ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linjebytet i England och andra frågor  (läst 609 gånger)

2007-09-12, 00:23
läst 609 gånger

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Har några emigranter jag försöker lokalisera hela vägen över till staterna. Upptäckte att många som 1889 reste med min ana på skeppet ROLLO från Kristiania (Oslo) till Hull - sedan inte är med på skeppet GERMANICA då de anländer till USA. I stället har det tillkommit en massa nya namn.
 
1) Fick man köpa ny biljett i England - eller var skeppsbytet planerat redan innan - utifrån vilken ort man avgett som slutmål?
 
2) Min ana har angett CHICAGO som slutmål - i stället för de hamnstäder som skeppen går till; t ex Boston eller Nwe York. Är det då sannolikt att hon kände någon som rest över tidigare och som nu fanns i Chicago? Man väljer väl inte en ort bara utan vidare?
 
3) Jag vet vilket skepp min ana ankom till USA på - men hur får man veta mer? Antecknades några detaljer vid hamnen (tullen?) i USA? Det framgår inget av den passagerarlista jag fått från Ancestry...
 
Tacksam för hjälp ch tips!!!

2007-09-12, 06:04
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man köpte ofta biljett hela vägen, men det kunde bli ändringar t ex beroende på väder eller på sjukdom (man nekades ombordstigning om man var sjuk).
 
Passagerarlistor från England finns tyvärr bara från 1890 på findmypast.com.
Ankomster finns på Ancestry, men är långt ifrån kompletta. Namnen kan också förvanskats så det blir svårt att hitta dem.
 
De kan ha känt någon i Chicago, men det fanns också aktiv rekrytering via agenterna till olika ställen. Chicago var ju ett populärt resmål för svenskar.

2007-09-12, 06:42
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
I boken Emigrantforska Steg för Steg (Per Clemensson & Kjell Andersson, 1996, slut från förlaget) redogörs väldigt bra på sidorna 92-102 om hur de olika dokumenten som förs över immigranterna sett ut över åren.  
 
De Ship's manifest/Customs passenger lists som fördes under 1820-1890-talen var mer kortfattade än de som förs senare, först efter 1903 kräver lagstiftningen att Immigration Passenger List ska innehålla uppgift om vem immigranten ska resa till (släkting/vän) och dennes adress. I 1800-talets imtmigrationslagstiftning krävdes inte detta, eller med författarnas ord eller ens uppgift om vilken delstat man ämnade bege sig till (sidan 94).
 
Som Chris skriver var det försäljning av biljetter till slutdestination, som ju inte ens behöver vara Chicago här. Det finns väl många berättelser om aktiva rekryterare, på båda sidor Atlanten, till olika trakter. Jag kan just nu inte hitta en precis källa till det, men i Beijboms böcker framgår det.
 
Hälsningar,
Eva
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna