ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gör eg det så intressant att emigrantforska ?  (läst 710 gånger)

2011-02-08, 16:11
läst 710 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej
 
Jag la detta medvetet här med tanke på att här var flest inlägg.
 
Hur många har anor ”over there” det stora landet i väster? Är det inte så att flertalet ändå har anor vars syskon har åkt över! Visst finns det säkert anor som dragit iväg, men det är ju också så att en del kom ju tillbaka igen och då får man ju ändå dödsorten/socken i Sverige ändå. Vad är det som gör det så intressant att emigrantforska? Är det utmaningen som det innebär? Så de flesta forskar ju på sidospår i förhållande till sitt ”eget”. Är det för att kunna skicka ett mail och säga att vi är släkt?
 
Detta leder in på en annan sak, nämligen detta med våra emigrantforskningshus och liknande verksamheter.
Jag kan tänka mig att för Sveriges vidkommande så har väl vi plockat ut information/statistik och dylikt även om det alltid finns mer att göra. Varför då inte låta ”emigrantländerna” vara med och sponsra den verksamheten? Nu finns det ju otaliga länder som emigrationen skedde till, men det är väl ändå främst ett vi tänker på. Där finns ju ändå ett stort intresse.
 
Finns det förbund? Lägg fram till dem att vår verksamhet inte går runt utan stöd från ex. USA. ”möjligheten finns ju att ni inte kommer finna era anor om vi inte har möjlighet att upprätthålla denna service”.  Inskränkningar har ju redan skett. Se bara vad som hände i Växsjö. För att fortsätta att undvika liknande situationer så behövs ju medel.
 
Fast detta är väl inte genomförbart, men en tanke i alla fall.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-02-08, 16:39
Svar #1

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Detta med att vi emigrantforskar trots att det är på sidolinjer är inte så konstigt. I mitt fall har vi alltid från den äldre generationen hört att Oscar försvann till Amerika och ett ständigt samtalsämne var vad som hänt honom. Det är en fråga som fortfarande två generationer senare gör sig påmind. Han rymde dit och höll sig gömd där, trodde man. Nu har jag tagit reda på hur det verkligen var och ett frågetecken har rätats ut. Han emigrerade helt lagligt och gick att återfinna. Det var inte fråga om att hitta ny släkt i Amerika. Så tror jag det är för många. Många emigranter var dåliga på att skriva hem. Oscar skickade ett par brev med foton i. Fotona är sparade men inte breven, tyvärr.
Inte tror jag det är för att hitta släktingar att åka och hälsa på. I så fall blir det en bonus, man inte kan räkna med. Nyfikenhet och gamla gnagande frågor blir mitt svar på varför man emigrantforskar.
Glad pensionär

2011-08-25, 11:00
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd skapad av poster överflyttade från Metodfrågor/17-Emigration
(Rubrik tillagd av moderator)

2012-01-18, 22:12
Svar #3

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Jag tycker det är spännande att emigrantforska och en utmaning. Jag hittade för ett tag sedan några sysslingar till min farmor som utvandrat och deras barn. De blev överlyckliga av att jag fann dem. Det är nog olika för nästan alla, men för mig är det framför allt utmaningen och spänningen som gör det hela så intressant och roligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna