ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker släkten i USA  (läst 4204 gånger)

2012-09-02, 22:39
läst 4204 gånger

Utloggad Kerstin Rudefors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-09-19, 21:29
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har hittat min släkt i USA i Ancestrys folkräkning ända fram till 1940.  
Jag vill veta om det finns några nu levande släktingar och hur går jag då tillväga?
 
Det är min morfars syskon jag har hittat och jag har socialförsäkringsnumret på hans äldsta syster som var född 1905 och död 1978.
 
Tacksam för hjälp!!
Kerstin Rudefors

2012-09-03, 12:18
Svar #1

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan berätta hur jag gick till väga för att hitta levande släktingar i USA (kanske ska tillägga att deras efternamn är det samma som då familjen utvandrade och är tämligen ovanligt, vilket förstås underlättade för min del). Jag lyckades, liksom du, hitta familjerna i de olika folkräkningarna men därifrån var det ganska svårt. Det som hjälpte mig var de så kallade obituaries, alltså dödsrunor där överlevande släktingar nämndes. Jag kom över dessa via www.findagrave.com. Dels sökte jag på gravar, dels finns där ett forum med många hjälpsamma människor, som gärna hjälper till med att leta efter dessa obituaries. Har du inte dödsdatum kan du alltid se om du kan hitta det på www.sortedbyname.com.  
 
När jag väl hittade levande släktingar via dödsrunorna började jag leta efter dem på whitepages.com. Och där fick jag napp! Jag hittade adressen till en nästkusin till min mamma. Jag skrev ett brev till honom i juni och skickade med både ett förenklat släktträd för att visa på hur vi var släkt och några kopior på foton. Det tog inte lång tid innan jag fick ett mailsvar. En oerhört trevlig person som har berättat en hel del roliga anekdoter om sin farfar (som var den som utvandrade). Jag kom även i kontakt med en annan nästkusin genom findagrave när jag ville ha hjälp med en dödsruna.  
 
Det hela var ett långt och ibland frusterande detektivarbete, men till slut så gick det. Det finns förmodligen enklare sätt (hoppas kan man ju alltid), men om inte så har du ändå alla möjligheter att hitta någon till slut. Man ska bara veta var man ska leta.  
 
Jag önskar dig lycka till i ditt letande och hoppas att jag kanske har gett dig några användbara tips.
 
/Caroline

2012-09-04, 09:36
Svar #2

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej!
Har du provat familysearch? Det finns här: http://www.myheritage.se/research
Där kan du t ex söka på döda på de äldre av de personer som fanns på Census 1940. Det gäller som Caroline säger att efternamnet inte är alltför vanligt. Jag sökte på det sättet efter ättlingar till emigranter i min släkt. Då hittade jag en kvinna som dött 2003 som stämde betr namn, födelse m m jämfört med Census1940. Det fanns uppgifter på var hon var skriven då hon dog. ZIP-koden (postnumret) använde jag då jag sökte efter personer med samma efternamn på white pages. Jag hoppades att något barn till henne bodde i närheten och fortfarande bor kvar. Jag fick napp på ett gift par. Jag misstänker att mannen är hennes son (åldern är rimlig). Nu tänker jag skriva till honom. Det skulle vara kul om det är rätt. I så fall kan jag ge honom ett ungdomsfoto från Sverige av hans farfars far som emigrerade på 1870-talet.
 
Hälsningar Lissela

2013-02-02, 09:30
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En post rörande efterlysningar av Lundgren/Karlsson/Johansson Västergötland borttagen.
 
Orsaken är bl.a.  att den var felplacerad men främst att den genererade dubbelpostning.  
Samma personer finns i separata trådar under andra ämnen.
Därutöver fanns ett antal ytterligare avsteg från forumreglerna.
Postaren har fått separat information per epost.

2015-06-07, 20:42
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En post rörande två systrar Christiansons i Minnesota vigseldatum har flyttats HIT

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna