 21:34
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har hört att de förhör som fördes med de passagerare, som inte släpptes in direkt, nu ska finnas i National Archives i Washington, D.C. Och eftersom man ska ha haft svenska tolkar, borde förhören finnas nedskrivna på svenska. Men jag har inte haft möjlighet att kontrollera om det är riktigt.

2012-01-21, 03:07
Svar #5

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Tack Elisabeth!
Jag skall göra ett försök.
Hälsar Christian.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna