ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Reg. på boendeplatsen  (läst 1302 gånger)

2008-11-07, 12:04
läst 1302 gånger

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Hej alla emigrantkunniga! Min morfar emigr. till N,Am. 1893. Jag har (med hjälp) fått veta följand: Jöns Nilsson f.3/8 1859, reste ut från Malmö 6/6 1893, anlände NY 20/6, han skulle till Scranton, Pennsylvania.
Tidigare, 10/3 1887 hade hans svåger Johan Mårtensson f.17/12 1851 rest ut till samma plats. Johan Mårtensson dog i Scranton (enl. uppgift) 10/2 1890. Finns det överhuvudtaget möjligheter att få fram uppgifter om deras vistelse i Scranton, adress, sysselsättning etc. Jag antar att nyanlända på något sätt blev reg. av stadens myndigheter? Scranton var, förmodar jag, en liten stad omkr. 1900 (har nu 75.000 inv.)  
 
Hälsningar
Anders Andersson

2008-11-07, 12:51
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, registrering i USA gjordes då (och nu) vid ankomsten till USA i ankomstlistorna i hamnen, inte till orten, samt vid den folkräkning (census) som USA genomför i hela landet vart tionde år (federal census, de år som slutar på -0 men 1890 års finns inte bevarad pga av att den förstördes). Dessutom genomfördes i många delstater en delstatscensus, ofta de år som slutar på -5.
 
Folkräkningarna finns tillgängliga genom olika internetdatabaser där Ancestry är den vanligaste.
 
I en artikel tillgänglig på Internet här, sidorna 12-22 beskrivs en del av detta med exempel ur sådana census.
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-07, 13:38
Svar #2

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Eva!  Tack för uppgifter. Om jag fattar det rätt så måste morfar, när han anlände till NY, uppge en adress på den plats dit han ämnade resa? Eller var denna adress redan registrerad på utresebiljetten? Man kunde alltså inte resa till Amerika s.a.s. på vinst och förlust? Fordrades det också att någon på platsen borgade för emigranten i fråga? Kunde en person, mellan de här censusregistreringarna, flytta fritt i hela landet?
 
Hälsningar
Anders

2008-11-07, 17:12
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Lennart, reglerna för inresande till USA har ju ändrats många gånger under årens lopp. Om du på ett bibliotek kan få tag på boken Emigrantforska Steg för Steg (Per Clemensson & Kjell Andersson) så visar den vilka regler som gällde under olika tider, på sidorna 96-100 går de genom detta.  
 
citat från sidan 98 Samma år som den första invandringslagen (1882) infördes också en ny passenger act (passagerarlagen), som reglerade förhållandena för båtpassagerarna, ungefär som 1819 års lag , men mer i detalj. [...] Regleringen av invandringen skärptes ytterligare med en ny lag 1893. Denna lagstiftning ledde till att kraven på uppgifter om passagerarna ökades kraftigt, och passagerarlistorna svällde till mer än det dubbla mot tidigare. Lagen och kraven på uppgifter skärptes ytterligare 1903, 1906 och 1907.
 
Boken fortsätter sedan med uppgiften att passagerarlistorna efter 1900 benämns Immigration Passenger Lists med fler kolumner men först efter 1903, när de ändrades igen, införs även kravet på att uppge adress (i den lag som antogs av kongressen 1903).  
 
Om han tillhörde de som landsteg på Ellis Island i New York (det fanns ju även hamn i Phildadelphia i Pennsylvania) så finns han i den databasen, som är fritt tillgänglig, och du kan själv se vad som nämns om honom.
 
Man kunde helt fritt flytta omkring i USA utan att det behvöde anges varthän eller till någon varifrån man kom. I census behövde man inte heller styrka sina uppgifter med dokument, eller ens svara själv ...
 
Om han bodde kvar 1900 (och framåt, du skriver inte om och när han återvände) så återfinns han förhoppningsvis i den census - jag har inte Ancestry f.n.
 
Däremot kan det stå i de svenskamerikanska kyrkböckerna, för de som var medlemmar där, vart de flyttade eller kom ifrån.
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-07, 18:47
Svar #4

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Eva! Tack för ytterligare uppgifter! Morfar kom som jag uppfattat det till Ellis Island 1893, och då finns han i en databas som är gratis tillgänglig. Jag har någonstans läst att man här på Ellis Island, fick genomgå en noggrann kontroll när det gällde bl.a. hälsotillstånd etc. Men släpptes man in i landet utan att kunna ställa ekonomiska garantier för sitt uppehälle? Detta står kanske beskrivet i boken du nämnde, jag skall beställa den på biblioteket.
 
Hälsningar
Anders

2008-11-07, 20:00
Svar #5

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Hittade en databas: Ellisisland.org (1822-1924) Enl. uppgift Den bästa online-databasen över emigranter som passerade Ellis Island mella åren 1892-1924.  Matade in Jöns Nilsson född 1859, men han fanns inte här (och så lätt får det antagligen inte vara!) Men enl. de uppgifter jag fått så anlände Jöns Nilsson New York d. 20 Juni 1893 med S.S. City of Chester. Search Ship Database: Search the Chester in the Passenger Ships and Images database. Port of Arrival: New York. Line: 45. Man har tydligen missat Jöns i Ellisisland.org. ?
 
Anders

2008-11-07, 20:38
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anders, han finns med i Ellis Island, med förnamnet skrivet som Jons. (alltså med 'o' i stället för 'ö' och med en punkt efter). Men just nu kan jag inte få fram bilderna på passagerarlistorna.
 
Jag sökte via Steve Morses sökformulär, förnamn börjar på J, efternamn  Nilsson - sounds like (many) - år för ankomst 1893-1893. Sedan letade jag på resultatsidan efter någon som beräknats vara född ca 1859 enligt sin åldersuppgift. På andra resultatsidan (med mina sökkriterier får jag 124 svar, han är nr 54) hittar jag den som kommer det datum du säger, fast på rad 121 står det.
 
Om man söker via Ellis island-sidans egen startsida och skriver in Jons Nilsson född ca 1859 så kommer bara han upp.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 07 november, 2008)

2008-11-07, 21:20
Svar #7

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Hej igen!
Ja, då är i alla fall Jons Nelson på Ellis Island! Vad jag egentligen är ute efter är om det någonstans, i något register, kan finnas uppgifter med namn o. adress på Jons kontakter i Scranton Pennsylvania, vilket jag är ganska övertygad om att det fanns.
Mycken tack för hjälpen så här långt.
 
Anders

2008-11-07, 21:28
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, bodde han där 1900 så det är lönt för de som kan söka i Ancesry att titta där? Bodde han där de kommande decennierna? Återvände han till Sverige?
 
Sådana ledtrådar gör ju det lättare att söka eller tipsa om något sätt att hitta uppgifter om honom i Scranton.
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-07, 22:58
Svar #9

Utloggad Anders Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2009-09-07, 16:45
    • Visa profil
Han återvände till Sverige före 1900, för d.4/9 1900 föddes första barnet, moster Hilda. Ingen i släkten har någonsin berättat om morfar Jöns Nilssons amerikaresa. Först nu när jag börjat släktforska lite på mors sida får jag fram uppgifterna, det är spännande att släktforska!
 
Anders

2015-08-12, 20:45
Svar #10

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En fråga rörande en viss Emilia Charlotta Jansson är felplacerad.
Posten flyttad till en nyskapad tråd under VA HÄR

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna