ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Alfred (Alfrid) f1852 Tiarp. Utv 1881  (läst 730 gånger)

2013-02-16, 00:06
läst 730 gånger

Susanne Thorsberg

hej...jag kan inte hitta Alfred Andersson född 18 mars 1852 i Tiarp Skaraborgs län på Ancestry eller Ellis.
 
Han emigrerade till Nord Amerika 1881-03-18 från Tiarp, Åsle, Skaraborgs län, Västra Götaland
 
Är det någon som kan hjälpa mig ? Kanske han finns i Emibas el. Emigranten populär eller liknande?
Tyvärr har jag inte dessa då jag inte forskar i Amerika emigranter speciellt mycket.
 
Tacksam för all hjälp jag kan få
Hoppas på tur
Tusen tack
Susanne

2013-02-16, 10:43
Svar #1

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Att han inte går att hitta i Ellis beror på att den hamnen inte var öppnad så tidigt.  Sedan är det inte alltid så lätt att hitta ett så pass vanligt namn med Ancestrys sökfunktioner.
 
Man hittar Alfred i EMIWEB, men det är samma uppgifter som finns i HFL Tiarp AI:6 (1872-1879) p.134
och styrks av utflyttningslängden Tiarp B:1 utfl 1881:1.
 
Men man behöver nog ändå styrka att han verkligen utvandrade, för att lättare hitta spåret i Amerika.
Det kan ju vara så att han inte kom iväg då eller hamnade på någon annan plats i Sverige.
Att det kan bli fel i bokföringen händer. Hans yngre syster står exempelvis i samma HFL noterad som utv Amerika i oktober samma år, men tittar man i utflyttningsboken anges att hon flyttade till Norrköping ...
Olle Kandell

2013-02-16, 11:42
Svar #2

Susanne Thorsberg

Hej
Tack för hjälpen...ja det verkar som att han blir svårfunnen ...jag får försöka igen
Tack

2013-02-16, 12:45
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Man kan möjligen (verkligen möjligen) undra om han bytte efternamn. Emigrant-CDn tar upp:
Efternamn: OLANDER
Förnamn: ALFRED
Ålder: 29            Kön: M
Född: 1851/1852
Församling: ÅSLE    Län: R
Titel/Anm:    
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1881 04 05
Destination: BROOKLYN
Medåkande:  NEJ
Källkod: 17:179:12206
 
Enligt Tiarp AI:6, sidan 134, hade Alfred Andersson en syster Mathilda Christina, för vilken det inom parentes är skrivet Alander. Kallade sig också han Alander (vilket blev Olander på Emigrant-CDn)?
 
Men detta är som sagt en gissning.
Bengt Johansson

2013-02-16, 18:49
Svar #4

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
När man tittar i passagerarlistan för S/S Marsdin 6 apr 1881 dest Hull, så står det tydligt och klart Alfred Alander, dvs det är felindexerat i Emigrant CD:n.
På raden ovanför finns en A O Carlsson, från samma fg. I utlyttningsboken för Tiarp finns på raden efter Alfred, en Otto Albert Carlsson. Detta torde vara samma person. Slutdestination för Alfred anges Broklyn Ia (dvs Iowa). Listan finns hos Ancestry.
 
I Census 1900 för Pilot Grove, Faribault, Minnesota (räkningsdistrikt 90) hittar man en Alfred Alander med familj. Han är farmer med fru och fem barn. Visserligen anges immigrationsår som 1880, men ålder (år och mån stämmer). Eftersom platsen ligger nära gränsen av MN mot IA, är det inte orimligt att han flyttat dit.
 
I Census 1920 och 1930 hittar man familjen i Washington County, MN.
I Census 1940 finns Alfred i Stambaugh, Iron, Michigan, boende hos en dotter med familj. Anges nu som änkling. (Bostadsort 1935 anges till landsbygden, Washington Co, MN)
 
Dessa censusuppgifter stämmer genomgående väl, men bör kontrolleras ytterligare.
Olle Kandell

2013-02-16, 20:50
Svar #5

Susanne Thorsberg

Hej Bengt och Olle....
 
Ja Bengt jag såg också att det stod Alander där och 3 av systrarna heter Alander-
av vilken anledning vet jag inte riktigt...för de har Anders Jonsson som far? Soldatnamn?
 
Det verkar som Ni hittat rätt person !!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Tack så väldigt mycket ....tusen gånger om
Susanne

2013-02-17, 09:57
Svar #6

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Olle Kandell!
 
Jag ser att du ovan har gett information från passagerarlistan för S/S Marsdin. Kanske du skulle kunna hjälpa mig i mitt sökande. Du får gärna mejla mig om tid finnes: anitakarlsson69@gmail.com.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Anita Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna