ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avgiftsbelagt i USA ?  (läst 601 gånger)

2008-06-30, 12:01
läst 601 gånger

Towa Olsen

Hej ! Ska försöka ge mig in på att släktforska i USA.
Men jag har en fråga.
När man vill ha fram uppgifter från tex deras myndigheter,mm.
Alltså utdrag ur folkräkning, emigrantuppgifter, gift, död, mm.
Är allting avgiftsbelagt då ???
Har kollat runt lite på nätet, tex rootweb, ancestory, mfl och det mesta verkar kosta.
 
I sverige kan man tex få hjälp med vissa uppgifter gratis från skattemyndigheten,
landsarkiv (mindre uppgifter) mm.
Finns det nåt sånt i USA ??
Hur är myndigheterna upplagda där egentligen ???
I vilka register kan man hamna i när man bosätter sig i USA ? Och vilka är kostnadsfria...
 
Jag har läst en SF-bok om att släktforska i USA, men  inte blev ja´ klokare för det...
Jag är totalt ny på detta ska tilläggas.
Kramar
Towa

2008-06-30, 12:27
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Som jag skrev på din fråga om Detlof så kostar nästan allt pengar i USA, de har inte en lag om offentlig handling som vi. Ofta finns en on-lina butik där man kan skriva in sitt kreditkortsnummer och beställa direkt. En del är ganska komplicerade (den för National Archives är det, de har en sådan för medborgarskapshandlingarna också). Man kan också abonnera på Ancestry som är den stora databasen. Det kan man göra direkt eller via Slöktforskarförbundet som har ett avtal (se Bokhandeln).
 
Olika stater har olika lagar, så det kan variera hur mycket register och sådant det finns. En del har gratis dödsbevis på nätet, men bara fram till en sekretessgräns (Missouri och Arizona t ex). Ibland måste man vara anhörig för att få ut dokument, speciellt om de är nyare.
 
Folkräkningen finns på nätet till 1930, nästa (1940) kommer om några år.
 
Sedan finns ibland en mängd lokala register i de lokala släktforskarföreningarna, en del på nätet gratis och andra inte. det är alltså väldigt olika och ganska förvirrande!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna