ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svenskbygderna i Amerika  (läst 1912 gånger)

2003-12-17, 07:57
läst 1912 gånger

Utloggad Ulla Ringborg Iavello

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 02:42
    • Visa profil
Var finns dessa bygder. Kung CXVIG var dar for en del ar sedan.  
 
Jag undrar var de mest svenska finns da jag ska aka till USAs ostkust till sommaren.
 
Mvh Ulla

2003-12-17, 09:19
Svar #1

Anna Berg

Med Svenskbygderna menas väl i första hand staten Minnesota; där en stor del av de svenska utvandrarna bosatte sig.
 
Men svensk-bygder finns det i nästan varje stat idag; Orter,städer där många svenskar bosatte sig.
 
På ostkusten kan man t ex nämna staten Maine: där finns t ex New Sweden, Stockholm, Vestmanland.
 
Och vi ska väl inte glömma det första och enda försöket att bilda egen svensk koloni i USA: New Delaware.  
Litteratur finns i massor på bibliotek att läsa om alla olika gamla svenska bosättningar

2003-12-22, 21:58
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Den svenska kolonin hette New Sweden (inte New Delaware) och låg i nuvarande Delaware, Fort Christina ligger i nuvarande Wilmington. New Sweden grundades 1638 och firade därmed 350-årsjubileum 1988 (och 365 i år med kronprinsessan). Kolonin överlämnades till holländarna 1655. Däremot fanns svenskarna kvar i området. Kyrkan Old Swede Church vid fortet finns fortfarande kvar liksom Gloria Dei i Philadelphia.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Däremot är väl begreppet svenskbygderna förknippat med senare invandring, som den Anna nämner.

2003-12-22, 23:05
Svar #3

Christian Andersson

Hej Eva!
 
Ska man vara riktigt petig så hette nog kolonin Nya Sverige. Men visst är Wilmington värt ett besök:
 
http://www.oldswedes.org/
 
Mvh Christian

2003-12-22, 23:21
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns ca 11 kyrkor i området runt Philadelphia som kallas Old Swedes + någonting, och som härstammar från den svenska befolkningen, som stannade kvar i området sedan det först erövrats av holländarna och sedan av engelsmännen.  
 
Dessa kyrkor kan man läsa om här.

2003-12-22, 23:58
Svar #5

Christian Andersson

Elisabeth.
 
Och det finns en tämligen avsomnad diskussion om Nya Sverige här http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/6529.html?984558473#MT
 
Jag vill minnas att jag fick jag rätt mycket ovett för att jag dristade mig att skriva på engelska.  
 
 
Mvh Christian

2003-12-23, 07:20
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Visst är Wilmington värt ett besök, inte i sig kanske utan just området kring Fort Christina! Sedan jag var där har man ju dessutom fått skeppet Kalmar Nyckel att minna om flydda dar.
 
Jag besökte just Gloria dei och Fort Christina-området i Wilmington 1988 när jag på egen hand  tågluffade i USA. Promenerade en bra bit till de båda områdena och konstaterade att man kände sig lite ensam i de kvarteren - särskilt i Philadelphia ...
 
God Jul,
Eva

2014-08-04, 20:59
Svar #7

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Enligt nedanstående fanns det tre svenska församlingar i Amerika år 1704.
 
Riksregistraturet den 20 april 1704:
Till Cancellie Collegium swar angående Biblers och Psalm, samt andra gudelige Böckers sändande till de Swänske Coloniers församlingar utj America. Carl .p. / C. Piper
 
Wij see utur Eder underdåniga skrifwelse dat: d 29 passato, huru som I till att effterkomma Wåre nådige ordres till Eder af d 22 Januarij sidstl: om Biblars och psalmböckers öfwersändande till de Swänska Coloniers församlingar uti America ärna effter fölliande sorter och antahl att dijt skicka, neml:n fyra exemplar wähl och starkt unbundna af den med wår omkostnad uplagde Bibelen in folia, hwar af församlingarne som äro tre till antahlet kunna bekomma hwar sin, och den fierde brukas af prästerskapet uti deras synodis eller sammakomster, äfwen så många exemplar af de utj archivo liggiande kyrkio Psalm böckerne in quarto, femtijo st: Psalm böcker af de nyligen uplagde i åthskillige formater, hwar till kunna läggias 250 exemplar af de uti Ammiralitetz huset på Skieppsholme liggiande confisquerade Psalm böckerne sedan dhe anstöteligheter äro wordne ändrade, så at antahlet af Psalmböckerne blifwer 300 wijdare 40 Exemplar af de in octavo på Wankijfz tryckerij uplagde Biblar jempte åtskillige andra gudelige böcker effter Edert insände förslag, så wäl som och 100 ännu i behold liggiande Exemplar af Catechismo på det Americaniske språket; Nu som WIj hwad af Eder i åfwanbem:te måtto föreslås till alla dehlar i nåder låte oss wählbehaga, warandes således intet nödigt att de 250 exemplar Psalmböcker af de senare editioner upkiöpes medan de i Ammiralitetz huset liggiande där till kunna brukas; Så samtyckom Wij jämwäl till dhe Böckers uphandling hwilka effter Edert förslag komma at inkiöpas samt inbindas och beordre effter eder åstundan StatzContoiret att de samma prompt skohla uthassignera icke allenast dhe här till upförde 1535 D:r k:r m:t, utan och hwad till Böckernos inpackning och öfwersändande åth Engelland än ytterligare kan erfordras, hwar å I fördenskull hoos dem hafwe at ingifwa förslag hwilket länder Eder till nådigst swar. Och Wij befalla p.p  
Carolus
 
Källa: Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/635 (1704), bildid: A0039130_00170 ff

2014-09-21, 23:34
Svar #8

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Riksregistraturet Lund Anno 1717 (19) Octob:
Till Biskop Svedberg notification om de 300 Biblar, som Uphandl: Deputat: fått befallning at upkiöpa till Swenska Församlingen uti America. Carl p./S: Cronhielm
Wij hafwa i nåder låtit Oss föredraga Eder underd: skrifwelse af d: 27 sidstl: Sept: hwarutinnan I hoos Oss i underd: anhållen om ännu ett partie Biblars förärande till de Swenska församblingarne uti America. Och som Wij nu låte afgå ordres till Uphandlings deputationen at betala 300 exemplar, som sedan widare af Eder kunna befordras: Alltås hafwa wij sådant Eder här med nådeligen welat weta låta. Och Wij befalle p.  
 
Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/688 (1717), bildid: A0039183_00772 ff

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna