ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olin, Karl August. Utvandringsgåta  (läst 1307 gånger)

2014-02-11, 22:16
läst 1307 gånger

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Jag har fastnat i en släktforskargåta som gör mig väldigt förvirrad. Det gäller min mormors morfar Karl August Olin. Karl föddes 3/11 1864 i Färgelanda Älvsborgs län. 1886 gifte han sig med Sara Maria Olsdotter från Högsäter. En knapp månad efter det föddes min mormors mor. Han flyttade till Högsäter 1887. Det är dock inte det som är det konstiga. Det konstiga är att i en husförhörslängd från 1886-1890 står det i en anteckning att han vistas i Amerika. Även i husförhörslängderna från 1891-1896 står det att han befinner sig i Amerika. Jag kan dock inte hitta honom i några passagerarlistor eller i utflyttningslängderna (där stå bara om när han flyttade från Färgelanda till Högsäter) och det står ingenting i husförhören om vilket datum han utvandrade. Bara att han vistas i Amerika. Hur kan detta komma sig? Tilläggas bör att hans hustru vid sin död vid 47 års ålder 1909 var gift med en annan man. Förlåt om historien är lite rörig. Jag är själv ganska förvirrad. Jag vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa lite ljus över detta!

2014-02-11, 22:40
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Av beskrivningen att döma har han begett sig till Amerika utan att ta ut flyttningsbetyg, och med eller utan avsikt att stanna där för gott. Det var inte ovanligt att mannen gav sig iväg ensam för att arbeta ihop till familjens biljetter, eller i förhoppning om att kunna komma hem med en förmögenhet, eller så rymde han från hustru och barn.
 
När hustrun gifte om sig var förste mannen antingen död eller dödförklarad eller makarna skilda - kolla hfl/församlingsbok och hustruns lysning och vigsel nr 2 där det ska framgå vad som hänt med första äktenskapet.  
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-02-11 22:53)
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-12, 11:53
Svar #2

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Tack så mycket för ditt svar! Jag kollade hustruns andra äktenskap. Hon gifte sig år 1900 och står då som inhysesänka (änka understruket). Dock står jngen abteckning om vad som hänt hennes förre man. Husf. sträcker sig bara till 1896 i alla fall i det program jag använder (ancestry.se). Jag kan mycket väl tänka mig att Karl Olin lämnade familjen och emigrerade.  I och med att de gifte sig så nära inpå dotterns födelse så känns det som en panikvigsel för att barnet skulle bli äkta snarare än ett lyckligt brudpar. Kan det vara så att han utvandrade och när han inte hördes av på några år så dodforklarades han? Jag ska gräva mer i detta. Mycket intressant!

2014-02-12, 13:09
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Enligt Högsäter AIIa:1 (1895-1915) uppslag 116 var Sara Maria Olsdotter och Karl August Olin skilda, skiljobrev utfärdat av Domkapitlet i Karlstad 14/2 1900. Om Olin är antecknat: I Amerika i flera år.
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-12, 18:11
Svar #4

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil
Tack, du är en ängel! Nu är det bara en sak som förvirrar mig. Om Sara och Karl var skiljda, hur kan det då komma sig att hon står som inhysesenka vid vigseln? Borde det inte ha stått frånskild? Förlåt om jag ställer många dumma frågor, men jag är ganska ny på detta.  Nu är jag väldigt nyfiken på vad som hände Karl i Amerika, om han ens kom fram, och om jag kanske har släkt där. Jag antar dock att det blir svårt att ta reda på om jag inte hittar något om när han utvandrade.  Men skam den som ger sig! Det kanske finns anteckningar som jag har missat så jag ska leta vidare. Tyvärr finns varken mormor, morfar eller mamma i livet så jag kan inte fråga någon av dem.

2014-02-15, 23:15
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Man visste inte riktigt vad man skulle kalla frånskilda kvinnor, så ofta kallades de änkor fast
de inte var det.
Ulf Berggren

2014-02-20, 17:56
Svar #6

Utloggad Christina Tagai

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2015-03-21, 10:12
    • Visa profil

2014-02-20, 18:05
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och det kunde bero på att det inte fanns någon kolumn för frånskilda i den sockentabell över befolkningen som prästen skulle skicka in till Tabellverket, så då användes änkling/änka-kolumnen i stället.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna